رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 463857

رضایی: انتخابات امسال جواب محکمی به تحریم‌کنندگان است

ساعت24-دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح استانی شدن انتخابات را عجولانه خواند و به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم اشاره و گفت: انتخابات آینده پاسخ مهمی برای کسانی است که امسال شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند.

محسن رضایی در همایش فصلی خانه احزاب با ابراز امیدواری از برگزاری انتخابات پرشورتر از سال‌های گذشته، گفت: برگزاری انتخابات پرشور مجلس یازدهم جواب محکمی به کسانی است که ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی با تحریم‌های سخت مواجه کردند. این انتخابات تکلیف شرعی برای ادامه نهضت مقاومت، انقلاب و حفظ میراث شهدا و همچنین پاسخ مهمی برای کسانی است که امسال شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئولان باید مسئله احزاب در ایران را جدی‌تر از گذشته بدانند، گفت: شاید احزاب تنها نهادی است که در قدرت، حاکمیت، حکومت و جامعه قرار دارد به همین دلیل عهده‌دار نقش در اعتلای جامعه و کارآمدی و اداره کشور است. اینکه تنها احزاب را برای انتخابات بخواهیم تا افرادی را به حکومت بفرستیم و بعد تا انتخابات بعدی با احزاب خداحافظی کنیم این موضوع را نشان می‌دهد که باید درباره نقش احزاب جهت اداره حکومت بازنگری اساسی صورت گیرد.

رضایی با بیان اینکه بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب به دوره انتقال بین نسلی و نه انتقال بین حزبی و جناحی رسیده‌ایم، توضیح داد: نسل اول و دوم انقلاب در حال خداحافظی کردن هستند. سوال این است که چقدر نسل‌های سوم و چهارم را برای داشتن مسئولیت‌های سنگین‌تر از گذشته آماده کرده‌ایم آن هم در شرایطی که سیاست ایران نسبت به چند سال گذشته سنگین‌تر شده است و با افزایش جمعیت، جامعه دچار مسئولیت‌های پیچیده‌ای نسبت به گذشته است. این یعنی دولتمردان آینده مسئولیت سنگین‌تری دارند. احزاب چقدر نسل آینده را برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین‌تر آماده کردند. باید در این باره بازاندیشی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشینه صد ساله تشکیل حزب در کشور گفت: علیرغم وجود چنین پیشینه‌ای امروز احزاب از استانداردهای لازم کار حزبی چه از نظر اعضا و هواداران و چه از بعد ارتباط با حکومت و دانشگاه‌ها و استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

رضایی به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: اولین انتظار این است که احزاب مطالبه‌گر این سیاست‌ها از سه قوه باشند. سیاست‌های کلی برای احزاب است. البته که هنوز تبدیل به قانون نشده است. مجلسی‌ها هم طرح عجولانه‌ای در مسئله استانی شدن انتخابات دادند که با وجود نکات خوب در آن در یک مورد با ایراد مجمع و شورا مواجه شد به همین دلیل این طرح خوابیده است اما لایحه دولت با وجود نواقص کامل‌تر می‌باشد. احزاب می‌توانند قانون انتخابات درست را بعد از 40 سال آماده کنند.

وی با اشاره به فعالیت احزاب در کشورهای توسعه یافته گفت: در کشورهای توسعه یافته احزاب بر اساس سلیقه مردم شکل می‌گیرد که این سلیقه‌ها حداکثر چهار مورد است. در آمریکا دو سلیقه دموکرات‌ها با پایگاه آزادی و جمهوری‌خواهان با پایگاه تولید و پیشرفت و اقتصاد وجود دارد که به طبع آن روسای جمهور در هر دوره طبق سلیقه مردم روی کار می‌آیند و غیر از این دو سلیقه رئیس جمهوری در آمریکا پیروز انتخابات نمی‌شود. تعداد سلیقه‌ها در اروپا پنج مورد است اما در جامعه ما چند سلیقه وجود دارد به همین دلیل یکی از عوامل عدم پایداری احزاب در کشورمان آن است که مطابق با سلایق جامعه شکل نمی‌گیرد.

رضایی توضیح داد: از اول انقلاب تاکنون روسای جمهور با سه سلیقه آزادی، اسلام، ایرانیت و انقلاب، عدالت، اسلام و انقلاب و سلیقه پیشرفت روی کار آمدند، یعنی دو رئیس جمهور نماد عدالت، دو رئیس جمهور دیگر نماد پیشرفت و یک رئیس جمهور نماد آزادی بود. این‌ها سلایق مردم را نشان می‌دهد که در ادوار مختلف تکرار شده است. لذا لازم است بعد از گذشت 40 سال احزاب با در نظر گرفتن این سلایق شکل گیرند تا پایدار بمانند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها