رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465168

تاثیر داماد محتشمیپور بر مشی اعتدالی باهنر

ساعت 24-تاثیر پیوندهای خانوادگی بر تغییر گرایش‌های سیاسی شاید در وهله اول تنها یک گمانه باشد اما به مرور و بررسی مسیری که طی می‌شود این نتیجه حاصل خواهد شد که گرایش‌ها به تدریج تحت تاثیر این پیوندها دچار تغییرات می‌شود مانند ازدواج پسر باهنر با نوه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور. برخی پیوندهای سیاسی هم تاثیری در مشی دو طرف ندارد مانند ازدواج پسر توکلی با دختر زیباکلام!

خبر
تاثیر محتشمی‌پور بر باهنر؟

پیوند پسر محمدرضا باهنر با نوه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور نمونه‌ای از این پیوندهاست که نتیجه خود را در مواضع باهنر نمایان کرده است. پیوند خانواده باهنر و محتشمی‌پور در سال 91 ثبت شد و نکته قابل توجه آنجا بود که در مراسم عروسی آنها مهمانانی از دو جناح سیاسی کشور در کنار هم و به دور یک میز خوش و بش می‌کردند. احمد شیرزاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در آن زمان گفت: «پدیده بسیار جالبی است که این دو جناح آنچنان به لحاظ زندگی در هم آمیخته‌اند که نمی‌توانند همدیگر را قلع و قمع کنند و این بسیار مهم است. یعنی ایران با کشورهای عربی فرق دارد که آنجا مثلا دو طایفه و فرقه آنچنان کاملا جدا و ضد یکدیگرند که جدال‌هایشان به جنگ خونین بدل می‌شود اما اینجا پیوند خانوادگی می‌بندند.» مجید انصاری عضو مجمع روحانیون که خودش در مراسم عروسی حضور داشت هم گفته بود: «چنین پیوندهایی مرسوم و عادی است. اصلا این را قبول ندارم که اگر کسی اصلاح‌طلب است نرود با طیف دیگر وصلت کند. ما درصدر اسلام هم موارد مشابه داشته‌ایم. اصلا شاید دختر و پسر از هم خوششان آمد، نمی‌گویم خانواده نقش و حضوری نداشته است، شاید داشته من بی‌اطلاعم. آن هم در حالی که هر دو خانواده متدین و مسلمان انقلابی هستند، کار خلاف که انجام نشده است.» اگر به مواضع باهنر در قبل و بعد از این پیوند توجه شود اعتدالی شدن مواضع دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین مشخص می‌شود. یعنی برای باهنر که روزی دفاع از جریان اصولگرایی و تلاش بی‌وقفه برای غلبه این جریان بر اصلاح‌طلبان هدف نخست بود، دیگر این هدف معنایی نداشت و از سال 91 به طور واضح بر همکاری دو جریان و رفع اختلافات تاکید کرد. باهنر یکی از ستون‌های گفت‌وگوی ملی است و چندی پیش به «آرمان ملی» گفت: «برنامه داریم و گفت‌وگو می‌کنیم. حامی طرح گفت‌وگوی ملی نیز هستیم اما مطالبی چون آشتی ملی را قبول نداریم. مردم که با یکدیگر قهر نیستند» و جملاتی درباره جلسات مشترک با اصلاح‌طلبان گفت که به مذاق دلواپسان اردوگاه اصولگرایی خوش نیامد: «عده‌ای گفتند نکند در گفت‌وگوها می‌خواهند برای انتخابات ائتلاف کنند! انتخابات و رقابت و غیره سرجای خودش است، آن رقابت‌ها انجام می‌شود اما اینکه با هم هیچ مذاکره‌ای نداشته باشیم و قهر کنیم، این اصلا در ترمینولوژی سیاسی خوانده نمی‌شود». البته باهنر گاهی بر سر دوراهی قرار می‌گیرد به عنوان نمونه روزی با بیان اینکه سران فتنه تلاش زیادی کردند تا کشور را دچار چالش کنند، گفت: «صبر نظام بسیار بود و کمترین برخورد را با آنها کرد و تنها به حصر آنها حکم داد» و چندی بعد مانند 19 اردیبهشت امسال تصریح کرد: «یک عده طرفدار رفع حصر هستند اما مثل اینکه دارند از این حصر رزق و روزی‌شان را می‌خورند و موافق حل این مشکل نیستند». مواضع باهنر قبل سال 91 و پس از آن گویای تاثیر سیاسی این پیوند بر اوست.

مرغ زیباکلام و توکلی یک پا دارد!

ازدواج سیاسی دیگر میان پسر احمد توکلی از جریان اصولگرایی با دختر صادق زیباکلام از جریان اصلاح‌طلبی است. زیباکلام و توکلی از زندانیان رژیم شاه بودند چنانکه زیباکلام می‌گوید: «در سال 54 تا 56 اوج زندانیان سیاسی در ایران بود و به حدود 5‌هزار نفر می‌رسید. آن مقطع که من زندانی بودم با دکتر احمد توکلی و دکتر عباس شیبانی، بهزاد نبوی، مهدی ابریشم‌چی و مسعود رجوی هم‌بند بودم». زهیر توکلی در میان دو تفکر زندگی می‌کند، یکی تفکر احمد توکلی است که پایش را هیچ‌گاه از خط قرمزها فراتر نمی‌گذارد و یکی هم تفکر صادق زیباکلام است که خط قرمزی را نمی‌پسندد؛ نه در نوشتار و نه در گفتار. می‌گوید که پدرش یعنی احمد توکلی را بسیار دوست دارد و در عین حال تاکید دارد از صادق زیباکلام بسیار می‌آموزد. سارا زیباکلام مشی اصولگرایانه دارد و صادق زیباکلام درباره روحیات دخترش می‌گوید: «دختر بزرگ من سارا که بسیار حزب‌اللهی و بسیجی است و دقیقاً در نقطه مقابل من قرار گرفته با پسر آقای دکتر احمد توکلی ازدواج کرده و در این ازدواج هم نه من و نه آقای توکلی هیچ نقشی نداشته‌ایم و بر اساس آشنایی‌شان در روزنامه همشهری با هم ازدواج کردند.» احمد توکلی هم چنین می‌گوید: «وقتی به من گفتند، من گفتم می‌خواهم با عروسم صحبت کنم. چندین ساعت در خانه و پارک با هم قدم زدیم و صحبت کردیم. به ایشان گفتم همه دخترها اول عروس می‌شوند و بعد مادر می‌شوند و شما اول مادر می‌شوید و بعد عروس می‌شوید -چون عروس اول من در سانحه تصادف در ترکیه در هنگام سفر به عتبات جان خود را از دست داد- من همه چیز را کامل برای‌شان ترسیم کردم که با بصیرت تصمیم بگیرند. قبول کردند و واقعا پای این بچه ایستادند و برای او مادری کردند. من از آقای زیباکلام و همسرشان نیز تشکر می‌کنم». ظاهرا زیباکلام و توکلی با خود عهد بستند که سیاست را چاشنی روابط خانوادگی نکنند چنان که زهیر توکلی می‌گوید: «در این سال‌هایی که من داماد ایشان شده‌ام، ندیده‌ام که پدرم و ایشان با هم بحث سیاسی کنند.» رضا خاتمی هم درباره ازدواج دخترش با پسر صادق خرازی گفته بود: «ما از سیاست یاد گرفته‌ایم جایی نخوابیم که آب زیرمان برود! بنابراین در مجلس عروسی‌مان همه بودند. از چپ‌ترین تا راست‌ترین حضور داشتند. از بیت رهبری، مسئولان دولت آقای احمدی‌نژاد، آقای ناطق نوری (که من ارادت خاصی به ایشان دارم و از دوستان خوب ما هستند)، روحانیون، دانشگاهیان، مشارکتی‌ها، مؤتلفه و... در این عروسی حضور داشتند.

آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها