رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 463792

قطعه‌ساز بزرگ پای میز محاکمه

ساعت24 -دیروز اولین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو برگزار شد

محاکمه
دیروز اولین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو برگزار شد. این پرونده هفت متهم دارد که سه نفر از مدیران گروه عظام، یک نفر ترخیص کار گمرک و سه نفر کارمند گمرک هستند. در سیاهه اتهامات این افراد مواردی چون اخذ تسهیلات کلان با اعمال نفوذ، پرداخت رشوه به مسئولان گمرک و مدیران خودروسازی ها، جازدن قطعات خودروهای بنزین سوز به جای گازسوز، واردات کالای چینی با ارز ترجیحی و فروش آن با برچسب ساخت ایران با ارز آزاد، کم اظهاری در واردات و قاچاق سازمان یافته به چشم می خورد. طبق کیفرخواست، متهم ردیف اول، یعنی عباس ایروانی به افساد فی الارض متهم است.
7 متهم پرونده در یک نگاه
دادگاه این پرونده که دیروز در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد هفت متهم دارد؛ متهم ردیف اول عباس ایروانی، مدیر گروه عظام، تولید کننده قطعات خودرو که متهم است به افساد فی الارض از مجرای اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان 764میلیون و 37هزار و 425 دلار. متهم ردیف دوم امیر رضا رفیعی، فرزند پرویز، قائم مقام فروش گروه عظام و متهم ردیف سوم مرتضی روغنی‌ها فرزند علی، معاون امور بین‎الملل گروه عظام، متهم ردیف چهارم حامد خاتمی پور، ترخیص کار گمرک است. سه متهم دیگر این پرونده نیز عبارتند از: علی کرم نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی که همگی کارمند گمرک هستند.
کارمندان گمرک چقدر رشوه گرفتند؟
طبق اظهارات نماینده دادستان، حامد خاتمی پور متهم به مشارکت در قاچاق به میزان 128 میلیون دلار و پرداخت رشوه به مقدار حدود 11 میلیون تومان است. مرادعلی کرم نیا کارمند گمرک متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۶۰ میلیون ریال، مشارکت در قاچاق به میزان پنج میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۵۶ دلار. حسن صفریان کارمند گمرک متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۲۴ میلیون ریال و مشارکت در قاچاق به میزان ۱۹ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۴۷۸ دلار. مهدی شهابی کارمند گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) متهم است به دریافت رشوه به مبلغ ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و مشارکت در قاچاق به میزان ۹۶ هزار و ۷۲۵ دلار و ۱۰ هزار و ۹۲۷ یورو.
آغاز ماجرا با اخذ تسهیلات بانکی کلان
در ادامه نماینده دادستان توضیح داد که ایروانی متهم ردیف اول از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت از طریق ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات از بانک‌های ملی،‌ مسکن و صادرات شد و چندین شرکت خرید و به تولید قطعات خودرو اقدام کرد. شاه محمدی افزود: معوقات بانکی وی بیش از سه هزار میلیارد تومان است. وی به شبکه‌های بانکی نفوذ و از این طریق اقدام به واردات متعددی کرد. وی درباره اقدامات گروه عظام به مواردی چون کم اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی و اظهار کالا با مجوز جعلی اشاره کرد.
پرداخت رشوه به مدیران دولتی و ایران خودرو و سایپا
وی درباره اقدامات متهمان ردیف دوم و سوم هم گفت: متهم رفیعی وظیفه هماهنگی و ابلاغ دستورات ایروانی به شرکت های زیر مجموعه را عهده دار بوده و به مدیران شرکت های صمت و ایران خودرو و سایپا رشوه پرداخت می‌کرده است. نماینده دادستان ادامه داد: متهم مرتضی روغنی‌ها عهده دار تنظیم اسناد مجعول و پرداخت رشوه به کارکنان گمرک برای ترخیص کالا بوده است. نماینده دادستان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: گروه عظام ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۸۱۷ دلار واردات قطعه انجام داده است.
سوءاستفاده 4 هزار میلیاردی ایروانی
نماینده دادستان به جزئیات بیشتری درباره ایروانی پرداخت و گفت که رقم دست اندازی ایروانی به بیت المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسیده است. به گفته نماینده دادستان، وی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را بر اساس رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده است. وی همچنین تاکید کرد: آقای عباس ایروانی به افساد فی الارض متهم است و با توجه به قوانین، این اتهام محرز و مسلم به نظر می رسد.
فروش قطعات چینی با نماد ساخت ایران و ارز آزاد
شاه محمدی افزود: این گروه همچنین، روی کالاهایی نظیر کوئل که چینی بوده نماد ساخت ایران نصب می‌کردند. در پنج ماه نخست امسال این گروه ۱۱۸ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار واردات قطعه انجام داده و میزان فروش در بازار ۱۵ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۶۲۷ دلار است و از اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی بیش از شش میلیارد تومان عاید این گروه شده است. نماینده دادستان در بخش دیگری گفت: طبق اقاریر متهم روغنی‌ها پرداخت رشوه به دستور ایروانی انجام می‌شده و شرکت‌های زیر مجموعه گروه عظام تمام قطعات را به عنوان گازسوز وارد می‌کرده در حالی که کمتر از ۱۸ درصد قطعات مربوط به خودرو‌های گاز سوز است. به نحوی که متهم تعرفه 25 درصدی برای واردات خودروهای بنزین سوز را به بهانه آن که قطعات خودرو گازسوز است 5 درصد پرداخت می کرد. به گفته نماینده دادستان، همچنین، برای ۸ هزار و ۵۱۲ قطعه‌ای سی یو تشریفات قانونی صورت نگرفته و قاچاق سازمان یافته شکل گرفته است.
باز هم پای خاوری در میان است
شاه محمدی گفت: تمامی محموله‌های وارد شده قاچاق است و گروه عظام تاکنون ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که به صورت قاچاق انجام شده است. متهم ایروانی از اسفند ۸۹ تا مرداد ۹۰، ۶۰۶ میلیون درهم از بانک مسکن دریافت کرده و تا به امروز هیچ وجهی را برنگردانده است و هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به این بانک بدهکار است که این مورد حکایت از تبانی ایروانی با مدیرعامل و هیئت مدیره اسبق بانک مسکن دارد. وی افزود: ایروانی اظهار کرده که در قبال دریافت تسهیلات هدایایی را به مدیر عامل اسبق بانک مسکن (شریفی) و مدیر عامل اسبق بانک ملی (خاوری) پرداخت کرده است. جلسه بعدی این دادگاه قرار است روز شنبه 13 مهر برگزار شود.

منبع:میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها