رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464572

شروط زنده ماندن برجام

ساعت24-در نظر داشتن جمیع شرایط داخلی و پیرامونی ایران در زمان توافقات برجام، به جرات می‌توان برجام را نتیجه بهترین عملکرد دیپلماسی ایران دانست، چون بواسطه برجام برای اولین بار در تاریخ معاصر، کشوری بدون هیچ جنگی از ذیل فصل هفت منشور ملل خارج شد.

به واسطه برجام و با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل، تمامی قطعنامه های ضد ایرانی این شورا و آژانس انرژی اتمی و تحریمهای حاصل از آنها علیه کشورمان لغو شد. به واسطه برجام، اجماع امنیتی جهان علیه کشورمان شکست و شرکت های مختلف خارجی اجازه سرمایه گذاری در ایران را یافتند. با برجام پی. ام. دی. پرونده ای که می گفتند هرگز امکان بسته شدن ندارد، بسته شده و به تاریخ پیوست.
توافقات ایجاد شده میان ایران و ۱+۵ یک یا همان برجام، به این معنی نبود که هیچ مخالفی نداشته باشد، بلکه چه در زمان مذاکرات و چه پس از به نتیجه رسیدن برجام، آنهایی که منافع خود را در خطر می دیدند و می‌دانستند که با برجام رشته های آنها پنبه خواهد شد، چه در داخل کشور و چه خارج از مرزها، مخالفت سرسختی با آن داشته و کارشکنی ها و تلاش‌های بدون توقفی را برای ناکام گذاشتن آن کردند.
هر چند مخالفت مخالفان داخلی و خارجی چون رژیم صهیونیستی، تندروهای آمریکا، ریاض و ابوظبی و ... در ظاهر امر دلایل متفاوتی داشت، ولی هدف آنها یکی بوده و تلاششان نتیجه ای جز به خطر افتادن منافع و امنیت ملی و تلخ کامی مردم کشورمان نبود.
اقدامات صورت گرفته در داخل، مکمل اقدامات مخالفان خارجی برجام بود و تمامی این اقدامات در نهایت به نقض برجام از سوی ترامپ، بازگشت تحریم‌های ثانویه علیه ایران، آغاز سیاست فشار حداکثری یا همان تروریسم اقتصادی از سوی آمریکا و فرار اعضای اروپایی برجام از تعهداتشان، منجر شد. به کلامی دیگر، اگر مخالفان خارجی برجام تنها بودند و از داخل به آنها سوخت رسانی نمی‌شد، به سختی می توانستند به این آسانی از زیر بار مسؤولیت و تعهدات خود خارج شوند.
در هر حال امروز مخالفان داخلی و خارجی، از توقف برجام خوشحالند و بهای این خوشحالی، درد و رنج و مشقت مردم کشورمان است. هر چند دولت و در نتیجه دستگاه دیپلماسی کشور هماهنگی کاملی با رهبر انقلاب برای توافق با ۱+۵ داشت، ولی مخالفان داخلی مدعی بودند که ایشان مخالف برجام است.
این در حالی است که شرط اخیر رهبر انقلاب برای مذاکره با آمریکا در قالب برجام بار دیگر نشان داد که از دید و نظر جامع استراتژیک نگر رهبری نه تنها برجام مورد تایید ایشان است، بلکه تنها راه مذاکره با آمریکا، احیا و نجات برجام است. رهبر انقلاب فرمود: «چنانچه آمریکا حرف خود را پس گرفت و توبه کرد و به معاهده هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند.» هر چند مخالفان داخلی برجام مدعی ذوب در ولایت هستند، اما بدون توجه به سخنان داهیانه رهبر انقلاب، به کارشکنی‌های خود ادامه می دهند و عدم تغییر رویکرد رسانه ملی، برخی از رسانه های نوشتاری وابسته به مراکز خاص و شخصیت های شناخته شده داخلی، نشان از این امر دارد.
همانطور که علائم ارسالی از داخل در نقض برجام از سوی ترامپ، بازگشت تحریمهای ظالمانه آمریکا و بی عملی اروپا، موثر بوده است، امروز هم می‌تواند به تحقق اهداف دشمنان خارجی کشورمان در پایان دادن به برجام، بی اثر شدن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و در نهایت احیای قطعنامه های بین المللی و فصل ۷ منشور ملل علیه ایران، کمک کند. بنابراین شایسته است مخالفان داخلی بازی در زمین دشمن را خاتمه داده و در پیگیری مطالبات ایران از کشورهای عضو برجام، به دولت و دستگاه دیپلماسی کشور کمک کنند.
اگر کمک به دولت و دستگاه دیپلماسی به منظور احقاق حقوق مردم کشورمان برای آنها سخت و ناممکن است، دست کم با توقف کارشکنی ها و اتخاذ موضع بی طرفی، توان دولت و دستگاه دیپلماسی را تحلیل نبرند تا موثرتر از قبل به تقابل با کارشکنی‌های خارجی بپردازند. یکدلی و اتحاد داخلی می تواند موثرترین ابزار برای احقاق حقوق ایران باشد و تفرقه و کارشکنی، نتیجه ای غیر از آسیب رسانی به امنیت و منافع ملی نخواهد داشت.
اگر یکدلی داخلی وجود داشته باشد و کارشکنی ها متوقف شود؛
۱- می توان به جهانیان نشان داد که برجام یک توافق بین المللی است که در سازمان ملل به تصویب رسیده و چارچوب مشخصی دارد و آمریکا خلاف قوانین بین المللی از آن خارج شده است.
۲- اقدامات ایران در مقابل فرار اروپایی ها از تعهدات خود، اقدامات جبرانی است و اروپایی ها نمی توانند در برابر اقدامات جبرانی ما تحریم های شورای امنیت را برگردانند.
۳- می توان اروپایی ها را متوجه ساخت که با فروپاشی برجام نه تنها ایران، بلکه تمامی منطقه و جهان متضرر می شوند، بنابراین برای حفظ آن باید هزینه اش را بپردازند.
۴- می توان اروپایی ها را متوجه ساخت که با فروپاشی برجام و تحت فشار قرار گرفتن ایران بخاطر تروریسم اقتصادی آمریکا، دیگر نمی‌توان یک تنه هزینه های مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر و میزبانی از میلیون ها آواره جنگی را به دوش کشید.
۵- می‌توان کشورهای منطقۀ خلیج فارس را متوجه ساخت که تنها راه تامین امنیت در منطقه، همکاری کشورهای منطقه در قالب توافقاتی چون «عدم تعرض»، «ابتکار صلح هرمز» و «ائتلاف امید» است و خریدهای صدها میلیاردی از کشورهای غربی هرگز امنیت نمی آورد.
۶- می توان صلح دوستان جهان را متوجه ساخت که مسئولیت هر جنگ یا تهاجم نظامی در منطقه، متوجه آمریکا و مخالفان برجام است که ارزش هر گونه توافق بین المللی ناشی از سالها مذاکره را زیر سوال بردند.
۷- می توان به جهانیان فهماند که چرا ایران از مذاکره در سایه تهدید و فشار، خود داری می کند و اگر تحریمها لغو نشود و امکان بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی اش فراهم نگردد، ایران چاره ای جز کاهش گام به گام تعهدات برجامی ندارد.
حرف آخر اینکه اروپا نشان داد که بدون اذن آمریکا قابلیت اجرای هیچ تعهدی را ندارد و آنچه موفقیت ایران در این مسیر را می تواند تضمین کند، اتکا به توان و قابلیت‌های داخلی، یکدلی و اتحاد است. چنانچه کارشکنی‌ها، دو قطبی‌سازی و بی توجهی به منافع و امنیت ملی تداوم یابد، نمی‌توان انتظار تفوق بر مشکلات و تعبیر نشدن خواب‌های بد آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه را داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها