رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462931

بن‌سلمان، سفر بدون مجوز شاهزاده‌ها را منع کرد

ساعت 24- «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی از بیم اینکه یک جنبش معارض از سوی شاهزاده ای در خارج از کشور شکل بگیرد که وضعیت ولی عهد سعودی را بحرانی تر کند، تمام شاهزادگان را بدون مجوز قبلی و بدون ارائه ضمانت و کنترل آنها از ترک کشور ممنوع کرد.

style="text-align:justify"> «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی از بیم اینکه یک جنبش معارض از سوی شاهزاده ای در خارج از کشور شکل بگیرد که وضعیت ولی عهد سعودی را بحرانی تر کند، تمام شاهزادگان را بدون مجوز قبلی و بدون ارائه ضمانت و کنترل آنها از ترک کشور ممنوع کرد.

طبق این قانون ، شاهزادگان سعودی ، چه درجه اول‌ها و چه غیر آن، از گذرنامه‌های دیپلماتیک و آزادی انتقال پول به خارج از کشور و اقامت در کشورهای غربی و آسیایی بدون ارائه توضیحات به دربار سلطنتی برخوردار نخواهند بود.

از دو سال پیش ، شاهزادگان ارشد سعودی از ترک کشور به طور کامل منع شدند ، از جمله شاهزاده «الولید بن طلال»نوهه عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی و برادرزاده پادشاهانن بعدی عربستان که با هواپیماهای مجلل و خصوصی خود از یک کشور به کشور دیگر سفر می‌کرد. این تصمیم متعاقباً تمام شاهزادگان را بدون استثنا تحت پوشش قرار داد و سپس شروع به محدود کردن بقیه اعضای خانواده‌های شاهزادگان از جمله همسران و فرزندانشان کرد و شماری از فرزندان آنها از ادامه تحصیل در خارج از کشور منع شدند و فقط در دانشگاه‌های سعودی تحصیل کردند.

هیچ شاهزاده‌ای بدون اجازه قبلی دیوان سلطنتی نمی‌تواند پول را به خارج از کشور انتقال دهد، بخصوص اگر مبلغ زیادی باشد و بن سلمان شخصاً باید اطلاعات لازم در مورد اهداف انتقال وجه مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد به ویژه از زمانی که ولی‌عهد از سرمایه گذاری شاهزاده‌ها در خارج از کشور هم جلوگیری کرده است.

یک منبع به القدس العربی گفت: تعدادی از شاهزادگان پس از دشواری سفر و عدم امکان انتقال پول برای تأمین هزینه‌هایشان خانه‌های مجلل خود را در خارج از کشور برای فروش گذاشته‌اند. در همین زمان ، هتل‌های لوکس اروپا شاهد حضور شاهزادگان سعودی در تابستان 2018 و 2019 نبودند.

القدس العربی نوشت: این اقدام بن سلمان به عنوان مکمل عملیات دو سال پیش آن در بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی به اتهام مبارزه با فساد محسوب شده است و با هدف تلاش برای به حاشیه راندن همه شاهزاده‌ها و جلوگیری از هر گونه تشکیل جنبش و تجمعی توسط آنهاست که می‌خواهند خود را جانشین ولی‌عهد به طور خاص و آل سلمان به طور کلی کنند.

این گزارش افزود: یک ترس واقعی در بین ولی‌عهد سعودی و اطرافیانش از ظهور جنبش معارض شاهزاده‌ای که توسط جنبش‌ها و کشورهایی در خارج از کشور پذیرفته شده است، وجود دارد ، به ویژه توسط غربی‌ها به استثنای ترامپ که دیگر نمی‌توانند ولی‌عهد سعودی را تحمل کنند.

بن سلمان به دلیل اینکه هنوز سایه جمال خاشقچی در تعقیب اوست در وضعیت روانی دشواری به سر می‌برد. خاشقچی روزنامه نگار معارض سعودی بود که توسط یک تیم کماندویی و به فرمان شخص بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. شکست عربستان در یمن و همچنین ضعفی که سعودی‌ها در برابر ایران بخصوص پس از حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو احساس می‌کنند موجب شده است که ولی‌عهد سعودی نسبت به هر گونه تحرکات شاهزاده‌های معارض حساس باشد زیرا آن را ضربه‌ای دردناک به آینده سیاسی خود می‌بیند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها