رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465353

آغاز فصل رویارویی با اروپا

ساعت 24- 5 روز از حملات بی‎امان ترکیه به کردهای شمال سوریه می‎گذرد. 5 روزی که 140 هزار آواره و بیش از 100 کشته برجا گذاشته‎است. در این 5 روز کردهای سوریه بارها و بارها از اروپا درخواست کمک کردند و اکنون شمار کشورهایی که به این درخواست‎ها پاسخ مثبت داده‎اند، به عدد 5 رسیده‎ است. هلند، نروژ، فنلاند، آلمان و فرانسه، پنج کشوری هستند که اعلام کردند صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه را تعلیق خواهند کرد. هرچند که سهم صادرات سلاح این 5 کشور به ترکیه ناچیز است.

خبر
به گزارش سایت شبکه خبری «یورونیوز»، آلمان و فرانسه روز شنبه به دنبال اقدام هلند، نروژ و فنلاند در متوقف ساختن صادرات تسلیحاتی خود به ترکیه اعلام کردند آنها نیز دست به اقدام مشابهی خواهند زد. با این حال آلمان اعلام کرده تنها صادرات تسلیحاتی را متوقف می‎کند که ممکن است در حملات ترکیه در خاک سوریه مورد استفاده قرار گیرند. توقف صادرات تسلیحاتی این 5 کشور به ترکیه در حالی در دستور کار دولت‎های این کشورها قرار گرفته که پیش‌تر «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا خبر داده بود سران اتحادیه اروپا در نشست روزهای پنجشنبه و جمعه 17 و 18 اکتبر (25 و 26 مهر) تحریم ترکیه را بررسی خواهند کرد.
به گزارش انستیتو بین‎المللی پژوهش‎های صلح استکهلم، فرانسه و آلمان در سال‎های 2014 تا 2018 سومین و چهارمین صادرکنندگان سلاح در جهان بوده‎اند. نروژ، هلند و فنلاند نیز به ترتیب در رده‎های دهم، چهاردهم و بیست و چهارم صادرات این کالاها قرار دارند. این در حالی است که ترکیه نیز سیزدهمین واردکننده سلاح در جهان است. 60 درصد واردات سلاح ترکیه از امریکا انجام می‎شود. دو کشور اروپایی اسپانیا و ایتالیا نیز با 17 و 15 درصد در رده‎های دوم و سوم فهرست صادرکنندگان سلاح به ترکیه هستند. از همین رو توقف صادرات تسلیحات از سوی 5 کشوری که ذکر آنها رفت، نمی‎تواند در متوقف کردن ناوگان جنگی اردوغان، مؤثر باشد. کردها امیدوارند اسپانیا و ایتالیا دست به اقدامی مشابه بزنند. این در حالی است که «پل مک‎لیری» در مقاله‎ای در سایت خبری تحلیلی «بریکینگ دیفنس»، نوشته ‎است: اروپا باید بداند که می‎تواند ترکیه را تحریم تسلیحاتی کند اما این کار ممکن است باعث شود ترکیه نیازهای تسلیحاتی خود را از طریق روسیه و چین برآورده سازد. این به معنای آن است که اروپا یک بازار خوب را به رقبایش واگذار می‎کند. در همین حال انتشار خبری از سایت روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» حاکی است دونالد ترامپ در جمع هواداران خود در واشنگتن، به کردهای سوریه توصیه کرد از آنجا که هواپیما ندارند تا با نیروی هوایی ترکیه بجنگند، بهتر است تا عمق 30 کیلومتری از مرز ترکیه عقب‌نشینی کنند.
تظاهرات کردهای اروپا
به گزارش خبرگزاری «فرانس‎پرس»، روز شنبه هزاران نفر در سراسر اروپا دست به برپایی تظاهرات علیه حملات ترکیه در شمال سوریه زدند. در پاریس، پایتخت فرانسه بیش از 20 هزار نفر در اعتراض به سیاست‎های رجب طیب اردوغان در شمال سوریه، به خیابان‎ها رفتند. آنها اردوغان را متهم به تلاش برای پاکسازی قوم کرد در شمال سوریه و کشور خود کردند و مدعی شدند اردوغان با این اقدام، باعث قدرت‎گیری دوباره تروریست‎ها و به زانو درآمدن اروپا می‎شود. به جز پاریس، کردهای ساکن شهرهای مارسی، استراسبورگ، لیل و بوردو نیز دست به تجمع‎های اعتراضی زدند. در آلمان نیز هزاران کرد ساکن شهر کلن دست به برپایی راهپیمایی اعتراضی علیه عملیات «چشمه صلح» زدند. شهرهای هامبورگ، برلین و مونیخ نیز از دیگر شهرهای آلمان بودند که شاهد تجمع‎های اعتراضی کردها بودند. به جز فرانسه و آلمان تظاهرات کردهای مقیم اروپا در زوریخ (سوئیس)، آتن (یونان)، وین (اتریش) و استکهلم (سوئد) نیز قابل توجه بود.
اخبار میدانی
دیروز خبرها از میادین نبرد در شمال سوریه حاکی بود درحالی که نیروهای ارتش آزاد، تحت حمایت ترکیه بر سر به دست گرفتن کنترل شهر رأس‌العین در استان حسکه، درگیری سنگینی داشتند و این شهر دو بار بین دو طرف دست به دست شد و در نهایت به دست کردها افتاد، ارتش آزاد اعلام کرد با پشتیبانی ترکیه موفق به تسلط بر شهرک سلوک در شمال رقه شدند. درگیری‎ها بین دو طرف در تل‎ابیض نیز در سراسر دیروز جریان داشت. این در حالی است که دیده‎بان حقوق بشر سوریه خبر داده ‎است ارتش آزاد 9 غیر نظامی را در جنوب این شهر تیرباران کرده‎ است. در بین این افراد، هفرین خلف، دبیرکل حزب آینده سوریه دیده می‎شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها