رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465415

پوتین در عربستان چه می خواهد

صادرات نفت محورگفتوگوی پوتین و عربستان است

ساعت 24 -رسانه انگلیسی بی بی سی همیشه داستانهای ترامپ را با سرعت و دقت و به طور وسیع پوشش می دهد و این بار نیز سفر ریی جمهور روسیه به عربستان را درکانون توجه قرارداد وبه ویژه درارتباط با سفر پوتین ومسایل ایران نکاتی را مطرح کرده است . درگزارش این رسانه تاکید شده است: در سالهای اخیر روسیه توانسته است با بهره گیری از صادرات انرژی نه تنها اقتصاد خود را بهبود بخشد بلکه به تدریج با افزایش منابع قدرت خواستار نقش آفرینی بیشتر در معادلات منطقه ای و جهانی شود.

ولدامیر
dir="RTL">پیش از سفر پوتین به عربستان الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه از ریاض دیدار کرد در جریان گفتگوهای وی با مقامات سعودی پیش نویس چندین سند مهم همکاری در زمینه های اقتصادی- کشاورزی - صنعتی و بویژه در بخش انرژی آماده شد تا در جریان سفر پوتین به امضای مقامات دو کشور برسد. به گفته کریل دیمیتریف، مدیر صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در جریان این سفر ۱۰ توافق نامه بین ریاض و مسکو به امضا خواهد رسید. ارزش این قراردادها بالغ بر دو میلیارد دلار برآورد شده است. باید خاطر نشان کرد که دو طرف در حال حاضر بر روی ۲۵ پروژه به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در حال مذاکرده و فراهم آوردن شرایط لازم برای اجرایی شدن این پروژه ها هستند.

انرژی و آینده اوپک: محور گفتگوها

هر دو کشور نقش بسیار فعالی در بازار نفت دارند با وجود این دو کشور در بازار نفت رقیب هم هستند ولی در برخی موارد منافع مشترکی نیز دارند در مسئله تحریم ایران این دو کشور با افزایش تولید نفت خویش تا حدی کمبود نفت ایران در بازار را جبران کردند.در جریان سفر ماه قبل دکتر فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی به واشنگتن و دیدار وی با ریک پری وزیر، انرژی آمریکا اعلام شد که در سال ۲۰۲۴ میزان تولید روزانه نفت آمریکا به بیش از ۲۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این میزان تقربیا برابر با تولید روزانه دو کشور عربستان و روسیه است. افزایش تولید نفت آمریکا زنگ خطری برای روسیه و عربستان خواهد بود. به نظر می رسد روسیه و عربستان با توجه به افزایش تولید نفت آمریکا باید با برنامه ریزی و اتخاذ سیاست مشترک در بازار نفت بتوانند مانع کاهش سهم خویش در بازار جهانی شوند.افزایش سهم آمریکا در بازار جهانی نفت به معنای کاهش سهم بقیه کشورهای عمده تولید کننده نفت است. اگر تحریم ایران رفع شود و ایران و آمریکا بتوانند مشکلات خویش را با مذاکره حل نمایند (هر چند در شرایط فعلی امکان انجام چنین کاری سخت و مشکل به نظر می رسد) رقابت در بازار جهانی نفت بیش از بیش افزایش خواهد یافت.در این بین روسیه مایل است عربستان در پروژه های ال ان جی این کشور هم سرمایه گذاری کند و خریدار ال ان جی این کشور نیز باشد. آرامکو نیز تمایل دارد با سرمایه گذاری در صنعت ال ان جی روسیه هم بخشی از نیاز این کشور به گاز طبیعی را برطرف نماید و هم بتواند به صادر کننده ال ان جی تبدیل شود. باید دید در جریان دیدار پوتین در این مورد توافقی صورت خواهد گرفت یا خیر؟ اجلاس آتی اوپک و مسئله افزایش و یا کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک با توجه به نوسان قیمت نفت نیز از مواردی است که به نظر می رسد دو کشور در جریان سفر پوتین به ریاض در این مورد موضع مشابهی در اتخاذ کنند.

تنش ایران و عربستان

در ماههای اخیر با حمله به تانکرهای نفت و تاسیاست پالایشگاهی آرامکو تنش ها در منطقه افزایش یافته، افزایش تنش در منطقه مطلوب کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی نیست. افزایش تنشها باعث شده تا این کشورها با به کارگیری دیپلماسی فعال در صدد میانجی گری بین ایران و عربستان برآیند.افزایش تنش در منطقه فرصت مناسبی برای تداوم حضور قدرتهای بزرگ مثل روسیه برای حضور در منطقه است. در مورد موضع روسیه نسبت به حملات به نفت کشها پوتین با محکوم کردن این گونه حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس گفت: "تفاوتی ندارد که چه کسی در پشت این حمله‌ها قرار دارد. هر طرفی که فکر می‌کند با این اقدام به اهداف خود می‌رسد در اشتباه است."موضع پوتین در مورد ضرورت مذاکره ایران با امارات و عربستان برای رفع مشکلات نشان می دهد که این کشور پس از ایفای نقش فعال در بحران سوریه در نظر دارد که در بقیه بحرانهای منطقه ای هم فعال و سازنده عمل کند. افزایش منابع قدرت این کشور که به واسطه افزایش صادرات انرژی حاصل شده است باعث گردید تا نقش این کشور در عرصه بین المللی و بویژه خاورمیانه روز بروز بیشتر شود. با تداوم سیاست فعلی آمریکا در قبال منطقه باید در آینده شاهد افزایش حضور و نفوذ روسیه در معادلات سیاسی و ژئوپلتیک منطقه بود.اگر قرارداد بلند مدت همکاری دو کشور در حوزه اوپک به امضا برسد باید انتظار داشت در سالهای آینده موقعیت اوپک بیش از بیش تضعیف شود. همچنین با توجه به تلاش آمریکا برای کاهش تاثیر و نقش اوپک در بازار نفت اگر سیاست روسیه و عربستان هم در جهت تضعیف اوپک باشد نمی توان انتطار داشت روزهای روشنی پیش روی اوپک باشد. در این میان تداوم تحریمها و کاهش سهم ایران در بازار نفت، کاهش نقش اوپک در بازار نفت و تضعیف آن مطلوب ایران نیز نخواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها