رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465619

واشنگتن پست از یک اقدام دیگر ترامپ درباره ترکیه پرده برداشت/بن بست پلوسی برای جمهوریخواهان

ساعت 24-«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مخالفت با خواست کاخ سفید و جمهوریخواهان اعلام کرد که در صحن مجلس رای‌گیری رسمی در خصوص تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ برگزار نخواهد کرد.

به گزارش تارنمای هیل، این نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا سه‌شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: نیازی نیست که چنین رای‌گیری داشته باشیم و در شرایط فعلی این رای‌گیری را برگزار نخواهیم کرد.

این تصمیم پس از رایزنی پلوسی با نمایندگان دموکرات اعلام شد اما مشاوران حزب دموکرات می‌گویند که این تصمیم قطعی نیست و ممکن است پلوسی نظرش را تغییر بدهد.

کاخ سفید و جمهوریخواهان پلوسی را تحت فشار قرار داده‌اند تا در مورد تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رای‌گیری رسمی در کنگره برگزار کند. این رای‌گیری به جمهوریخواهان امکان می‌دهد تا در روند انجام تحقیقات نفوذ بیشتری پیدا کنند.

«مایکل مک‌کال» نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در اعتراض به روند تحقیقات اسیتضاح ترامپ گفت: اقلیت (جمهوریخواهان) از این روند کنار گذاشته شده‌اند.

تحقیقات درباره استیضاح ترامپ پس از آن آغاز شد که یک افشاگر ناشناس فاش کرد که ترامپ سوم مرداد ماه در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین خواسته بود تا آن کشور تحقیقاتی را در مورد فعالیت‌های مالی «جو بایدن» و پسرش «هانتر» انجام دهند.
هانتر تا چندی پیش در یک شرکت نفت و گاز اوکراینی کار می‌کرد. گفته می‌شود که ترامپ و متحدانش قصد داشتند تا از این تحقیقات برای لطمه زدن به مهمترین رقیب انتخاباتی وی یعنی بایدن استفاده کنند.
در پی این افشاگری، مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌ هاست تحقیقاتی را در خصوص امکان استیضاح ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت آغاز کرده است.
کمیته‌های مجلس نمایندگان شماری از اعضای دولت ترامپ از جمله معاونش «مایک پنس»، مایک پمپئو وزیر خارجه و همچنین «رودی جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهوری را برای ادای شهادت و اسناد مرتبط با این ماجرا به کنگره دعوت کرده‌اند.

مقاومت دولت ترامپ در مقابل کنگره
کاخ سفید، وزارت دفاع و جولیانی که تا روز سه‌شنبه برای ادای شهادت و ارائه اسناد مهلت داشتند، از احضاریه‌های کنگره سرپیچی کردند.
کنگره از مارک اسپر وزیر دفاع، جولیانی و «اداره مدیریت و بودجه کاخ سفید» خواسته بود که تا سه‌شنبه اسناد را تحویل دهند. سه کمیته مجلس نمایندگان نیز از پنس خواسته بودند که تا دیروز اسناد درخواستی را ارائه دهد.
هفته گذشته کاخ سفید در نامه‌ای به رهبران دموکرات کنگره گفته بود که با تحقیقات استیضاح همکاری نخواهد کرد.
«متیو مورگان» مشاور پنس نوشته بود که معاون رئیس جمهوری از درخواست آنها تبعیت نخواهد کرد زیرا روند رسمی تحقیقات مربوط به اسیتضاح آغاز نشده و روند این اقدام منصفانه نیست.
وکیل جولیانی و وزارت دفاع نیز در نامه‌هایی جداگانه اعلام کردند که اسنادی به کنگره نخواهند داد.

فشار جولیانی بر ترامپ برای استرداد «گولن» به ترکیه
جولیانی یکی از چهره‌های کلیدی در بحران ریاست جمهوری ترامپ به ویژه در ماجرای فشار بر اوکراین است اما رسانه‌های آمریکایی ابعاد دیگری از فعالیت‌ های وی را افشا کرده‌اند.

روزنامه واشنگتن پست چهارشنبه گزارش داد : جولیانی سال ۲۰۱۷ به طور خصوصی از ترامپ خواسته بود تا «فتح‌الله گولن» مبلغ ترکیه‌ای را به آنکارا تحویل دهد.

گولن از مخالفان دولت آنکاراست و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه تلاش زیادی برای استرداد وی کرده است. وی که در ایالت پنسیلوانیای آمریکا سکونت دارد، به دست داشتن در کودتای سال ۲۰۱۶ علیه اردوغان متهم شده است.

منابعی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به واشنگتن پست گفته‌اند که جولیانی در دیدارهایی که از کاخ سفید داشت این مساله را با ترامپ مطرح کرده بود.
مقام‌های سابق آمریکایی گفتند : مشاوران کاخ سفید نگران بودند که شاید جولیانی این درخواست را از جانب دولت ترکیه مطرح کرده باشد.

با این حال، به نظر می‌رسد که ترامپ پیشنهاد جولیانی را پذیرفته بود و مشاورانش را در رابطه با وضعیت گولن تحت فشار قرار داده بود.

یکی از مقام‌های ارشد که سابقا در دولت بود، می‌گوید که ترامپ اردوغان را «دوست من» می‌نامید و می‌گفت چرا گولن را به ترکیه تحویل نمی‌دهید.

مسئولان دولتی به ترامپ گفته بودند که این اقدام نقض روندهای حقوقی است و به اعتبار سیاسی وی لطمه می‌زند.

ترکیه از دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز خواسته بود تا گولن را تحویل دهد. اما معلوم نیست که چرا جولیانی وارد این پرونده شده بود.

پنجشنبه گذشته تارنمای شبکه بلومبرگ فاش کرد : ترامپ از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق این کشور خواسته بود تا وزارت دادگستری را برای رفع اتهام از «رضا ضراب» تاجر ایرانی- ترکیه‌ای که جولیانی وکالت وی را بر عهده داشت، تحت فشار قرار دهد.

ترامپ سال ۲۰۱۷ در اتاق بیضی کاخ سفید درخواست خود را از تیلرسون مطرح کرد اما وی این خواسته را رد کرد. تیلرسون گفته بود که این درخواست دخالت در پرونده تحقیقات از ضراب به شمار می‌آید.
یک دادگاه فدرال در آمریکا ضراب را به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده بود. او جولیانی و «مایکل موکیسی» وزیر اسبق دادگستری آمریکا را به عنوان وکیل استخدام کرده بود.
جولیانی گفته که بارها با مقام‌های آمریکایی تماس گرفته تا راه‌حلی دیپلماتیک برای پرونده ضراب پیدا کند. در همین راستا، ترامپ از تیلرسون خواسته بود تا با جولیانی صحبت کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها