رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464016

ضرب الاجل به سهامداران بزرگ بانکی

ساعت24 -رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل نحوه تملک سهام بانک‌ها به تمامی بانک ها خبر داد که بر اساس آن، تملک بیش از 33 درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد ممنوع است و از سال آینده نسبت به سود توزیع شده سهام مازاد و حق تقدم فروش رفته آن ۱۰۰ درصد مالیات تعلق می گیرد ضمن این که حق رای آن نیز در مجامع در اختیار وزارت اقتصاد قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل نحوه تملک سهام بانک‌ها به تمامی بانک ها خبر داد که بر اساس آن، تملک بیش از 33 درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد ممنوع است و از سال آینده نسبت به سود توزیع شده سهام مازاد و حق تقدم فروش رفته آن ۱۰۰ درصد مالیات تعلق می گیرد ضمن این که حق رای آن نیز در مجامع در اختیار وزارت اقتصاد قرار خواهد گرفت.


به گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی با اشاره به برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و ذیل دستورالعمل نحوه تملک سهام بانک‌ها پنج دستور ویژه صادر کرد. بر اساس دستورالعمل یادشده و این یادداشت، تملک بیش از 33 درصد سهام بانک، برای هر مالک واحد (شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای روابط مالی، خویشاوندی، نیابتی، وکالتی یا مدیریتی) ممنوع بوده و تملک سهام بین 10 تا 33 درصد نیز صرفاً با تایید بانک مرکزی مقدور است. همتی این هشدار را به سهامداران عمده داده که این سهامداران باید تا پایان سال به تعیین تکلیف میزان مجاز سهامداری اقدام و برای واگذاری سهام مازاد خود اقدام کنند. طبق این اعلام، پس از مهلت یادشده، نسبت به سود توزیع شده سهام مازاد و حق تقدم فروش رفته آن ۱۰۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد و حق رای آن نیز در مجامع، در اختیار وزارت اقتصاد قرار خواهد گرفت. همتی افزوده است که بانک مرکزی اختیار ابطال سهام بیش از 10 درصد را با تصویب هیئت انتظامی دارد و برنامه‌اش جلوگیری از تامین مالی ترجیحی مالک واحد است.

وزیر اقتصاد: برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی به رئیس جمهور تقدیم شد
در این حال، دیروز وزیر اقتصاد، از تقدیم برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی به رئیس جمهور در نیمه دوم شهریور خبر داد. فرهاد دژپسند اظهار کرد: مقرر شده معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، بانک‌ها را از منظر اجرای حاکمیت شرکتی و استقرار بانکداری دیجیتال مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار دهد. وی عزم و اراده جدی بانک ‌ها در واگذاری اموال مازاد و شرکت‌های تابعه، اموال تملیکی و همچنین تعدیل شعب بانک ‌ها را از اولویت های نظام بانکی برشمرد و گفت: واگذاری شرکت های تابعه غیربانکی به بخش خصوصی با استفاده از ساز وکارهای شفاف ارزیابی، ارزش‌گذاری و از طریق بورس انجام می شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها