رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465396

کمالوندی: امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیش‌تری درباره مدرن‌سازی راکتور اراک باشیم

ساعت24-بهروز کمالوندی در نشست هماهنگی ایران و روسای مشترک کارگروه "مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی خنداب" که با حضور هیاتی از سازمان انرژی اتمی ایران و هیات‌هایی از چین و انگلیس برگزار شد، تاکید کرد، در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس، راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران و هیأت کارشناسی از چین به ریاست وی کینگ مینگ از بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون انرژی اتمی چین ( CAEA )، هیأت‌های سه کشور را در این جلسه سرپرستی می‌کردند.

کمالوندی با اظهار اینکه برجام بار دیگر همه ما را در پشت یک میز جمع کرده گفت: در حال حاضر برجام از شرایط مناسبی برخوردار نیست و علی‌رغم اینکه ایران به تمام تعهداتش عمل کرده به دلیل برآورده نشدن منافع برجام برای ایران، جمهوری اسلامی گام‌هایی را در جهت کاستن از میزان تعهدات خود برای ایجاد توازن بین تعهدات و حقوق خود برداشته است. در حال حاضر حفظ این توافق ارزشمند در گرو اجرای گام‌های مثبت از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام است. موضوع مدرنیزه کردن رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) یکی از مهمترین موضوعات برجام است که همکاری در این راستا می‌تواند پیام مثبتی را به جهانیان منعکس کند.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این پروژه 100 درصد صلح‌آمیز بوده و مورد حمایت برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته و حتی از هرگونه تحریم‌های بعدی نیز مستثنی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در رابطه با پروژه مدرن سازی اراک اگرچه اخیراً شاهد نشانه‌هایی از امید در جهت تسهیل روند همکاری‌ها هستیم اما امیدواریم شاهد گام‌های مثبت بیشتری در این زمینه باشیم.

وی افزود: فشار حداکثری امریکا به ایران کارساز نخواهد بود و صد درصد اطمینان داریم که ایران از این شرایط دشوار بسلامت عبور خواهد کرد. کما اینکه در حال حاضر نشانه‌های اقتصادی، این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

هیاتی از متخصصان هسته‌ای انگلیسی برای تکمیل فرآیند مدرن سازی رآکتور اراک که بر اساس مقررات برجام‌صورت می‌گیرد به تهران عزیمت کرده‌اند. گروه کاری مدرن سازی رآکتور اراک علاوه بر ایران، قبلا با عضویت آمریکا و چین برگزار می‌شد که بعد از خروج آمریکا از برجام،‌ با عضویت چین و انگلیس برگزار می‌شود.

راب مک ایر، سفیر بریتانیا نیز در سخنان خود از حضور در این جلسه ابراز رضایت کرد و افزود: برگزاری چنین جلساتی نشان از پیشرفت در مذاکرات دارد. در حال حاضر نه تنها کشورهای باقی مانده در برجام بلکه اکثر کشورهای جهان خواستار حفظ این توافق ارزشمند هستند. خروج آمریکا از برجام سازنده نبود اما اروپایی‌ها همچنان در تلاش هستند تا این توافق را حفظ کنند.

وی ضمن اشاره به موضع انگلیس در خصوص گام‌های ایران در جهت کاهش تعهداتش گفت: همه ما باید کاری کنیم که این توافق همچنان به حیات خود ادامه دهد. به همین دلیل انگستان یک تیم فنی مجرب را برای این مذاکرات به ایران اعزام داشته است وامیدواریم برگزاری این نشست مثمرثمر باشد.

آقای لیو چایکینگ از بخش خلع سلاح وزارت خارجه چین نیز اظهار کرد که دولت چین کاملاً به تعهدات خود تحت برجام پایبند است و با این موضوع موافق است که در حال حاضر برجام شرایط مناسبی ندارد.

وی از خروج آمریکا از برجام به عنوان علت اصلی این مشکلات نام برد و گفت چین بارها اعلام کرده که همه اعضای برجام باید برای حفظ آن تلاش کنند.

وی گفت: انتظارات ایران برای تعجیل در اجرای پروژه را درک می‌کنیم اما فشارهای خارجی باعث نشده ما از تعهدات خود عدول کنیم. با همکاری طرف انگلیسی امیدواریم بتوانیم همکاری مثبت خود را در این راستا ادامه دهیم.

مذاکرات فنی سه جانبه هیأت‌های ایرانی چینی و انگلیسی در زمینه پروژه مدرن سازی رآکتور آب سنگین خنداب (اراک) طی دو روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها