رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465359

سهم‌خواهی در دولت

ساعت 24-پایان کار اسماعیلی در دفتر رئیس‌جمهوری؛ این خبری بود که روز گذشته رسانه‌ها منتشر کردند. خبری که برخی آن را نویدبخش خوانده و معتقدند شاید با چنین تغییراتی تحولی در تیم رسانه‌ای دولت حسن روحانی که طی این ‌سال‌ها بیشترین انتقادات به آن وارد بوده است، رخ دهد. باتوجه به اینکه تبلیغات و رسانه در دنیای امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت‌ها قطعا تیم رسانه‌ای او خواهد بود.

خبر
با این حال دولت حسن روحانی نتواست از این امکان بهره‌مند شود. منتقدین امیدوارند با رفتن پرویز اسماعیلی در این دو سال باقی مانده از دولت روحانی تیم رسانه‌ای او بتواند مطابق انتظارات عمل کرده و به گونه‌ای عمل نکند که علاوه بر چند دستگی در دولت تدبیر و امید، صدای واحدی از آن شنیده شود و همچنین دیگر روحانی برای بازتاب عملکرد دولت خود و دفاع از دستاوردهایش دست به دامن صداوسیما نشود که هیچ وقت در طول ریاست‌جمهوری حسن روحانی از این دولت حمایت نکرده است. درواقع وقتی این همه جایگاه تاثیرگذار دولتی هست، رئیس‌جمهوری چه نیازی به صداوسیما باید داشته باشد؟

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری روز گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏۲ هزار روز مسئولیت سنگین معاونت ارتباطات دفتر ‎رئیس‌جمهوری سر آمد. سعی کردم امانتدار خوبی برای نظام، ‎ایران و اعتمادِ منتخبِ ملت، به عنوان یک عضو جامعه ‎روزنامه‌نگاری باشم. ضمن تشکر از دکتر ‎روحانی و البته دکتر واعظی و دکتر نهاوندیان؛ برای دوست گرامی، جناب آقای معزی آرزوی موفقیت دارم. همچنین از تلاش یکایک همکارانم در معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری و زحمات اصحاب گرانقدر ‎رسانه‌ها، به ویژه ‎خبرنگاران حوزه ‎دولت، از عمق جان قدردانی می‌کنم و بابت کاستی‌های احتمالی، عذرخواهی و حلالیت می‌طلبم. دفتری به پایان آمد، اما «مسئولیت»های دینی و ملی باقی است.»
پرویز اسماعیلی کیست؟
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری مستعفی دولت حسن روحانی، در رشته مهندسی الکترونیک تحصیل کرده است. خبرنگاری را با روزنامه «انتخاب» که از رسانه‌های جناح راست میانه دهه ۷۰ محسوب می‌شد، شروع کرد. پرویز اسماعیلی در دهه ۸۰ دبیری سیاسی روزنامه «جام جم» و سپس مدیرمسئولی خبرگزاری «مهر» را بر عهده گرفت. دبیرکلی انجمن روزنامه نگاران مسلمان، مدیر مسئولی روزنامه‌های جوان و تهران تایمز نیز از دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای او است. اسماعیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ سخنگوی ستاد انتخاباتی رقیب اصلی حسن روحانی، یعنی محمدباقر قالیباف شهردار تهران بود. او برادر محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان است.
عملکرد او البته طی این سال‌ها همیشه مورد انتقاد بوده، به گونه‌ای که حتی گاهی صدای دولتی‌ها را هم درآورده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم در جلسه رفع موانع تولید گفته بود: «متاسفانه گاهی اطلاع‌رسانی درباره کارهای سازنده و خوبی که انجام می‌دهیم، آنطور که باید صورت نمی‌گیرد و در مقابل، برخی افراد و رسانه‌ها ضعف‌های دولت را برجسته کرده و به صورت چند برابر جلوه می‌دهند که لازم است در این خصوص دقت و تمرکز بیشتری به خرج دهیم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند». مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری هم در انتقاد از تیم رسانه‌ای و نوع عملکرد آن گفته بود که متاسفانه به دلیل ضعف تیم رسانه‌ای آقای روحانی، برخی تصور می‌کنند دولت تدبیر و امید هیچ دستاوردی نداشته است.
درواقع چند سالی است که جریانات مخالف و موافق دولت، یکصدا از ضعف تیم رسانه‌ای دولت سخن می‌گویند؛ جریانی ناهمگون و غیرمرتبط، هم نسبت به یکدیگر و هم نسبت به دولت! که ذهن‌شان، بیش از آنکه متوجه دولت و جریانات رسانه‌ای باشد، مشغول اولویت‌های کاری و اقتصادی خود است. برخی معتقدند طی این سال‌ها مدیریت رسانه‌ای دولت به کسانی سپرده شده است که ایده‌های رئیس‌جمهوری را باور ندارند و خود را مدیون رقیب روحانی می‌دانند و چه بسا اولویت‌های دیگری دارند یا آنکه اساساً رسانه را نمی‌فهمند! و چنین می‌شود که اجزای تیم رسانه‌ای دولت، هر یک از تیم رسانه‌ای رقیب، در جایگاه‌های رسانه‌ای دولت جا خوش کرده‌اند و سوگمندانه به دغدغه‌های دولت بی‌توجه‌اند!
تیم رسانه‌ای که با سکوت معنادار روسای خود، کناره‌گیری از ورود به منازعات سیاسی، حاشیه امن اختیار کردن و فعالیت‌های رسانه‌ای پرسروصدا و ویترین‌وار، به هیچ وجه نتوانسته است انتظارات دولت و حامیان و دل‌نگرانان آن را برآورده کند.
در یکی دو سال اخیر تغییر و تحولات در دولت روحانی بسیار رخ داده است اما این تغییرات، بیشتر جابه‌جایی بوده است تا تحولات امیدبخش. یعنی از این سازمان، نهاد و یا وزارتخانه به سازمان و یا نهادی دیگر جابه‌جا می‌شدند. البته برخی امیداورند با توجه به همه انتقاداتی که در طول دوره اول و دوم دولت حسن روحانی بر تیم رسانه‌ای او وارد بوده است، این تغییر و استعفا بتواند خونی تازه دمیده و تحولی در این نهاد تاثیرگذار داشته باشد. هر چند با توجه به سابقه چنین تغییراتی نمی‌توان امید چندانی به آن داشت. اما زمانی که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حکمی علیرضا معزی را به سمت «معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری» منصوب کرد و در ادامه طی حکمی پرویز اسماعیلی را به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس جمهوری» منصوب کرد، نشان می‌دهد این درواقع همان جابه‌جایی مهره‌هاست و از این صندلی به صندلی دیگر است. چنین تغییراتی با توجه به چندصدایی که پیش از این در کابینه حسن روحانی در رابطه با اطلاع‌رسانی دیده شده است بیشتر یارکشی و برنامه‌ریزی برای انتخابات پیش‌رو است تا دلسوزی برای دولت حسن روحانی.
عملکرد فاجعه بار تیم رسانه‌ای روحانی باعث شده تا بیش از همه، خود حسن روحانی بار این «تیم» را به دوش بکشد؛ اقدامات دولت را اطلاع رسانی و دفاع کند؛ خبررسانی کند؛ جوابیه و توضیح بدهد؛ رفع ابهام کند. وقتی حدود یک سال و نیم دولت سخنگو نداشته باشد و چنین تیم رسانه‌ای بی‌رمق و بی‌تحرکی داشته باشد خیلی عجیب نیست که رئیس‌جمهوری خودش به تنهایی بار همه اینها را به دوش بکشد. البته طی این مدتی که علی ربیعی به عنوان سخنگو به دولت حسن روحانی پیوست تا حدودی اطلاع‌رسانی آن سروسامان پیدا کرد اما همچنان چندصدایی در آن کاملا پیدا است. با این حال امید است که استعفای پرویز اسماعیلی نوید بخش تحولی در تیم رسانه‌ای دولت باشد.

منبع : روزنامه ابتکار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها