رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464689

ادعای آنکارا: قصد اشغال هیچ منطقه‌ای در سوریه را نداریم

ساعت24-سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد که آنکارا قصد اشغال هیچ منطقه‌ای در سوریه را ندارد، این درحالیست که سابقه عملیات‌های متجاوزانه پیشین آنکارا در شمال این کشور، حقیقت دیگری را نشان می‌دهد.

laquo;ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه سه‌شنبه مدعی شد ترکیه به دنبال اشغال شمال سوریه نیست بلکه عملیات نظامی برای کمک به بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان است.

کالین در گفت‌وگو با شبکه «سی. اِن. اِن» توضیح داد: «موضوع منطقه امن دو هدف اصلی را دنبال می‌کند. [اول] مرز ترکیه را امن می‌کند. دقیقا همانطور که آمریکایی‌ها به دنبال امنیت مرزی برای خودشان هستند، ما نیز باید امنیت مرزهایمان را تامین کنیم. و هدف دوم منطقه امن، فراهم کردن مکان‌هایی برای بازگشت امن و داوطلبانه پناهندگان [سوری] است».

وی با وارونه نشان دادن حقایق بعد از دو عملیات «سپر فرات» و «شاخه زیتون» ارتش ترکیه در شمال سوریه، ادعا کرد: «ترکیه تمایلی ندارد که هیچ بخشی از سوریه را اشغال کند. ما وقتی با داعش در جرابلس می‌جنگدیم و سه هزار تروریست‌ها آنجا از بین بردیم، به دنبال اشغال نبودیم. یا زمانی که وارد عفرین شدیم، بخشی از سوریه را اشغال نکردیم. ما آن مکان‌ها را به ساکنان و صاحبان محلی بازگرداندیم و به همان شکل تمایلی نداریم که منطقه‌ای را در شرق فرات اشغال کنیم».

این در حالی است که نظامیان ترکیه‌ای بعد از دو مرتبه تجاوز به خاک سوریه، یک بار به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش و بار دیگر به بهانه عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای جنوبی این کشور، هنوز هم در برخی مناطق شمالی سوریه حضور داشته و حتی اقدام به تاسیس پایگاه نظامی هم کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه با تاکید بر اینکه قصد تغییر ترکیب جمعیتی شرق فرات را نیز ندارند، افزود: «این [عملیات]، اقدامی علیه کُردها نیست. ترکیه با کُردها هیچ مشکلی ندارد. ما با سازمان تروریستی می‌جنگیم که مردم کُرد را می‌کشد و به آنها ظلم می‌کند».

کالین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر ترکیب جمعیتی شرق فرات در صورت اسکان مجدد آوارگان عرب سوری، توپ را به زمین شبه‌نظامیان کُرد انداخت: «آنها وارد شهرک‌های عرب‌نشین مانند تل‌أبیض، رسولِین و دیگر مناطق شده و مردم آنجا را مجبور به فرار کردند... البته کُردها به زندگی در آنجا ادامه خواهند داد همانطور که قرن‌ها در آنجا بودند... لکن ما تمایلی به تغییر ترکیب جمعیتی نداریم. این حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و حزب دموکراتیک خلق (پ.ی.د) بود که ترکیب جمعیتی آنجا را تغییر داد».

وی همچنین اضافه کرد: «3.5 میلیون آواره سوری که در ترکیه هستند، به مکانی که از آن آمده‌اند بازخواهند گشت. ما هیچ کسی را مجبور نمی‌کنیم که به جایی برود که نمی‌خواهد».

این مقام ترکیه‌ای با «شدیدا ناامیدکننده» خواندن اظهارات سناتور «لیندسی گراهام» مبنی بر لزوم تعلیق ترکیه از ناتو در صورت حمله به کُردها در سوریه، گفت: «ترکیه به کُردها حمله نمی‌کند. ما با شبکه‌های تروریستی در سوریه که شامل داعش، پ.ی.د و ی.پ.گ می‌شود، مبارزه می‌کنیم... هزاران کُرد در سوریه حضور دارند که مشمول ایدئولوژی مارکسیست و لننیست پ.ک.ک یا پ.ی.د نمی‌شوند».

کالین همچنین در پاسخ به سوالی درباره بده‌بستان تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود در تماس تلفنی چند روز پیش، توضیح داد: «ترامپ هشت ماه پیش می‌خواست از سوریه خارج شود ولی دستگاه‌های امنیتی و نظامی مانع او شدند».

کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و ایالات متحده، بیانیه‌ای مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه صادر کرد که تحلیلگران آن را به عنوان «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی علیه عناصر کُرد در شمال سوریه تعبیر کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها