رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465490

آیت الله محقق داماد: اصل در اسلام آشتی و صلح است

ساعت24-رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران گفت: اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیده‌ای استثنایی و تلخ است.

آیت الله مصطفی محقق داماد در کنفرانس تخصصی کنوانسیون سازمان ملل درباره موافقتنامه‌های حل و فصل بین المللی ناشی از میانجی‌گری (کنوانسیون سنگاپور) گفت: رابطه با خدا امن است و همانطور که کودکی به آغوش امن مادر خود پناه می‌برد، مومن هم به آغوش خدا پناه می‌برد. رابطه با انسان ها با یکدیگر بر پایه دوستی است و مومن نباید فقط خود را ببیند بلکه باید همه را مدنظر قرار دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: برادری دینی در کنار برادری جهانی قرار دارد. در قرآن پیامبر مشرکان را برادر خود خواندند. در حالی اعلامیه حقوق بشر در قرن معاصر همه افراد را برادر و برابر خواند که قرآن کریم سال ها پیش این موضوع را بیان کرده بود.

آیت الله محقق داماد تصریح کرد: اصل در اسلام آشتی و صلح است و جنگ پدیده ای استثنایی و تلخ است.

وی گفت: در قرآن دو نهاد وجود دارد، یکی نهاد میانجیگری و دیگری نهاد حکمیت است؛ نهاد میانجیگری به اصلاح اختلافات اشاره دارد و یکی از زیباترین نهادهای اخلاقی اسلام است.

وی ادامه داد: داوری رای صادر می‌کند اما میانجیگری رای صادر نمی‌کند؛ میانجیگری به معنای اصلاح روابط میان افراد است و در قرآن بطور کامل این موارد ذکر شده اند.

آیت الله محقق داماد تصریح کرد: قاضی نباید روی عواطف رای دهد؛ شرایط داور را خدا مشخص کرده است و او باید عادل، فقیه و دانشمند باشد.

وی در پایان گفت: بهترین چیزها برای انسان صلح است و این موضوع در قرآن ذکر شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها