رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465425

عارضه‌ای دردناک که سن و سال نمیشناسد

ساعت 24-یک متخصص مغز و اعصاب گفت: اولین نشانه‌های گرفتگی نخاع، فشاری است که توسط دیسک روی نخاع از گردن و کمر به تمام قسمت‌های دیگر بدن منتشر می‌شود.

style="text-align:justify">نسیبه زرگر متخصص مغز و اعصاب درباره گرفتگی نخاع اظهار کرد: تنگی و باریک بودن کانال نخاع موجب گرفتگی آن می‌شود. گرفتگی نخاع در صورت فشار روی آن و ریشه عصب‌هایی که توسط دیسک از نخاع خارج می‌شوند، اتفاق می‌افتد. قسمت‌های شایع که دچار این نوع عارضه می‌شوند کمر و گردن هستند که اولین علامت و نشانه‌های آن‌ها فشاری است که توسط دیسک روی نخاع از گردن و کمر به تمام قسمت‌های دیگر بدن منتقل می‌شود.

وی در ادامه افزود: اولین واکنش بدن نسبت به این درد اسپاسم عضلات فیله است که دچار گرفتگی می‌شود. این نوع عارضه در تمام سنین ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا زمینه ژنتیکی و ارث در این نوع عارضه وجود دارد که معمولاً به دلیل باریک بودن نخاع یا کانال آن اتفاق می‌افتد.

متخصص مغز واعصاب درباره عوامل این نوع عارضه بیان کرد: عواملی که می‌تواند تاثیرگذار باشند مواردی مانند ژنتیک و جابجایی وسایل سنگین یا کارهای سخت و دشوار است. اقدامات اولیه که فرد مبتلا باید انجام دهد استفاده از داروهای ضدالتهابی است که در صورت شدت بیماری به کار گرفته می‌شود. اگر علامت اسپاسم دیده شود افراد می‌توانند از داروهای ضداسپاسمی استفاده کنند.
وی گفت: داروها معمولاً می‌توانند موضعی، خوراکی و تزیریقی باشند. بعد از کم شدن علامت، می‌توان برای کاهش فشار و درد دیسک روی نخاع از عملکردهایی همچون فیزیوتراپی و ورزش‌هایی مثل یوگا، پیلاتس و راه رفتن در مقابل مقاومت آب برای بهبودی این نوع عارضه را انجام داد.

زرگر درباره علائم گرفتگی نخاع گفت: علائم این نوع بیماری در واقع از دست دادن قدرت عضلات است و فرد مبتلا در کنترل ادرار و مدفوع خود دچار مشکل می‌شود. بدن فرد مبتلا در مقابل انواع بیماری‌های سخت نمی‌تواند مقاومت از خود نشان دهد.

وی در ادامه درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: برای درمان گرفتگی عضلات یک سری اقدامات ابتدایی انجام می‌شود، اعم از ام‌آرآی و تصویربرداری‌های مختلف که میزان شدت و تنگی نخاع و قرار گرفتن عارضه در چندمین سطح دیسک نشان داده می‌شود. در صورت شدت داشتن بیماری فرد مبتلا کاندیدای جراحی خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها