رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465642

گسترش فقر در شهر و روستا و کاهش مصرف موادغذایی

ایرانیان در سال 1397 کمتر از 1390 غذا خوردند

ساعت 24 - حسن روحانی رییس جمهور ایران شاید درجریان جزییات دقیق آمارهای اقتصاد خانواده قرار نمی گیرد یا اگر قرار می گیرد ترجیح می دهد از کنار آنها عبور کند و نگید که مصرف سرانه موادغذایی مهم درایران به دلیل تحریم روندکاهنده دارد و شهروندان به دلیل کاهش قدرت خرید نمی توانند حتی به اندازه توصیه شده نهادهای علمی مواد غذایی مصرف کنند. آمارهای به دست آمده از نتایج یک پژوهش از سوی یک نهاد پژوهشی دولتی نشان می دهد مصرف سرانه 11قلم از مواد غذایی اصلی ایرانیان شامل ماکارونی ، برنج ، نان ،گوشت قرمز،گوشت سفید، تخم مرغ ، لبنیات ، روغن نباتی ، سیب زمینی ، حبوبات و قند و شکر درسال 1397 نسبت به سال 1390 کاهش را تجربه کرده است.

trv
dir="RTL">براساس نتایج این پژوهش مصرف سرانه برنج از از 42.6 کیلوگرم به 33کیلوگرم ، لبنیات از 66 کیلوگرم به 52 کیلوگرم ،گوشت قرمز از 7.4 کیلوگرم به 4.7 کیلوگرم ،ماکارونی از 6 کیلوگرم به 5 کیلوگرم ، نان از 122 کیلوگرم به 120 کیلوگرم ،گوشت سفید از 24 کیلوگرم به 20 کیلوگرم ، تخم مرغ از 7 کیلوگرم به 6.5 کیلوگرم، روغن نباتی از 16 کیلوگرم به 13 کیلوگرم ، سیب زمینی از 23 کیلوگرم به 22 کیلوگرم و قند وشکر از 17 کیلوگرم به 12 کیلوگرم کاهش یافته است. خلیل حیدری از کارشناسان موسسه پژوهش های بازرگانی درتفسیری بر روندکاهنده مصرف کالاهای اساسی یادشده نوشته است: با شدت یافتن تحریمهای آمریکا پس از انقلاب اسلامی بر اقتصاد یران در سال 1390و متعاقب آن توافقنامه برجام در 1392سپس خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در اردیبهشت 1397اقدامات مختلفی توسط دولت جهت تامین رفاه خانوارها مانند ادامه پرداخت یارانه نقدی، اختصاص دلار 42000 ریالی به واردات کالاهای اساسی، کاهش تعرفه یا ممنوعیت صادرات و از این قبیل انجام شده است.آیا این اقدامها برای نگهداشت یا افزایش رفاه خانواده های ایرانی موثر بوده است؟ پاسخ دقیق این سوال شاید ممکن نباشد زیرا عوامل مختلفی بر رفاه خانوارها موثر است اما برای ارائه تصویری از رفاه خانوارها، می توان به مصرف سرانه اقلام اصلی خوراکی که نزدیک به 70درصد کالری دریافتی خانوارهای ایرانی را تامین میکند مراجعه کرد. آمارهای دردسترس درهمین باره نشان دهنده کاهش مصرف سرانه اقلام ضروری در سبد غذایی خانوارهای ایرانی کاهش در سالهای 1390تا 1397 است که فراز و فرود تحریمها دراین سالها به خوبی احساس شده است. نتایج بررسی ها همچنی نشان می دهدبا وجود اقدامهای دولت هنوز خانوارها در تامین رفاه خود دچار مشکل هستند؛ به خصوص که مقادیر مصرف سرانه اقلام اساسی به جز نان و گوشت سفید کمتر از مقدار توصیه شده انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور است. آمار برآورد خط فقر و درصد خانوارهای فقیر در جامعه شهری و روستایی طی همین دوره نیز تایید کننده آن است. زیرا خط فقر برای یک خانوار 4 نفره شهری در یک ماه از حدود 590هزار تومان در سال 1390به 2میلیون و 140هزار تومان در سال 1397و برای جامعه روستایی از حدود 330 هزار تومان به 1میلیون و 190هزار تومان افزایش داشته است. در نتیجه فقرای شهری از 22درصد درسال 1390به 35درصد در سال 1397و درصد فقرای روستایی از 14درصد در سال 1390به 25درصددر سال 1397افزایش یافته است. همچنین نابرابری درآمدی طی دوره مذکور در جامعه شهری از 37درصد به 39درصد و در جامعه روستایی از 35درصد به 37درصد افزایش داشته است.با تشدید تحریمهای آمریکا پس از انقلاب اسلامی در سال 1391و همچنین خروج یکطرفه آمریکا از توافقنامه برجام در سال 1397 علیرغم اقدامات مختلف و مثبت دولت، مصرف اقلام اساسی خوراکی خانوارهای ایرانی سیر نزولی داشته به خصوص که مقادیر مصرفی از مقادیر توصیه شده نیز پایین تر است. همچنین درصد فقرای شهری و روستایی در حال افزایش است. با توجه به اینکه کاهش مصرف عمدتا از ناحیه مصرف خانوارهای کم درآمد است تا خانوارهای پردرآمد بنابراین نگرانی جدی در خصوص خانوارهای کم درآمد وجود دارد. افزایش نابرابری درآمدی طی دوره مذکور موید این

از این روی پیشنهاد میشود حذف یارانه خانوارهای پردرآمد از لیست دریافتکنندگان یارانه در اولویت قرار گیرد تا منابع لازم برای تامین درآمد خانوارهای کم درآمد فراهم شده سپس با توجه به یکسان نبودن خانوارهای فقیر، ابتدا فقرا بر حسب ویژگیهایی مانند فقرای شهری و روستایی؛ بر حسب نوع شغل سرپرست خانوار؛ جنسیت سرپرست خانوار؛ طبقات اجتماعی سرپرست خانوار ( بی سرپرست، بدسرپرست، ناتوان و ...) و از این قبیل تفکیک شوند و متناسب با هر گروه سیاست یارانهای جداگانهای شبیه کوپن غذایی، یارانه به اقلام خاص، کوپنهای تخفیف قیمت و ... اتخاذ گردد. به عبارت دیگرگروههای واجد شرایط با ویژگیهای یکسان و کوچک سازماندهی گردد. سپس برای تامین رفاه هر گروه، به یک سازمان یا نهاد خاص مسئولیت سپرده شود.به این ترتیب سازماندهی و نظارت دقیقتر خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها