رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465815

نان‌برُی نانواهای متخلف

ساعت 24- «نان» از آن دست اقلامی است که قیمت آن اهمیت فراوانی برای عموم جامعه دارد. به همین جهت دولت‌ها و مسئولان ذی‌ربط در نرخ‌گذاری آن همواره جانب احتیاط را در نظر می‌گیرند و آن را همانند بنزین جزو کالاهای استراتژیک به حساب می‌آورند. به همین دلیل است که دولت پس از دی ماه ۹۳ تاکنون در مقابل افزایش بهای نان سد مقاومتی ایجاد کرده بود و شاید اگر تورم سال جاری و کاهش قدرت خرید کارکنان نانوایی‌ها نبود تا پایان فعالیت دولت دوازدهم تغییری در این زمینه به وجود نمی‌آمد.

خبر
اما افزایش هزینه‌ تولید نان و اداره نانوایی‌ها سرانجام سد مقاومتی دولت را شکست و مسئولان به تغییر قیمت‌ها رضایت دادند. همین اتفاق کافی بود تا بعضی از نانوایی‌ها حتی ترسی از حضور بازرسان سازمان حمایت و تعزیرات نداشته باشند و با آسودگی خاطر نان تولیدی خود را بالاتر از قیمت‌های مصوب به مشتریان بفروشند؛ اتفاقی که ممکن است نارضایتی عمومی را در پی داشته باشد و اگر با آن برخورد نشود به سایر نانوایی‌ها نیز سرایت کند.

براساس نرخ‌نامه جدید قیمت نان سنگک ساده یارانه‌ای 1200 تومان، نان سنگک ساده آزادپز 1800 تومان، نان سنگک آزادپز یک‌رو کنجدی 2500 تومان و دو رو کنجدی آزادپز 3000 تومان است. همچنین قیمت نان بربری ساده دولتی‌پز براساس نرخ‌نامه مصوب جدید 1000 تومان و آزادپز 1500 تومان بوده و حداکثر قیمت بربری با کنجد برای آزادپزها 2000 تومان است. نان لواش گردان دولتی‌پز در نرخ‌نامه جدید 300 تومان و تافتون سنتی دولتی‌پز 550 تومان اعلام شده است. با اینکه این قیمت‌ها طی اعلام شده و سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی بارها به برخورد با متخلفان تاکید کرده‌اند و حتی در این زمینه طرحی را به اجرا گذاشته‌اند، اما هنوز که یک ماه از افزایش قیمت‌ها زمان نگذشته، برخی از نانوایی‌های آزادپز فرصت را غنیمت شمرده و روی به گران‌فروشی آورده‌اند. به شکلی که نانوایی‌ها برای اضافه‌کردن کنجد یا بعضی از سبزیجات به نان حداقل 1000 تومان روی قیمت تعیین‌شده می‌کشند. این در حالی است که پیش از این رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرده بود که نانوایان برای هر نوع افزودنی حداکثر مجاز به اخذ مبلغ 500 تومان هستند. در چنین شرایطی از مسئولان انتظار می‌رود که از هرگونه رفتاری نسبت به سوءاستفاده متخلفان بپرهیزند و در طرحی که گذاشته‌اند این گروه از نانوایان را با جریمه‌های سنگین مواجه کنند. زیرا نان دیگر خودرو یا مسکن نیست که وزرا بگویند مردم نخرند و با کاهش تقاضا، قیمت‌ها تعدیل شود. همچنین گرسنگی همچون درد مفاصل نیست که نان حکم فیزیوتراپی داشته باشد و مسئولان در قبال نیاز مردم از عبارت «خودت بمال» استفاده کنند. نان از اقلامی است که جزو نیازهای ضروری خانوار به حساب می‌آید و با توجه به فرهنگ عمومی جامعه نشانه رزق و روزی و برکت به حساب می‌آید؛ به همین دلیل از مسئولان ذی‌ربط انتظار می‌رود که حداقل در این زمینه با حساسیت بیشتری عمل کنند و اجازه ندهند که بازار نان هم دچار سرنوشتی همچون سایر بازارها شود.

ترفندهای گران‌فروشی

دولت‌های ایران نیز همواره با حساسیت بالایی نسبت به عرضه نان عمل کرده‌اند. میزان یارانه‌ای که به خرید گندم و عرضه آن پرداخت می‌شود، خود گواه روشنی از حساسیت بالای دولت نسبت به این کالاست. کالایی که همچون بنزین، بالا و پایین شدن قیمتش می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل پیش از مهر ماه سال جاری، آخرین بار دی ماه سال 93 بود که قیمت نان با افزایش مواجه شده بود، اما در پنج سال گذشته دولت از ایجاد هرگونه گرانی در این کالا مخالفت کرده و همواره قیمت نانوایی‌ها را زیر نظر داشته است. البته این نانوایی‌های آزادپز بوده‌اند که با ترفندهای مختلف نظیر افزودن کنجد یا سبزیجات مختلف سرانجام به قیمت دلخواه می‌رسیدند و به سودی بیش از حق خود دست می‌یافتند. حال دوباره همین نانواها در نقش نان‌بُر ظاهر شده‌اند و با گران‌فروشی نان قصد دارند تمام زحمات دولت را نقش بر آب کنند.

آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها