رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 463999

انگلیس تحریم های آمریکا علیه ایران را دور زد

ساعت 24- انگلیس تحریم های آمریکا علیه ایران را دور زد/بعیدی‌نژاد:غرامت ۱.۲ میلیارد پوندی دولت انگلیس به بانک ملت پرداخت شد

style="text-align:justify">انگلیس با پرداخت خسارت به بانک ملت ایران توسط دولت سوم، تحریم های آمریکا علیه ایران را دور زد.

روزنامه تایمز امروز نوشت دولت انگلیس با استفاده از کشور سوم، یک میلیارد و دویست و پنجاه هزار پوند، به بانک ملت ایران پرداخت تا از ادامه دادرسی پرونده اقدام غیر قانونی دولت این کشور علیه این بانک ایرانی، پیشگیری کند.

به نوشته روزنامه تایمز، بانک ملت که 17 درصد از سهامش متعلق به دولت ایران است، به خاطر تحریم هایی که دولت انگلیس در سال 2009 میلادی اعمال کرد، از فعالیت اقتصادی در انگلیس منع شده بود.
این روزنامه نوشت وکلای بانک ملت، درخواست کرده بودند بابت خسارات و بهره آن زیان ها، 3 میلیارد و دویست هزار پوند دریافت کنند اما وزارت خزانه داری انگلیس دیروز اعلام کرد بر مبلغ یک میلیارد و دویست و پنجاه هزار پوند توافق شد تا در خارج از دادگاه، پرونده پایان یابد.

وزارت خزانه‌داری انگلیس در سال ۲۰۰۹ بانک ملت را به خاطر آنچه "مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران" نامید، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود. بانک ملت از وزارت خزانه داری انگلیس به دلیل ممنوع کردن فعالیت های بانکی‌ شکایت کرده بود که در نهایت در سال ۲۰۱۳ دیوانعالی انگلیس، پس از 5 روز رسیدگی به شکایت، به نفع این بانک حکم صادر و اعلام کرد که تحریم انگلیس، غیرقانونی بوده است.

انگلیس در خرداد ماه امسال برای پیشگیری از ادامه پرونده شکایت بانک ملت ایران، با پرداخت غرامت به این بانک ایرانی موافقت کرد که در ماه‌های اخیر سازوکار قانونی وصول این خسارت طی شد تا اینکه بانک ملت این هفته در نامه ای به طور رسمی، وصول این خسارت را اعلام کرد.

همچنین حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن نیز با انتشار توئیتی نوشت: غرامت دولت انگلیس به بانک ملت که بر اساس رأی چهار ماه پیش دادگاه می باید به آن بانک پرداخت میشد، پرداخت شده است. این غرامت بر مبنای رأی دادگاه بریتانیا و بعلت غیر قانونی بودن تحریمهایی میباشد که خزانه داری انگلیس از سال ۲۰۰۹ میلادی برای چند سال بر علیه بانک ملت اعمال کرده بود.

وی در توئیت دیگری نوشت: نتیجه دادگاه بریتانیا و الزام خزانه داری آن کشور به پرداخت غرامت به بانک ملت یک موفقیت مهم حقوقی برای ایران محسوب میشود.

خبرگزاری صدا و سیما

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها