رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465785

نیویورک تایمز: ترکیه ۵۰ بمب اتمی آمریکا را گروگان گرفته است

ساعت 24-هشت روز پس از آن که ارتش مهاجم ترکیه با چراغ سبز آمریکا به خاک سوریه تجاوز کرد و باعث کشته شدن کردهای سوریه و آوارگی ۲۷۵هزار نفر شد، مایک پنس معاون اول رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با اردوغان وارد آنکارا شدند.

خبر
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفر به ترکیه، با چشم پوشی از نقش کشورش در بی ثباتی منطقه، اعلام کرد اردوغان عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است. این سفر در حالی انجام شده که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دلیل تحریم سه وزیر ترک اعلام کرده بود دیداری با فرستادگان ترامپ نخواهد داشت. اما ساعتی پس از آن، فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «رجب طیب اردوغان، 17 اکتبر (امروز) با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد.» گفت و گو بر سر سوریه در حالی است که رجب طیب اردوغان دعوت تلفنی پوتین را برای سفر به روسیه و گفت و گو درباره سوریه را پذیرفته هرچند زمان سفر اعلام نشده است. گروکشی اردوغان با سلاح های آمریکایی اکنون در حالی که گفت و گوها با رئیس جمهور ترکیه درباره حمله اش به سوریه داغ است، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از «گروگان گیری ۵۰ بمب اتمی» ایالات متحده موجود در پایگاه هوایی اینجیرلیک توسط دولت ترکیه خبر داده است. این روزنامه به نقل از مقام‌های رسمی دولت آمریکا مدعی شده که همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، ایالات متحده در حال تدارک برنامه‌ای برای تخلیه این بمب‌ها از ترکیه است.

روزنامه گاردین اعلام کرده که بمب‌های اتمی موجود در پایگاه هوایی مشترک ترکیه و آمریکایی در جنوب ترکیه از نوع بی۶۱ و مربوط به دوران جنگ سرد است. بنا بر گزارش این روزنامه بریتانیایی محل استقرار آن ها در ۱۶۰ تا ۴۰۰ کیلومتری خاک سوریه است. مذاکرات میان دولت‌های ترکیه و آمریکا درباره سرنوشت این بمب‌ها از یک دهه پیش آغاز شده ولی به گفته یک مقام سابق دولت آمریکا، دیپلمات‌های ترکیه در آخرین مواجهه با پیشنهاد انتقال این بمب‌ها اعلام کرده‌اند که دولت این کشور مترصد انجام برنامه تحقیق و توسعه هسته‌ای با استفاده این بمب‌هاست. ورود ارتش سوریه به رقه و کوبانی پس از 5 سال طی روزهای گذشته، در کنار اظهار نظرها و اعلام مواضع سیاسی و عقب گرد کردها به سوی دولت دمشق، ارتش سوریه توانسته پس از مدت ها سرزمین های تحت کنترل کردها را پس بگیرد و بر آن ها مسلط شود. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گفته است که طی روزهای اخیر، بیش از هزار کیلومتر مربع از اراضی اطراف منبج به تصرف نیروهای ارتش سوریه در آمده است.

از طرفی، خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین لبنان نوشت که گروه‌هایی از سربازان ارتش سوریه در نیمروز چهارشنبه وارد شهر «رقه» شدند. رقه در زمان اوج گسترش قلمرو ی داعش در سوریه و عراق به نوعی به عنوان پایتخت این گروه شناخته می‌شد و از سال ۲۰۱۴ تاکنون این نخستین بار است که ارتش سوریه وارد این شهر می‌شود. شهر رقه واقع در شمال سوریه پس از شکست داعش به دست نیروهای کرد افتاد و تا این زمان در دست این نیروها مانده بود. همچنین، دیده بان حقوق بشر سوریه شامگاه چهارشنبه اعلام کرد نیروهای دولتی سوریه وارد «کوبانی» در شمال این کشور شده‌اند. پیش از این نیروهای ارتش روسیه نیز با گذر از رود فرات در حدود ۴ تا ۵ کیلومتری شهر کوبانی مستقر شده بودند. اسد برنده نهایی تصمیم ترامپ است مایکل بورلی، نویسنده، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار اهل انگلیس که برای مجله استند پوینت و روزنامه‌های تایمز، دیلی میل و دیلی تلگراف گزارش می‌نویسد، برای دیلی میل نوشت: برنده اصلی تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه بشار اسد است. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه «بزرگ ترین ذی‌نفع» است، تردیدی نیست که او برنده این جنگ داخلی است. با این حال، «تا همین اواخر کنترل نواحی شمالی سوریه در اختیار کردها قرار داشت و بشار اسد کنترلی روی آن‌ها نداشت اما دیگر این گونه نیست و اسد، بار دیگر حاکم بلامنازع سوریه شده است.» خروج غیر قابل توصیف نیروهای آمریکایی از سوریه به دستور دونالد ترامپ اوضاع را کاملا تغییر داد. این اقدام گرچه بزرگ ترین اشتباه استراتژیک بود که به اعتبار آمریکا لطمه می‌زند، دستاوردها علیه داعش را از بین می‌برد، ائتلاف‌سازی در خاورمیانه را سخت‌تر می‌کند و موجب تقویت ایران و روسیه می‌شود، اما اسد را به پیروزی بزرگ تر نزدیک می‌کند.

پس از حمله ترکیه، کردهای شمال سوریه برای کمک گرفتن به سمت اسد رفتند. این برای کردها به معنای پایان رویای یک سرزمین سوری است و ارتش سوریه اکنون کنترل شهرها و روستاهای کلیدی کردنشین را در دست دارد. برای اسد، برافراشته شدن پرچم کشورش در مناطقی که سال‌ها در آن جا حضوری نداشت، بیانگر پیروزی نهایی است. اسد بزرگ ترین بازمانده است. پوتین در حال فتح خاورمیانه ترکیه که برای جنگ با تشکل های کردی به سوریه حمله کرده، ناخواسته می تواند به رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین پیروزی استراتژیک در خاورمیانه را اهدا کند. آیهام کامل، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا، خاطرنشان می کند که پوتین باعث شد متحدین و رقبا خود اعتراف کنند که او در واقع اساس تعادل سیاسی و نظامی در منازعه سوریه شد. النا سوپونینا کارشناس مسکو در خاورمیانه، نیز معتقد است که حمله ترکیه و تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروها از شمال سوریه، به روسیه اجازه داد تا به اهداف خود در سوریه برسد و کنترل منطقه نفت خیز را به دست آورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها