رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465251

چرا عده‌ای درباره حیوان‌آزاری اعتراض میکنند؟

ساعت24-یک جامعه شناس سیاسی معتقد است اعتراضاتی که در حمایت از حیوانات خانگی و به خصوص سگ کشی می شود، بیشتر حرکاتی سانتیمانتال است. در مقابل برخی از فعالان حقوق حیوانات معتقدند کسی که در خیابان نسبت به سگ کشی اعتراض می کند چون علاقه زیادی به حیوان خانگی خود دارد و آن را جزو اعضای خانواده خود می داند، نمی تواند سکوت کند.

در کافه خبری که اخیرا برگزار شد، یک جامعه شناس سیاسی اعلام کرد حمایت هایی که در قالب اعتراضات خیابانی به سگ کشی می شود، یک شکل جدید از زندگی سانتیمانتال است که در خانواده ایرانی جایی ندارد.

مهدی قوامی پور درباره اعتراض به سگ کشی گفت: در ایران این حرکتها به ویژه در محیط زیست، کاملا «سانتی مانتال» می شوند، یعنی ما نوعی سانتیمانتالیزم محیط زیستی سر و کار داریم.

او ادامه داد: در سبک زندگی شهری ما، حیوانی مانند سگ داخل خانه زندگی نمی کرده است. گربه شاید در خانه ها بود ولی سگ را با خودمان در خانه نمی آوردیم. گروهی که این را وارد زندگی ما کردند، گروه متوسط به بالا هستند، آنها این الگوی زندگی را از غرب گرفته اند و طبق سایر الگوهایی که از غرب می آورند، بقیه گروه های فرودست، از آنها تقلید می کنند و امروزه نمی گوییم تمام تجمع کنندگان از گروه های فرادست بودند، ولی می توانیم بگوییم این الگوی نگهداری از حیوان در حریم خانه از گروه هایی فرادست آمده است. حساسیتهای آنهاست که به اینها انتقال پیدا کرده است. برخی از تجمع کنندگان در تامین مایحتاج زندگی خود ناتوان است ولی انگار نسبت به موضوع حیوان، گویی مسخ شده است. در مورد آلودگی هوا هیچ واکنشی نشان نمی دهد ولی درباره سگها، چون مورد توجه گروه های فرادست است و چون رسانه ها به آن توجه دارند و چون می خواهد ژست روشنفکری بگیرد و بگوید من حامی حقوق حیوانات هستم، می آید چنین واکنشی نشان می دهد.

در مقابل، یک فعال حقوق سلامت حیوانات می گوید این سخنان اشتباه است و باید از زاویه دیگری به اعتراض به سگ کشی پرداخت.

علی حسینیان، دامپزشک در پاسخ به این موضوع می گوید: ما داریم درباره انسان صحبت می کنیم با عواطف انسانی. شما می گویید درباره آب و هوا و جنگلها مشکل داریم ولی کسی اعتراض نمی کند. ما درباره هر بحث محیط زیستی از جمله جنگل خواری یا تالاب انزلی، بارها تجمعات مردم و حامیان محیط زیست را دیده ایم. بارها نزاع صورت گرفته است و در مطبوعات خیلی دیده ایم. درباره سگ کشی، کمتر صحبت می شود ولی درباره آن مسایل بارها صحبت شده است. این که من سردرد داشته باشم، دلیل نمی شود دل درد نداشته باشم. این قیاس مع الفارق است که چرا روی این موضوع حرف نمی زنیم. بعد هم ما درباره موجود زنده حرف می زنیم. نمی شود بگوییم سگها را کشتند و آزار دادند ولی ما تالاب انزلی را داریم از دست می دهیم، چرا به آن نمی رسیم. نمی شود چنین حرفی زد. داریم درباره موجودات زنده حرف می زنیم. بحثی هم درباره سانتی مانتال و واردات غرب فرمودید. من اعتقاد نداریم دوست داشتن حیوان از غرب وارد جامعه ما شده باشد. من چندین سال است با نگهدارنده های حیوانات کار می کنم و روزانه ۵۰-۶۰ حیوان مریض را می بینم. من می گویم اشتباه است بگوییم فقط مرفهان حیوان خانگی دارند. اتفاقا آدمهایی که تنهاتر هستند و از لحاظ سطح مالی، نه آنطور که بگوییم نان شب ندارند، بلکه در سطح متوسط و رو به پایین هستند، من بیشتر می بینم حیوان نگه می دارند.

حسینیان ادامه داد: به خاطر آزارهای روحی، مشکلاتی که دارند و آرامشی که حیوان خانگی به آدم می دهد. من همیشه می گویم شما زمانی می توانید متوجه شوید حیوان خانگی چقدر آرامش بخش است که خودتان داشته باشید. اتفاقا به لحاظ حیوان خانگی، سگ به شدت ارتباط قوی با آدم می گیرد. عموما آدمهایی که از نظر سطح مالی، در سطح متوسط و رو به پایین هستند، چون از لحاظ اقتصادی، بیشتردر تنگنا هستند، بیشتر رو می آورند به نگهداری از حیوانات، چون عملا نگهداری از سگ، گربه یا هر حیوان خانگی، عملا هزینه زیادی ندارد. این تصور اشتباه است که دامپزشکی و داشتن حیوان، کار لاکچری است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها