رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465499

ایران سرافرازانه از مشکلات عبور میکند/زمین‌های کشاورزی منطقه دماوند نباید تبدیل به ویلا شود

ساعت24-معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش و مدرسه کانون اصلی تحولات اجتماعی و توسعه کشور است، گفت: کسانی که به آینده و توسعه ایران فکر می‌کنند باید بدانند که برای رسیدن به توسعه باید تمرکز اصلی خود را بر مدرسه و آموزش و پرورش محدود کنیم.

اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاح همزمان 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با ده هزار کلاس درس در سراسر کشور با قدردانی از دست اندرکاران احداث فضاهای آموزشی در استان‌های مختلف کشور گفت: احداث 1982 پروژه آموزشی کار بزرگی است که با سرمایه گذاری 3300 میلیارد تومانی به انجام رسیده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه بخشی از این سرمایه گذاری‌ها توسط دولت و بخش دیگری با کمک خیرین مدرسه ساز انجام شده اظهار امیدواری کرد: روند رو به رشد سرمایه گذاری در احداث و تجهیز مدارس همانند سال‌های گذشته استمرار داشته باشد و هر سال شاهد افزایش میزان سرمایه گذاری در این زمینه باشیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه یقیناً خدمت به آموزش و پرورش جزو ماندگارترین خدمات محسوب می‌شود، تصریح کرد: مردم ایران همواره در انجام کارهای خیر پیشقدم بوده‌اند و کار خیر در فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی ریشه دارد و مردم ایران در طول تاریخ همواره در انجام امور خیر پیش‌قدم بوده‌اند.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه خیرین مدرسه‌ساز کشور به خوبی تشخیص می دهند که در هر مقطعی نیازهای اصلی کشور در کدام بخش ها است و تمرکز خود را برای سرمایه گذاری به این بخش ها معطوف می کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که هیچ سرمایه گذاری بهتر از سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: هزینه در بخش آموزش و پرورش جزو مهمترین و اساسی ترین هزینه‌های سرمایه ای هر کشور محسوب می شود که امیدوارم سرمایه گذاری در این بخش در کشور روز به روز بیشتر شود.

جهانگیری اظهار کرد: باید رفتار و فکر خود را درباره آموزش و پرورش اصلاح کنیم؛ زیرا کشورهای پیشرفته زمانی وارد چرخه توسعه شده اند که بیش از آن که به توسعه فیزیکی نظیر احداث کارخانه ها و ساخت اتوبان ها بیندیشند به آموزش و پرورش توجه کرده اند. نسلی که توسط آموزش و پرورش تربیت می شود در حقیقت آینده ساز کشور است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به برخی ضعف‌های مهارتی در جامعه که بعضاً در کشور مشاهده می شود، گفت: این ضعف ها که در مقایسه با دیگر کشورها وجود دارد حکایت از آن دارد، در زمانی که باید به این مهارت ها در بخش آموزش و پرورش توجه می شد، دقت کافی صورت نگرفته که این موضوع از اهمیت آموزش و پرورش و مدارس حکایت دارد.

جهانگیری با تاکید بر این که رسیدگی به آموزش و پرورش که بار اصلی توسعه و تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه را بر دوش دارد، از عهده دولت به تنهایی ساخته نیست، گفت: همه مردم، آحاد جامعه و خیرین باید در صحنه حضور داشته باشند، چرا که در هیچ کشوری دولت نمی تواند به تنهایی از عهده این مسئولیت برآید.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فشار حداکثری و جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان گفت: آمریکایی ها به زعم خود فکر می کردند کشور ایران دچار فروپاشی خواهد شد، اما ایران از ظرفیت و توانمندی بسیاری در حوزه جغرافیایی، اقتصادی و نیروی انسانی برخوردار است و توانسته سرفرازانه از مشکلات عبور کند.

جهانگیری گفت: تنها در سال گذشته هفت هزار کلاس درس در سراسر کشور احداث شد و امسال و در اوج جنگ اقتصادی 10 هزار کلاس دیگر در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سفر خود به استان خراسان جنوبی و دیدار با مردم شهر کوچک درح گفت: نکته قابل توجه در این منطقه مرزی اجرای چندین طرح عمرانی و اطمینان و تصمیم مردم بر حل مشکلات با مشارکت دولت بود و این باور باعث شد تا برخلاف روش و شیوه پیشین در مراسم کلنگ زنی یک مدرسه حضور پیدا کنم.

جهانگیری ادامه داد: در استان های دیگر و در مناطق مختلف ده ها کارخانه با سرمایه چند میلیارد دلاری در حال احداث است، موضوعی که در گذشته تنها در شهرهای بزرگ صنعتی رخ می داد، امیدوارم با عزم و اراده جمعی، کشور را از مشکلات عبور داده و نشان دهیم که می توانیم ایران را در اوج فشارها به توسعه و پیشرفت برسانیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به 40 هزار واحد آموزشی نیمه تمام در سراسر کشور گفت: راهکارهای مختلفی برای تhمین منابع لازم به منظور تکمیل این طرح ها وجود دارد که یکی از آنها استفاده از راهکار تعیین شده در ماده 56 قانون می باشد. با توجه به اراده جدی برای اتمام این طرح ها می توان با کمک بانک ها، سهم دولت در اجرای این طرح ها را تأمین و در بودجه سال های آینده این بدهی به بانک ها بازگردانده شود.

جهانگیری با اعلام حمایت خود از اتمام طرح های نیمه تمام در بخش آموزش و پرورش گفت: برنامه دولت برای حذف مدارس ناامن باید به مرحله نهایی برسد تا فرزندان ما که برای تحصیل به مدرسه می روند از امنیت کامل برخوردار باشند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با گرامی داشت یاد مرحوم حافظی از همه خیرین و نیکوکاران کشور که در امر مدرسه سازی مشارکت دارند تشکر و قدردانی کرد.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وضعیت شهر دماوند در شرق استان تهران گفت: دماوند از آب و هوا، کشاورزی و شرایط مطلوب برای توسعه گردشگری برخوردار است اما خود اهالی این شهر باید بیش از همه نسبت به تبدیل زمین های کشاورزی به ویلا حساسیت داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مخالف ساخت ویلا در مناطق خوش آب و هوا نیست، تصریح کرد: ‌این موضوع باید در زمین هایی که امکان زراعت و باغداری در آنها وجود ندارد رخ بدهد. باید وزارت راه و شهرسازی و نیز سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اعلام نظر کنند و نظارت داشته باشند تا برخلاف مقررات تصرفات غیرقانونی اتفاق نیفتد.

جهانگیری با بیان این که فساد اقتصادی همواره در دو حوزه پول و زمین بیشتر از سایر زمینه ها رخ می دهد، گفت: باید از منابع ملی و زمین با حساسیت مراقبت کرد تا اراضی توسط عده ای دچار دخل و تصرف غیرقانونی نشود.

معاون اول رییس جمهور در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد مسایل کشاورزان منطقه دماوند و نیز طرح کمربندی این شهر به منظور رفع ترافیک منطقه با ارائه راهکارهای مناسب از سوی وزارت جهاد کشاورزی و استاندار تهران در سریعترین زمان مرتفع شود.

جهانگیری خطاب به پیمانکاران حاضر در طرح کمربندی دماوند گفت: ممکن است دولت به خاطر شرایط کنونی در پرداخت مطالبات کمی تأخیر داشته باشد، اما دولت جمهوری اسلامی ایران چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی به خوش حسابی معروف بوده و امیدواریم شرکت های بخش خصوصی به فعالیت خود در تکمیل این طرح ادامه دهند.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گزارشی از ایجاد فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در کشور ارائه کرد و گفت: 142 سالن ورزشی و 16 استخر در زمینی به مساحت 162 هزار متر مربع احداث شده که این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ سلامت در میان دانش آموزان است.

حاجی میرزایی افزود: برای احداث این فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی بیش از 3300 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که 70 درصد آن توسط دولت و مابقی توسط خیرین تامین شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها