رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 462180

روس ها حوثی ها را عامل حمله به عربستان نمی دانند

احتمال دادوستد روسیه وعربستان درشرایط امروز

ساعت 24 - آیا سیاست روس ها نسبت به مناسبات با ایران و ادامه جمایت تبلیغاتی از هراقدام ایران برای جلوگیری از آسیب های احتمالی آمریکا و متحدان منطقه ای اش تغییر کرده است ؟ اگر تحلیل ها و تفسیرها و سمت وسوی خبرهای تولید و منتشر شده این چندروزتازه سپری شده خبرگزاری اسپوتنیک فارسی را شاخص ترین ابزار تبلیغاتی از ایران توسط دولت روسیه تلقی کنیم که چندان به بیراهه نرفته ایم وآن را با تحلیل های پیش از حمله به تاسیسات نفت عربستان مقایسه کنیم به تفاوت درراهبرد روسیه وعدم حمایت از ایران می رسیم.

بنن سلمانن
dir="RTL">ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس و تفسیرگر اسپوتنیک که پیش از این درتحلیل های خود با ترفندهای گوناگون از ایران حمایت می کرد حالا اما سمت وسوی تحلیل خود را گونه ای آرایش داده است که انگار خبرحمله به نفت عربستان از سوی حوثی ها را نادرست می داند. وی در این خصوص نوشته است: چه کسی مرتکب این عمل تروریستی به خوبی تهیه شده و درخشان اجرا شده، شده است؟ به گفته وزارت دفاع عربستان، در این حملات از 18 فروند هواپیمای بدون سرنشین دارای 7 موشک پیشرفته کروز با دقت بالا استفاده شده است. به طور رسمی، شورشیان یمنی، حوثی ها از جنبش انصارالله، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. با این حال، در این رابطه سوالاتی وجود دارد.

اول: آیا حوثی ها چنین سلاح های مدرن و دارای دقت بالایی را دارند؟

دوم: آیا شورشیان قادرند اند تعامل لازم نیروها و وسایل با انواع سلاح ها - موشک های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین هنگام حمله به عربستان را تامین کنند؟

سوم: آیا حوثی ها قادر به استفاده مستقل از چنین فناوری های مدرن هستند؟

حتی با پاسخ های مثبت برای این سؤالات، شک هایی از جمله در مورد محل پرتاب موشک و هواپیماهای بدون سرنشین بوجود می آید. مخصوصاً در ارتباط با دقت بسیار بالای ضربات.یک کمسیون بین المللی از کارشناسان و محققان عربستان سعودی، آمریکا، فرانسه و سازمان ملل برای روشن کردن کلیه شرایط پیرامون حمله به عربستان سعودی تشکیل شد. یافته های این کمیسیون در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که 17 سپتامبر در نیویورک آغاز بکار کرد ارائه می شود.در تاریخ 18 سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با ولیعهد، محمد بن سلمان آل سعود، وزیر دفاع عربستان، از حمله به پالایشگاه های نفتی ابراز نگرانی کرد و خواستار تحقیقات کامل و عینی درباره آنچه اتفاق افتاده است، شد.در تاریخ 18 سپتامبر، وزارت دفاع عربستان یک کنفرانس مطبوعاتی را برگزار کرد و در آن لاشه های پهپادها و موشک هایی را رونمایی کرد که در حمله به پالایشگاه های عربستان بکار برده شده بودند. تمام سلاح ها ساخت ایران بود.ترکی مالکی نماینده وزارت دفاع عربستان با اذعان به اینکه هنوز مکانی دقیق پرتاب پهپادها مشخص نشده است، گفت: "ما شواهدی در دست داریم که این حمله از یمن نبوده است. ایران سعی کرد واقعیتها را جعل کند؛ حمله به تاسیسات سعودی آرامکو از شمال و با حمایت ایران انجام شد. وی خاطرنشان ساخت که این قطعات شواهدی "انکار ناپذیر" از تجاوز ایران هستند.

با وجود همه اینها، عربستان سعودی و آمریکا شکی ندارند که حمله به زیرساخت های نفتی عربستان کار تهران است. اگر از این منطق پیروی کنیم، به طور واضح در این قضیه حتما سپاه پاسداران سهیم بود. فقط این ساختار که کشوری در کشور است و دارای قدرت پولی ، اقتصادی ، نظامی ، اطلاعاتی ، سیاسی ، دیپلماتیک است و شخصاً تابع آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب است ، قادر به انجام چنین عملیاتی است. به گفته کانال تلویزیونی آمریکایی CBS News الله خامنه ای عملیات حمله به عربستان را تصویب کرد.

اگر تمام نتیجه گیری های سیاستمداران ، تحلیلگران ، کارشناسان ایالات متحده و عربستان با شواهد غیرقابل انکار تأیید شود، یک دلیل رسمی برای اعلام جنگ علیه ایران بوجود می آید. دوره جدیدی در خاورمیانه از جمله در منطقه خلیج فارس آغاز خواهد شد. ایران نه تنها به یک دشمن سیاسی و ایدئولوژیک همسایگان سنی خود تبدیل خواهد شد، بلکه به یک دشمن مستقیم نیز تبدیل خواهد شد که نه تنها اسرائیل بلکه بیشتر کشورهای خلیج فارس را تهدید می کند.در این صورت، شرایطی پیش می آید که عربستان و ایالات متحده نمی توانند به اقدامات ایران پاسخ ندهند. اما در عین حال آنها نمی خواهند علیه ایران جنگ آغاز کنند. ریاض البته می خواهد، اما توسط دست دیگران، در درجه اول توسط دست آمریکایی ها. با این حال، این جنگ به درد رئیس جمهور ترامپ در جریان فعالیت های انتخاباتی که تقریباً آغاز شده است، نمی خورد. به طور کلی، ایالات متحده گزینه های مختلفی دارد. اما شاید ممکن ترین آنها، به اصطلاح جامع است. این عملیات شامل اقدامات متنوع و گسترده ای را علیه ایران شامل است. این البته تقویت تحریم های مالی و اقتصادی ضد ایرانی است که از قبل اعلام شده است.طرح ائتلاف برای اعمال فشار بر ایران از طریق سازمان ملل متحد. این پاسخ آمریکا به گویا دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات شرکت نفت آرامکو سعودی است.به علاوه تقویت گروه نظامی خود در خلیج فارس بوسیله تحویل سیستم های اضافی پدافند موشکی - هوایی پاتریوت به آنجا و همچنین اعزام چند اسکادران جنگنده و کمک به نوسازی نیروهای پدافند هوایی - موشکی عربستان سعودی.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها