رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465345

همتای بی نظیر شهر افسانه ای آتلانتیس کجاست؟

ساعت 24-چیزی که به نظر بسیاری از افراد عجیب و اسرار آمیز می آید، اصلا اینگونه نیست. شهر شیرها در چین که بخاطر بودن در زیر آب های دریاچه کیاندائو Qiandao Lake شهرت دارد، دارای تاریخچه ای شگفت انگیز است. این شهر که زمانی رونق بسیار زیادی داشت، بخاطر مجسمه قدرتمندش در سرتاسر چین مشهور شده است؛ مجسمه ای که هم اکنون در عمق 30 متری دریاچه قرار دارد. اتفاقی که برای شهر آتلانتیس چین افتاده است، بر اثر بلایای طبیعی یا هر گونه نیروی ویرانگر طبیعی نبود؛ مگر اینکه طبیعت انسان ها را در این دسته بلایا قرار دهید.

خبر
شهر شیرها در چین به دست انسان ها به این سرنوشت دچار شده است؛ بخصوص آن هایی که این سرزمین را ترک کردند تا پیشرفت ماشینی مدرن را تجربه کنند. اما در هر حال، این حقیقت که این شهر هنوز به طور کامل حفظ شده، یک معجزه مدرن به شمار می رود. با اینکه شهر آتلانتیس چین در عمق آب دریاچه واقع شده، تمامی بناها، مجسمه ها، یادبودها و مسیرهای طاقدار آن در بهترین حالت ممکن قرار دارند. تقریبا دو دهه پیش، این شهر کشف شد و از آن زمان به بعد، غواصان بارها و بارها به زیر آب سفر کرده اند تا ببینند چه جنبه های جدید دیگری در مورد این شهر کشف می کنند. در میان این دیوارهای حفظ شده، داستان سلسله های پادشاهی قدرتمند متعددی نهفته هستند؛ همچنین روش باستانی زندگی و برخی از زیباترین ویژگی های معماری که تاریخ چین را به خوبی و به دقت نشان می دهند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: این شهر به طور عمدی زیر آب رفت

نکته عجیب در مورد شهر شیرها در چین این است که به طور عمدی زیر آب رفت. شهر شی چنگ Shī chéng یا همان شهر شیرها Lion City برخلاف سایر شهرهای تاریخ که قربانی بلایای طبیعی یا فاجعه های پیش آمده به دست انسان ها بوده اند، به یک دلیل خاص عمدا به زیر آب رفت. این شهر در جهت طراحی و ساخت یک ایستگاه هیدروالکتریک و یک سد که بعدها سد زینان نامیده شد، زیر آب رفت تا یک دریاچه دست ساز ساخته شود. این دریاچه بعدها دریاچه کیاندائو Qiandao Lake نامیده شد.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: بقایای شهر در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند

از آنجایی که آب استفاده شده در غرق کردن شهر شامل هیچ گونه مواد فرساینده نبوده و عوامل لازم برای رشد گیاهی را نداشته است، بقایای این شهر هنوز در وضعیت بسیار ایده آلی قرار دارند. دلایل متعددی برای اینکه چرا این بناها اینگونه سالم مانده اند و امکان این وجود دارد که غواصان به زیر آب بروند و تاریخ را از نزدیک مشاهده کنند، وجود دارد. شهر شیرها در چین که قدمت آن به سال 621 پس از میلاد مسیح باز می گردد، یک دوره کاملا متفاوت را به نمایش می گذارد و به عنوان یک منبع باارزش تحقیقاتی برای دانشمندان و تاریخ نویسان استفاده می شود. غواصان همچنان به بازدید از این شهر مشغول هستند تا بتوانند تا حد امکان از تاریخچه و ویژگی های آن اطلاعات کسب نمایند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: این شهر در عمق 40 متری قرار دارد

دریاچه کیاندائو Qiandao Lake بعنوان یک دریاچه دست ساز و با عمق بسیار زیاد، به طرز شگفت انگیزی بزرگ است. شهر شیرها Lion City در عمق 40 متری زیر سطح آب دریاچه واقع شده و این بدین معنی است که تنها غواصان باتجربه می توانند خودشان را به این شهر برسانند. با اینکه همه سازه های این شهر در این عمق زیاد قرار ندارند، اما برای رسیدن به آن ها نیاز به دانش کامل و تجربه کافی هست. در حال حاضر، کشور چین به کسانی که تجربه بالا و سابقه غواصی در عمق دریا را نداشته باشند اجازه نمی دهد برای بازدید از این شهر اقدام کنند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: برخی از بناها و تندیس ها حدود 1300 سال قدمت دارند

به طرز فوق العاده ای، همه بقایای این شهر که در اعماق این دریاچه دست ساز واقع شده اند همچنان سالم و قابل شناسایی هستند. این ویژگی به محققان اجازه داده که بتوانند قدمت برخی از آن ها را تا 1300 سال تعیین کنند. شهر شیرها Lion City در روزهای شکوفایی خود بسیار پر جنب و جوش و پر از زندگی بوده است با یک جامعه بسیار پیشرفته که یکی از قدرتمندترین جوامع کشور چین به شمار می رفتند. در این شهر انواع جاده، درشکه های اسبی، خانه ها و بناهای مجلل و پرجزئیات وجود داشته اند که همه آن ها دست نخورده و سالم باقی مانده اند و از شر انسان ها و زندگی گیاهی زیر آب محفوظ مانده اند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: دریاچه کیاندائو ساخت دست انسان است

دریاچه کیاندائو Qiandao Lake همانطور که قبلا هم ذکر شد، کاملا ساخت دست انسان است. در سال 1959 بعد از اینکه قرار شد یک پروژه هیدروالکتریکی در این شهر به اجرا در بیاید، این شهر در آب غرق شد. این پروژه آنچنان برای کشور چین با ارزش و با اهمیت بود که تمامی سرزمین اطراف کوه پنج شیر Five Lion Mountain برای انجام این کار انتخاب شد. شهری که نماینده قرن ها تاریخچه کشور چین بود، برای کسب پیشرفت غرق شد و امروزه، همچنان مورد مطالعه و کشف محققان و تاریخ نویسان قرار می گیرد.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: حتی سازه های چوبی شهر نیز به خوبی حفظ شده اند

به ندرت پیش می آید که چوب در مقابل پروسه ای که آب بر آن وارد می سازد سالم بیرون بیاید؛ اما با این وجود سازه های چوبی واقع در شهر شیرها Lion City کاملا سالم مانده اند. در حالیکه بسیاری از طاق ها و مجسمه های شهر از فلز و سنگ ساخته شده اند، سازه های چوبی متعددی نیز موجود هستند که در شرایط واقعا خوبی قرار دارند. تمام این ها بخاطر شرایط آب و نبود زندگی جانوری در زیر این دریاچه و نبود شرایطی که به فرسایش منجر شوند، هست. در حقیقت، آب در این مورد خاص برعکس عمل کرده و دلیل اصلی حفظ شدن این تاریخچه باارزش و سالم ماندن آن به شمار می رود.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: بسیاری از خانواده های ساکن این شهر جابجا شده اند

حدود 300 هزار نفر در زمان غرق شدن شهر شیرها Lion City مجبور به ترک این شهر شدند. تمامی این منطقه بخاطر فراهم آوردن نیرو و فضای کافی برای پروژه هیدرو الکتریک شهر به زیر آب غرق شد؛ به این معنی که بسیاری از مردم این شهر خانه های خود را از دست دادند. خانواده هایی که این شهر از قرن ها پیش، خانه اجداد آن ها بود مجبور شدند آن را ترک کنند و زندگی خود را از ابتدا آغاز نمایند؛ و در طول این پروسه، تنها سازه های باستانی نبودند که گم شدند و به فراموشی سپرده شدند. این پروژه باعث جابجایی بسیاری از انسان ها شد که دیگر هرگز نتوانستند به خانه های اصلی بازگردند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: این شهر زیرآبی تا سال 2001 پیدا نشد

شهر شیرها Lion City برای دهه ها فراموش شده بود؛ در سکوت در زیر آب دریاچه کیاندائو Qiandao Lake نشسته بود تا این که در سال 2001 دوباره کشف شد. این شهر توسط گروهی که مشغول غواصی بودند مشاهده شد؛ اما تا آن زمان، افراد معدودی از وجود این شهر در زیر آب آگاهی داشتند. این دریاچه دارای مجموعه های اقامتی و تور های قایق سواری متعددی بود؛ اما هم اکنون برای غواصان با تجربه ای که می خواهند ببینند از تاریخ باستانی شهر شیرها Lion City چه چیزی باقی مانده، یک نقطه عالی به شمار می رود. برنامه هایی وجود دارند که در آینده نزدیک این آب ها به روی گردشگران باز شوند؛ اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: قدمت برخی از دیوارهای شهر به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد

تاریخ بسیار غنی و طولانی در زیر آب های دریاچه کیاندائو Qiandao Lake قرار دارد و اگر پروژه های غواصی و تحقیق ادامه پیدا کند، چیزهای بسیار زیادی در مورد آن خواهیم آموخت. قدمت بسیاری از سازه های مربوط به دیوارهای شهر آتلانتیس چین به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد. اما قدمت اولین سازه های این شهر مربوط به سال 25 پس از میلاد مسیح بوده و همین نکته این شهر را به بخشی با ارزش از تاریخچه این منطقه تبدیل می کند. بسیاری از این شهر با عنوان "کپسول زمان" نام می برند، زیرا بسیاری از معبدها، مسیرهای طاق دار، خانه ها و حتی جاده های سنگفرش شده آن هنوز سالم و دست نخورده باقی مانده اند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: بسیاری از بناهای این شهر شامل اسطوره ها هستند

بناهای باستانی چین، کلیدی برای درک این نکته هستند که زندگی کردن در سال های خیلی قبل چگونه بود. بسیاری از بناهای اطراف شهر، عقاید ساکنان آن را به نمایش می گذارند و اطلاعات با ارزشی در مورد این که معبدهای آن ها چگونه مورد استفاده قرار می گرفتند به محققان ارائه می کنند. با اینکه رنگ شهر پریده است، اما مجسمه ها و مسیرهای طاق دار آن هنوز دست نخورده باقی مانده اند و این امکان را فراهم می آورند که نگاهی به زمان باستان و زمانیکه چین بسیار قدرتمند و مورد احترام بود داشته باشید. شهر شیرها Lion City قبل از اینکه غرق شود، به عنوان یادبودی برای روزهایی که این منطقه قدرتمندترین بخش کشور چین بود، به شمار می رفت.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: غواصی برای غواصان باتجربه آزاد است

در حال حاضر، شهر تنها به روی غواصانی که تجربه وسیعی در غواصی دارند باز است. از آنجایی که غواصی در دریاچه با غواصی در دریا و اقیانوس متفاوت است و شهر شیرها در عمق قابل توجهی واقع شده، تنها کسانی که تجربه پیشین غواصی داشته اند و در این زمینه حرفه ای هستند می توانند به بازدید از شهر بروند. البته در نهایت قرار است این شهر به روی همه باز شود و حتی پیشنهاد شده که یک سازه زیر آبی برای آسان تر شدن بازدید از آن ساخته شود. این منطقه یک منطقه حفاظت شده نیز هست و همین غواصی در آن را برای کسانی که تجربه کافی غواصی ندارند، به یک پروژه پر چالش و سخت تبدیل می کند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: هنوز نقشه کامل این شهر تهیه نشد

با اینکه شهر شیرها بزرگترین شهر دنیا نیست، بقایای زیر آبی آن هنوز به طور کامل در نقشه قرار نگرفته اند. انجام این کار احتمالا سال ها زمان می برد، زیرا غواصان می بایست هر بخش از شهر را به کندی و با دقت فراوان بازرسی کنند و در مورد هر بنا، سازه، مسیر طاق دار، جاده یادداشت بردارند. تمامی وسعت این شهر به طور کامل حفظ شده و سالم مانده است، بنابراین تعداد بیشماری بنا و سازه برای کندوکاو و تحقیق وجود دارند. با اینکه طرح های هنری از زمانی که شهر شیرها در چین هنوز غرق نشده بود وجود دارد، غواصان می بایست یک نقشه کاملا واقعی از آنچه که در این شهر باقی مانده، تهیه کنند.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: قدمت شهر به سال 208 پس از میلاد مسیح می رسد

شهر شیرها Lion City در سال 208 پس از میلاد مسیح تاسیس شده است؛ هر چند که ساخت بناهای شهر شیرها در چین از سال ها قبل آغاز شده بود. اما از سال 25 تا 200 پس از میلاد مسیح، این شهر به عنوان یکی از قدرتمندترین شهرهای موفق کشور چین شناخته می شد و در آن زمان شی چنگ Shī chéng نام داشت. سازه های خاصی در این شهر کشف شده اند که گفته می شود به هر دو سلسله های مینگ و کینگ تعلق دارند. جای تعجب نیست که این شهر با عنوان "آتلانتیس شرق" نیز شناخته می شود؛ هر چند که به جای غرق شدن توسط بلایای طبیعی، توسط خود انسان ها به زیر آب رفت.

شهر شیرها یا همان شهر آتلانتیس چین: دلیل غرق شدن شهر هیدروالکتریسیته بود

در همان حال که کشور چین در حال پیشرفت بود و به سمت تکنولوژی جدید تمایل پیدا می کرد، توسط دولت تصمیم گرفته شد که یک سد هیدروالکتریک برای این منطقه و این استان بسیار لازم بود. مسلما این تصمیم برای حدود 300 هزار نفری که به دلیل این پروژه از خانه های خود آواره و به جای دیگر منتقل شدند بدترین تصمیم ممکن بود؛ اما بهرحال تصمیم گرفته شد که منطقه ای که شهر شیرها در چین در آن قرار دارد، بهترین مکان برای انجام این کار هست. قابل درک است که لحظه شنیدن خبر، برای خانواده هایی که در این شهر زندگی می کردند و بسیاری از آن ها شهر شیرها Lion City را خانه خود می دانستند، بسیار سخت و غمگین بود.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: شعاع این شهر کوچک است

نکته ای که باعث شگفتی می شود این است که این شهر به بزرگی و وسعتی که بسیاری تصور می کنند، نیست. با اینکه این منطقه در گذشته قدرتمندترین منطقه در کل کشور چین به شمار می رفت، شهر شیرها Lion City کمتر از نیم کیلومترمربع مساحت دارد و شهر کوچکی محسوب می شود. اما در طول قرن شانزدهم میلادی، این شهر یک شهر شکوفا، ثروتمند و موفق بود و خانه تعداد قابل توجهی از مردم چین به شمار می رفت؛ کسانی که نوادگان آن ها بعدها مجبور به ترک خانه و شهر خود شدند.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: دمای آب و محیط آن از دلایل سالم ماندن این شهر هستند

مسلما غرق کردن یک شهر کامل، آن هم شهری که آنچنان غنی و موفق و ثروتمند بود، تصمیم عالی و نبوغ آمیزی به شمار نمی رود، فکر استفاده از منبع آب دست ساز برای غرق کردن شهر، آنقدر نبوغ آمیز و خارق العاده بوده که بتوانیم از آن به عنوان مهمترین دلیلی که بناهای این شهر سالم مانده اند، نام ببریم. از آنجایی که دمای آب همیشه یکسان و بدون تغییر است و هرگز به دمای بسیار پایین یا بسیار بالا نزدیک نمی شود، هیچ ترسی در زمینه ضعیف شدن سازه های زیر آب وجود ندارد. بعلاوه، نبود زندگی گیاهی و جانوری در دریاچه باعث شده که این سازه ها فرسایش بسیار کم و کندی داشته باشند و در طول زمان سالم بمانند.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: برنامه هایی برای اجرای تورهای زیر آبی وجود داشتند

در گذشته یک بار دولت چین تصمیم گرفته بود تورهای زیر آبی برای بازدید عموم برپا کند. این کار می توانست بسیار مورد توجه واقع شود و یک روش ساده و ایمن برای کندوکاو میان سازه های شهر و تماشای مناظر زیبای منطقه فراهم آورد. اما متاسفانه به دلیل ترس از آثار منفی تورهای متعدد در این منطقه باعث شد این برنامه ها کنار گذاشته شوند. با وجود ترافیک بیشتر در آب های دریاچه، ممکن بود درجه خرابی و فرسایش سازه های بالا برود.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: ممکن است یک تونل زیر آبی در این دریاچه ساخته شود

جدیدترین و تازه ترین پروژه ای که در رادار تصمیمات مسئولین این منطقه قرار گرفته، ایده ساختن تونل زیر آبی است. این تونل های مدرن در سایر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته اند و ثابت کرده اند که یک روش مناسب و کاربردی برای فراهم آوردن امکان بازدید از سازه های تاریخی برای عموم به شمار می روند. این پروژه نه تنها بسیار آینده نگرانه است، بلکه اگر موفق باشد، به بسیاری این فرصت را می دهد که شهر شیرها در چین را با تمامی شکوهش مشاهده کنند. همچنین این کار باعث می شود تعداد غواصان و تورهای غواصی بازدید کننده کمتر شود و آثار انسانی روی شهر به حداقل برسد و اینگونه تا آنجایی که امکان دارد از شهر حفاظت شود.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: میزان دید در آب دریاچه پایین است

با اینکه گیاهان و جانوران دریایی بسیار کمی در دریاچه کیاندائو Qiandao Lake وجود دارند، آب این دریاچه برای غواصی کردن خیلی شفاف نیست. این مشکل احتمالا بخاطر آلودگی و موادی که قبل از غرق شدن شهر در زمین های آن وجود داشته به وجود آمد. بعلاوه، گرد و خاک و آوار بناهای باستانی کمی آب را کدر و ناشفاف نمود. احتمالا به همین دلیل است که تنها غواصان با تجربه اجازه دارند به اعماق این دریاچه شنا کنند، زیرا این کدر بودن آب می تواند برای شنا کردن هم گمراه کننده باشد، چه برسد به غواصی کردن.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: این شهر در گذشته قدرتمندترین شهر چین بود

این شهر در گذشته به عنوان قدرتمندترین امپراطوری در کل کشور چین شهرت داشت. به همین دلیل است که غرق شدن آن یک نوع تراژدی به شمار می رود، زیرا قرن ها تاریخ همراه با آن به زیر آب رفته است. در همان حال هم غرق شدن شهر باعث شده که سالم بماند، زیرا در معرض عناصر هوا قرار نگرفته است. اما بهرحال برای کسانی که با این شهر ارتباط شخصی و خانوادگی داشته اند، یک داستان غم انگیز محسوب می شود.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: این شهر را با شهر اسرارآمیز آتلانتیس مقایسه می کنند

شهر مشهور آتلانتیس هنوز کشف نشده و وجود یا عدم وجود آن هنوز برای همه سوال است. گفته اند که این شهر در عمق بسیار زیادی واقع شده که غواصان به آن نمی توانند دسترسی پیدا کنند؛ اما هیچ دلیل و مدرک محکمی برای وجود قطعی آن موجود نیست. تاریخچه شهر شیرها در چین مشهور است و دلیل رفتن آن به زیر آب نیز برای همه مشخص است؛ بنابراین نمی تواند آن را یک آتلانتیس واقعی دانست. تنها دلیلی که این دو شهر با هم مقایسه می شوند، این است که شهر شیرها Lion City یک شهر زیر آبی به شمار می رود.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: این شهر به جای چهار دروازه، پنج دروازه دارد

این حرکت عصیانگر و سرکشانه از جانب معماری که طراحی شهر شیرها Lion City را برعهده داشت سر زد. بیشتر بناهای چین تنها چهار ورودی طاقدار اصلی دارند و این دروازه های ورودی با چهار جهت جغرافیایی تطابق می کنند، اما شهر شیرها Lion City با پنج دروازه ورودی ساخته شده که دو عدد از این دروازه ها رو به غرب قرار دارند. این سنت باستانی در نظر گرفته نشده باعث شده است که این شهر بسیار منحصر بفرد باشد؛ بخصوص که تمامی این دروازه ها سالم مانده و به خوبی حفظ شده اند.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: غواصان حداقل 265 طاق در سازه های شهر پیدا کرده اند

معماری شهر آتلانتیس چین واقعا فوق العاده است. در کنار مجسمه های پر جزئیات و مسیرهای طاق دار تزئین شده، تعداد آن ها است که آن ها را خارق العاده تر می سازد. این شهر بخاطر خیابان های عریض خود شناخته می شود؛ خیابان هایی که علاوه بر عابرین پیاده، ترافیک درشکه ها را نیز در بر می گرفته اند. این خیابان ها را 265 طاق تزئین کرده اند که با توجه به اندازه کوچک شهر، تعداد قابل توجهی به شمار می روند. هر کدام از این مسیرهای طاق دار شامل نکته هایی از عقاید سنتی چین باستان هستند، از جمله حکاکی های شیر، سیمرغ، اژدا و سایر حکاکی های باستانی.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: این دریاچه دارای 1000 جزیره دست ساز است

وقتی سرزمینی که شهر آتلانتیس چین در آن قرار داشته را در نظر بگیریم، وجود 1000 جزیره دست ساز غیر قابل باور نیست. این شهر در کوهپایه کوه پنج شیر قرار گرفته است؛ وقتی شهر زیر آب غرق شد، نقاط مرتفع این سرزمین از سطح دریاچه بالاتر قرار گرفتند و به جای کوه یا تپه، به جزیره های کوچک تبدیل شدند. این سرزمین خارق العاده به همراه دریاچه کیاندائو Qiandao Lake بیش از 1000 جزیره کوچک ساخته بوده که بسیار زیبا هستند.

شهر شیرها یا همان آتلانتیس چین: حیات وحش خاصی در این منطقه وجود ندارد

آنچه که از ادعاهای غواصان برداشت می شود این است که غواصی کردن در اعماق دریاچه کیاندائو Qiandao Lake یک کار وحشت انگیز است؛ چرا که هیچ موجود زنده ای در زیر آب های آن وجود ندارد. از آنجایی که هیچ چیزی در آن اطراف وجود ندارد که به زندگی یا حرکت در کف دریاچه و آب های آن مشغول شود، این منطقه به طرز ترسناکی کاملا ساکت است. دیدن یک ماهی یا موجود دریایی، امری کاملا نایاب است و به ندرت اتفاق می افتد و گاهی غواصان به یک یا دو خرچنگ برخورد می کنند. از آنجایی که این دریاچه ساخته دست انسان است، هیچ دلیلی وجود ندارد که درون آب های آن حیات وجود داشته باشد. در عمق 30 متری دریاچه، امپراطوری خالی تنها چیزی است که از این شهر بسیار قدرتمند گذشته باقی مانده است.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها