رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464677

روزنامه جمهوری اسلامی: مسئولین ایرانی مانع اشتباه اردوغان در سوریه شوند

ساعت24- ​این روزها مهم‌ترین خبر منطقه، تصمیم ترکیه برای حمله نظامی به شمال سوریه است. با خروج محدود نظامیان آمریکائی از این منطقه، اکنون ارتش ترکیه با اعزام واحدهای زرهی خود به داخل خاک سوریه آماده حمله نظامی به این کشور برای در اختیار گرفتن منطقه کردنشین به بهانه کنترل پ.ک.ک می‌باشد.

این تصمیم دولت ترکیه، علاوه بر اینکه نقض آشکار معاهده سه‌جانبه ترکیه، ایران و روسیه برای استقرار صلح در سوریه است، تکرار اشتباه استراتژیک هشت سال قبل دولت ترکیه در آغاز کردن دخالت در سوریه می‌باشد، اشتباهی که مشکلات زیادی برای کل منطقه به‌ویژه سوریه و خود ترکیه پدید آورد و موجب کشته شدن ده‌ها هزار و آوارگی میلیون‌ها نفر از مردم سوریه گردید و بسیاری از شهرهای این کشور ویران و زیرساخت‌های آن نابود شدند. در آن زمان، باتوجه به اینکه روشن بود آمریکا و متحدان اروپائیش با هدف تقویت رژیم اشغالگر صهیونیستی درصدد براندازی حکومت سوریه و جایگزین ساختن رژیم دلخواه خود در این کشور هستند، انتظار از دولت ترکیه این بود که از دخالت در سوریه خودداری کند و حتی برای مقابله با توطئه مشترک غرب و رژیم صهیونیستی علیه دولت سوریه، به یاری این دولت بشتابد که اگر چنین کرده بود جنگ سوریه طولانی نمی‌شد و آشوبگران به سرعت سرکوب می‌شدند. متاسفانه دولت رجب طیب اردوغان به جای کمک به دولت سوریه، در برابر آن قرار گرفت و ارتجاع عرب نیز با غربی‌ها و صهیونیست‌ها همراهی کردند و جبهه «غربی، عبری، عربی» برای ویران کردن سوریه شکل گرفت. از این جنگ ویرانگر، ترکیه نه‌تنها سودی نبرد بلکه مشکلش با کردها حادتر شد و اکنون نیز با همان استدلال مقابله با کردها درصدد حمله به شمال سوریه است.

نکته بسیار مهم اینست که این تصمیم دولت ترکیه با مخالفت گسترده بین‌المللی مواجه شده و جمهوری اسلامی ایران که متحد استراتژیک ترکیه در حل مساله سوریه است نیز با صراحت به ترکیه هشدار داده و با این تصمیم مخالفت کرده است. علاوه بر مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، حتی احزاب داخل ترکیه نیز با ورود نظامیان کشورشان به شمال سوریه مخالفت کردند. کردهای سوریه نیز با انتشار بیانیه‌ای همبستگی خود با دولت سوریه را اعلام کردند و همه چیز از خطا بودن حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه حکایت دارد.

دولت دونالد ترامپ که بخشی از نیروهای نظامی خود را از شمال سوریه به نقطه دیگری منتقل کرده از یکطرف مورد سرزنش کردهای سوریه قرار گرفته که این اقدام آمریکا را به مثابه خنجر از پشت زدن به کردها دانسته‌اند و از طرف دیگر به نظر می‌رسد نوعی مقدمه‌چینی برای وارد ساختن ترکیه به باتلاقی است که چه بسا دولت اردوغان را در خود فرو ببرد.

آقای اردوغان باید به این واقعیت توجه نماید که هیچ دولتی نتوانسته از حمله نظامی به کشور دیگر طرفی ببندد. سرنوشت آمریکا در ویتنام و سرنوشت آل‌سعود در یمن باید به اندازه کافی برای آقای اردوغان پندآموز باشند که چنین تجربه‌های شکست‌ خورده‌ای را تکرار نکند. حتی تجربه شکست خورده دولت خود اردوغان در سوریه که زیان‌های زیادی را متوجه ترکیه کرده می‌تواند برای او پندآموز باشد و او را از لشکرکشی به شمال سوریه برحذر دارد.

اکنون چشم‌ها به مسئولین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دوخته شده که باتوجه به روابط گرمی که با دولت آقای اردوغان دارند، تلاش مضاعفی به عمل آورند و مانع تکرار اشتباه او در ماجرای سوریه شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها