رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465401

روحانی:

از شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم/ تورم از ۵۲ به ۳۴ درصد رسیده/ افزایش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی/ رکورد اشتغال در تابستان امسال

ساعت24-رییس جمهور اعلام کرد که با صبر، مقاومت و ایستادگی از شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.

روحانی
حسن روحانی امروز در نشست خبری خود ضمن سلام و درود به سالار شهیدان(ع) و یاران باوفایش و تشکر از مردم همیشه در صحنه ایران به مناسبت حضور باشکوه در مراسم عظیم اربعین گفت:‌ امسال حضور ملت ایران از هر سال دیگر پررنگ‌تر است؛ از همه دستگاه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند و همه نهادهای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح و مردم عزیز که خدمت می‌کنند تشکر می‌کنم و همچنین از دولت و ملت عراق برای پذیرایی از عزیزانی که در این مراسم حضور دارند.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که ما شرایط سخت تاریخی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر و امید در ۵۵ ماه اول، یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیحی و درست و مثبتی را طی کرد.

برخی تحلیل‌گران اقتصادی بحث تورم ۳رقمی را مطرح می‌کردند

وی افزود: اما از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم که کلید این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و ما وارد سال ۹۷ و شرایط سخت شدیم. در سال ۹۷ پیش‌بینی‌های تحلیل گران اقتصادی این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت‌تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت. حتی برخی تحلیل‌گران اقتصادی بحث تورم ۳رقمی را مطرح می‌کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران، دولت و سایر ارکان نظام ایستادند تا از این طوفان عبور کنند و امرز به طور قاطعانه اعلام می‌کنیم که توطئه‌های آمریکا و استکبار جهانی و ارتجاع منطقه برای آسیب جدید زدن به نظام پایان یافته است.

تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد امروز به ۳۴ درصد رسیده

روحانی گفت: از اردبیهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند یعنی تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد امروز به ۳۴ درصد رسیده و تورم ما کاهش پیدا کرده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی را ادامه خواهد داد؛ اما در تورم ۱۲ ماهه حرکت کندتر آغاز شده اما این تورم هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد.‌ همچنین پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود در ۶ ماهه اول امسال که‌ آمار هنوز اعلام نشده مثبت باشد.

وی ادامه داد: اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاریمان از بالای ۱۲ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده؛ یعنی ۱.۸ دهم منفی شده است.

ارزش پول ملی افزوده شده است

وی افزود: در زمینه صادرات و واردات ما شرایط مناسبی داریم و مناسب‌تر از سال گذشته هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما گرچه در ۶ ماهه مثبت نیست نسبت به پارسال بهتر خواهد بود و شرایط واردات و صاردات در مسیر بهتری است. نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از پارسال نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده و طیف آمار بانک مرکزی از مهر ماه پارسال تا مهرماه امسال۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان این که همه آمار و ارقام و شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم، گفت: البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در ساختارها داشت تا بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند؛ برخی از این توقعات انجام شده و برخی هنوز انجام نشده است.

همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است

وی تاکید کرد: از لحاظ سیاسی و بین المللی، جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکمی دارد در سازمان ملل کاملا برای ما روشن بود که همه کشورهای دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت ایران را تحسین می‌کردند.

روحانی ادامه داد: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت به ویژه کسانی که دارای درآمد و حقوق ثابت بودند. با همه وجودمان در دولت مشکلات مردم را حس می‌کردیم اما این کار دولت بود که توانست شاخص‌ها را علیرغم فشارها برگرداند که این کار سختی بوده و از همه کسانی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان این که مسئولین در این جنگ بزرگ روانی، سیاسی و اقتصادی نترسیدند، گفت:در این جنگ شکست نخوردیم و راه آینده را بهتر از گذشته ادامه خواهیم داد. تمام تلاش دولت این است که در دو سال باقی مانده آرامش و ثبات را به زندگی مردم برگرداند و از مردم تقاضای کمک می‌کنیم تا در این راه پیروز باشیم.

برخی از روزها صداوسیما از صحبت‌های ما خوششان نمی‌آید

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته روزهای چهارشنبه با مردم سخن می‌گفتیم که برخی روزها صداوسیما یاری می‌کند و برخی از روزها از صحبت‌های ما خوششان نمی‌آید؛ به هر حال صدا و سیما است و این دو سال باید با هم بسازیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر این که سه کشور اروپایی در موضوع خروج آمریکا از برجام نشان دادند که از آمریکا تبعیت می‌کنند و نمی‌توان روی آنها به عنوان شریک تجاری حساب کرد؛ برنامه ایران با آنها چیست، گفت: آمریکا به دلیل فشار داخلی و فشار رژیم صهیونیستی و عربستان که همه تلاش خود را داشتند، خطای بزرگی مرتکب شد.

می‌خواستند ایران هم از برجام خارج شود

وی خاطر نشان کرد: کار هوشمندانه‌ای ایران انجام داد چون می‌خواستند ایران هم از برجام خارج شود و در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه تصویب کنند. ما همچنان بار این کار را بر عهده آمریکا می‌بینیم. چهار کشور دیگر قرار شد که خروج آمریکا را جبران کنند. ارتباط خوبی با روسیه و چین داریم اما سه کشور دیگر قبول ندارم که تبعیت می‌کنند بلکه نتوانستند به قول خود عمل کنند.

وی با اشاره به این که ایران در کاهش تعهدات برجامی از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را انجام داد، عنوان کرد: دوره اول غنی‌سازی بود. بعد از آن آب سنگین بود که ضمن مذاکرات با اروپا به توافق نرسیدم و حد غنی‌سازی از ۳/۶ گذشت و متوسط ۴/۳۰ است.در گام سوم در تحقیق و توسعه زمان‌بندی‌ها را رعایت نمی‌کنیم و به زودی آی‌آر ۹ و ۷ شروع به کار می‌کنند و این گام سوم تحول بزرگی است که اگر آنها به تعهدات برگردند، ما هم برمی‌گردیم اما اگر برنگردند ما گام‌های بعدی را بر می‌داریم.

در زمینه بودجه با مشکلات و گرفتاری مواجه هستیم

روحانی در پاسخ به سوال روزنامه خراسان مبنی بر اینکه دولت بناست بودجه سال ۹۹ را با یک جراحی اقتصادی ارائه دهد و اتکای بودجه به نفت کمتر و بودجه نفت برای سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی بکار گرفته شود و مالیات‌ها برای بودجه جاری صرف شود؛ سوال اینجاست که این رویه ۴۰ ساله دولت‌ها چگونه قرار است تغییر کند و چقدر بستر سازی در بخش اجرایی صورت گرفته تا مالیات‌ها را بودجه بخش جاری را تامین کند و بودجه دچار کسری نشود. در حالی که ما بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم این طرح را چقدر نزدیک به واقعیت می‌دانید و چه اقداماتی می توانید انجام دهید که بستر قانونی آن فراهم شود، گفت: شما به نکته مهمی اشاره کردید. برای ما مهم است که در ادامه سال و برای بودجه سال ۹۸، این چند ماه را چگونه عبور کنیم. من گفتم همه شاخص‌ها مثبت است اما در زمینه بودجه با مشکلات و گرفتاری مواجه هستیم و باید منابع ارقام بودجه را تامین کنیم البته از لحاظ عمرانی وضعیت بهتری داریم.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده و ادامه دارد همچنین همانطور که وعده دادیم حقوق را به موقع پرداخت کردیم. همچنین یارانه و پول اوراق منتشر شده را به موقع پرداخت کردیم که این‌ها برای آسایش و اعتمادم مردم مهم است اما مشکلاتی نیز وجود دارد.

قصد داریم در بودجه سال ۹۹ بودجه جاری را از درآمد نفتی جدا کنیم

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما قصد داریم در بودجه سال ۹۹ بودجه جاری را از درآمد نفتی جدا کنیم اما جدا شدن این دوقلو جراحی دقیق می‌خواهد که هر دو زنده بمانند و به خوبی پیش برود. آغاز آن سخت است؛ کشوری که روی بودجه نفت تکیه داشته و بخواهد آن تکیه را بردارد و برمبنای مالیات، اوراق و فروش سهام بگذارد. ما باید اولا در خصوصی سازی و واگذاری سهام با یک حرکت سریعتری حرکت کنیم؛ البته با دقت و حساب شده و همچنین در زمینه مالیات هم فرار مالیاتی داریم و هم پایه مالیاتی باید گسترش پیدا کند و معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است و باید صادرات غیر نفتی افزایش پیدا کند چراکه درآمد ارزی و ریالی آن تحت تاثیر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما امیدواریم سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم و در این زمینه دولت و ستاد اقتصادی دولت اقداماتی را انجام می‌دهد. شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه این موضوع را نیز در دستور کار دارد. تصمیماتی گرفته شده تا زمان تقدیم بودجه به مجلس در آذرماه تلاش‌هایمان را به نتیجه می‌رسانیم که در بودجه مشخص شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها