رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462091

پادشاه عربستان دست به دامن ثروتمندان شد

ساعت 24- عربستان سعودی شهروندان ثروتمند این کشور را برای حضور در برنامه خرید سهام آرامکو تحت فشار قرار داده است.

به نقل از بلومبرگ و فایننشال تایمز، ریاض به برخی از خانواده‌های ثروتمند در عربستان سعودی برای حضور به عنوان سرمایه‌گذاران بزرگ در برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نزدیک شده است.

جالب است که برخی از خانواده‌هایی که با آنها برای حضور به عنوان سرمایه‌ گذاران بزرگ در این رویداد تماس گرفته شده تا کمک کنند فروش موفقیت‌آمیز سهام آرامکو تضمین شود، بستگانی دارند که بخشی از برنامه پاکسازی سران عربستان سعودی به بهانه مبارزه با فساد در سال ۲۰۱۷ بودند که طی آن مقامات دولتی و بازرگانان معروف در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی شده بودند.

به گفته منابع آگاه روزنامه فایننشیال تایمز، رویکرد ریاض دوستانه نبوده است. عباراتی شامل بازوی قوی، بیرحمانه و آزار برای توصیف شیوه‌ای که دولت عربستان سعودی برای تضمین جذب سرمایه‌ گذاران بزرگ در بزرگترین برنامه عرضه اولیه عمومی به کار بسته، مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از این سعودی‌های پولدار که از سوی ریاض هدف قرار گرفت الولید بن طلال، میلیاردر معروفی است که به مدت سه ماه در هتل ریتز کارلتون زندانی بود و تنها زمانی آزاد شد که موافقت کرد بخش قابل توجهی از اموال خود را به دولت منتقل کند. تا این تاریخ بسیاری از اموال وی در عربستان سعودی بلوکه مانده و تنها در صورتی وی اجازه دسترسی به آنها را خواهد داشت که قبول کند از آنها برای خرید سهام آرامکو استفاده کنند.

به نظر می‌رسد ریاض درباره موفقیت برنامه عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو نگران است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مایل است شرکت نفتی دولتی آرامکو دو تریلیون دلار ارزش‌گذاری شود که به معنای درآمد ۱۰۰ میلیارد دلار از عرضه پنج درصد از سهام این شرکت خواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نیز کمکی نکرده است. با وجود این حقیقت که آرامکوی عربستان سعودی پیش از این حملات پایین ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد که این میزان بالاتر از تولید هر شرکت نفتی بزرگ دیگری در جهان است. تحلیلگران مالی و سرمایه‌ گذاران به بلومبرگ اظهار کردند که ارزش‌گذاری این شرکت کاملا تحت تاثیر اختلالات عرضه بزرگی مانند مورد اخیر قرار نخواهد گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها