رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462386

لغزش‌های زبانی عادل الجبیر از اهداف پنهان سعودی علیه ایران پرده برداشت،نقشه « ب » برای تیم « ب »

ساعت 24-انتشار مصاحبه یک دیپلمات ارشد سعودی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی امریکا و «لغزش‌ها فرویدی» او در این گفت‌وگو، پشت پرده‌های تازه‌ای از اهداف جدید عربستان در اتهام‌زنی علیه ایران افشا کرد.

خبر
عادل الجبیر، دیپلمات عالی‌رتبه ضدایرانی پادشاهی سعودی که از دو روز پیش در پی تلاش عربستان سعودی برای ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران در قضیه حمله تلافی‌جویانه انصارالله یمن، دوباره فعال شده است تا با لهجه سلیس انگلیسی- امریکایی‌اش افکار عمومی امریکا را به حمایت از اقدامات تجاوزگرانه سعودی علیه یمن و همراهی در پروژه ضدایرانی این پادشاهی جلب کند. اما او در این مصاحبه‌ها تصادفی یا عامدانه، اهداف اصلی عربستان از اتهام‌زنی‌های اخیرش علیه ایران را افشا کرده است. جبیر مستقیما اعتراف کرده است که هدف پادشاهی کشورش ایجاد اجماع جهانی علیه ایران و جلوگیری از موفقیت ابتکارهای جدید برای نجات برجام است. او گفته است: «ایران تلاش می‌کند در جامعه جهانی شکاف ایجاد کند» اما باید «جلوی دلجویی از ایران گرفته ‌شود» و اجازه نداد اتفاقاتی مانند «ایجاد سازوکارهای مالی موازی» یا «دادن خط اعتباری به ایران» عملی شود. عربستان سعودی، تحت رهبری بن سلمان که حالا با احتمال رفتن بی‌بی نتانیاهو و برکناری جان بولتون، نیمی از تیم ب را از دست رفته می‌بیند، تلاش‌های خود را برای اقناع غرب به افزایش فشارهای علیه ایران افزایش داده است.

عادل الجبیر، وزیر پیشین خارجه پادشاهی سعودی و وزیر مشاور کابینه این کشور، هدف نهایی عربستان سعودی از اتهام‌زنی به ایران را «جلوگیری از دلجویی جامعه بین‌المللی از ایران» توسط جامعه بین‌المللی اعلام کرده است. به گفته جبیر، تلاش او این است که جلوی اقداماتی مانند «ایجاد ساز و کار مالی موازی» یا «اعطای خط اعتباری جدید» گرفته ‌شود. او گفته است: «دلجویی از ایران فایده‌ای ندارد. برای مثال تلاش برای ایجاد ساز و کار مالی موازی برای تجارت با ایران نوعی دلجویی است. تلاش برای دادن یک خط اعتباری به آنها یک نوع دلجویی است. چنین دلجویی‌هایی فقط باعث جسور کردن بیشتر آنها می‌شود.» دیپلمات افراطی سعودی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی امریکا گفت: «یکی از گام‌هایی که جامعه جهانی باید بردارد، افزایش انزوای ایران و مجبور کردن ایران به پرداخت هزینه‌های رفتار تهاجمی‌اش است.» او ادعا کرد که عربستان سعودی در حال گفت‌وگو با همه شرکای جهانی‌اش برای برداشتن گام‌های لازم در واکنش به حملات به تاسیسات نفتی آرامکو است و گزینه‌هایی از جمله «افزایش تحریم‌ها، تشدید انزوای بین‌المللی ایران و گزینه‌های دیگر در دست بررسی است.» او در مورد محتوای آنچه با عنوان «گزینه‌های دیگر» از آن یاد کرد، توضیحی نداد و گفت: «در حوزه مسوولیت من نیست که در مورد این گزینه‌ها حرف بزنم و شاید درست هم نباشد که آنها را افشا کنم.»

«از قیاسش خنده آمد خلق را»

جبیر در واکنش به سوال خبرنگار سی‌ان‌بی‌سی در مورد وضعیت سیاسی عربستان در جامعه جهانی بعد از قتل جمال خاشقجی این جنایت را با اقداماتی مانند معاملات پنهانی سلاح دولت امریکا در پرونده ایران کنترا و شکنجه اسیران امریکایی در زندان ابوغریب مقایسه کرد و در ادعایی عجیب گفت این اقدامات دولت امریکا هم توسط عده‌ای خودسر انجام شده‌اند. جبیر اعتراف کرد: «قتل خاشقجی یک جنایت بود، توسط مقام‌های دولتی و در یک مکان متعلق به پادشاهی سعودی انجام شد، اما افرادی که آن را انجام دادند، خودسر بودند و اکنون در حال محاکمه هستند.» او با مقایسه پادشاهی عربستان سعودی و عملکرد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با رونالد ریگان رییس‌جمهور پیشین امریکا پرسید: «آیا رونالد ریگان از قضیه ایران کنترا خبر داشت؟» این دیپلمات سعودی استفهام انکاری خود را بلافاصله جواب داد: «نه! نداشت. بلکه در این مورد تحقیق کرد، افرادی را که در آن دست داشتند محاکمه کرد و افراد مقصر مجازات شدند و سیاست‌هایی برقرار شد که جلوی تکرار چنین اقداماتی گرفته ‌شود.» مشخص نیست چرا عادل الجبیر، در مصاحبه‌اش به چنین پرونده‌ای اشاره کرده است. پرونده ایران کنترا، عنوان یک عملیات پیچیده دولت ایالات متحده امریکا برای رساندن پول نقد به یک گروه شورشی در نیکاراگوئه است. کنگره امریکا دولت ریگان را از هرگونه فروش سلاح یا کمک مالی به گروه شورشی کنترا در نیکاراگوئه منع کرده ‌بود و دولت ریگان برای دور زدن این قانون تصمیم گرفت از طریق یک عملیات پیچیده پولشویی بین‌المللی، مقادیری پول را که در قالب کمک‌های سالانه قرار بود به رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین برساند و از طریق یک معامله اسلحه میان یک دلال بین‌المللی سلاح با ایران نهایتا به گروه کنترا در نیکاراگوئه تحویل دهد. اما نکته عجیب در این اشاره جبیر این است که دولت امریکا مایل به تحقیق در مورد این پرونده نبود و کنگره راسا پیگیر ماجرا شد و نهایتا تحقیقات کنگره هم به دلایل امنیت ملی ناتمام ماند و تنها فردی که در این پرونده به جریمه محکوم شده ‌بود با عفو رییس‌جمهور بعدی ایالات متحده امریکا از هر گونه مجازاتی در امان ماند. بر خلاف ادعای عادل الجبیر تقریبا هیچ کس تردیدی ندارد که اجرای این عملیات مستقیما با آگاهی رییس‌جمهور امریکا انجام شده است. او اقدام به قتل خاشقجی را همچنین با تاسیس بازداشتگاه ابوغریب در عراق برای شکنجه اسیران جنگی مقایسه کرد و بار دیگر در ادعایی عجیب مدعی شد که فرمانده نظامیان امریکایی در عراق از وجود چنین بازداشتگاهی بی‌خبر بوده است. جبیر می‌توانست دست‌کم پرونده خاشقجی را با پرونده‌هایی مقایسه کند که تا این اندازه از نظر لاپوشانی و پنهانکاری نقش مقام‌های ارشد حکومتی بدنام و شناخته ‌شده نباشند، اما ناخودآگاه برای لاپوشانی نقش روسایش در قتل روزنامه‌نگار منتقد، مثال‌هایی به کار برد که تاکنون مدارک متقنی در مورد پنهانکاری حکومتی و نقش مستقیم مقام‌های ارشد در آنها منتشر شده است. جبیر که خودش با تناقض‌گویی‌هایش به جای کمتر کردن ابهام‌ها، به ابهام‌ها در مورد پادشاهی کشورش اضافه کرده ‌بود، تلاش کرد با حمله‌های توهین‌آمیز، دیپلماسی ایران را زیر سوال ببرد. او با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در مورد تمایل عربستان سعودی «به نبرد با ایران تا آخرین سرباز امریکایی» در اظهاراتی توهین‌آمیز گفت: «این اولین‌باری نیست که او چنین حرف‌های مضحک و خنده‌داری می‌زند، حمله آنها به عربستان نبود بلکه به کل جهان بود و حالا سعی می‌کنند که در جامعه بین‌المللی شکاف ایجاد کنند.»

اعزام نیرو به عربستان غیرقانونی است

نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اقدام کاخ سفید برای اعزام نیروهای بیشتر به عربستان سعودی را محکوم کرد. این سیاستمدار ارشد امریکایی تاکید کرده است که پیش از این کنگره امریکا قطعنامه‌ای دوحزبی برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی تصویب کرده و این اقدام دولت ترامپ، خلاف قوانین مصوب کنگره است. نانسی پلوسی گفت: «بار دیگر رییس‌جمهور ترامپ چشمش را بر استمرار خشونت‌ها علیه بی‌گناهان در یمن، قتل دهشتناک جمال خاشقجی و نقض وسیع حقوق بشر توسط عربستان سعودی که باعث بحران‌های اخلاقی و بشری شد، بسته است. ایالات متحده امریکا نباید اجازه ادامه چنین وحوشت و خونریزی‌هایی را بدهد.»

«امید» ایران برای «صلح»

با وجود زمینه‌سازی‌های ایران‌ستیزانه سعودی برای سنگ‌اندازی در گفت‌وگوهای ایران با شرکایش در برجام و تنش‌زایی علیه ایران، در آستانه برگزاری اجلاس سالانه سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که برای ادامه رایزنی‌ها با شرکا و همکاران ایران در جامعه بین‌المللی از روز جمعه به نیویورک سفر کرده است، از طرح جدید ایران برای حل و فصل تنش‌ها در منطقه خبر داد. به گفته ظریف، حسن روحانی، رییس‌جمهور در سفرش به نیویورک از این طرح که ائتلاف امید نام دارد، رونمایی خواهد کرد. ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: « ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ۱۳۵۹) روز تلخی برای ایرانیان و یادآور تجاوز صدام با حمایت قدرت‌های جهانی است. منطقه ما از آن زمان تا به حال دچار آشوب بوده است. ما می‌خواهیم ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) را به روز صلح تبدیل کنیم نه جنگ. امروز حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران «ائتلاف امید: ابتکار صلح هرمز» را کلید زد. جزییات این ابتکار در نشست مجمع عمومی (هفتاد و چهارمین نشست) مطرح می‌شود.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها