رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465954

اردوغان مدعی عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد شد

ساعت24-«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه امروز (جمعه) گفت که شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) طی 5 روز آینده از مناطق شمالی سوریه که قرار است در آن منطقه امن تشکیل شود، عقب‌نشینی خواهند کرد.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از نماز جمعه در استانبول، با اشاره به اینکه روز گذشته در گفت‌وگو با هیأت آمریکایی آخرین توافقات درخصوص عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از شمال سوریه انجام شد، توضیح داد: «گروه‌های تروریستی عقب‌نشینی را آغاز کرده‌اند».

وی درباره گزارش‌ها حول تداوم حملات ترکیه به شمال سوریه علی‌رغم توافق آتش‌بس، مدعی شد: «نیروهای مسلح ما منطقه را ترک نخواهد کرد اما از آتش‌بس تبعیت می‌کنند. هیچ درگیری رخ نداده و این گزارش‌ها غلط است».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت روز سه‌شنبه با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار می‌کند و از نظر وی این دیدار بخشی از فرایند مذاکرات درخصوص عملیات نظامی در شمال سوریه است.

اردوغان با اشاره به اینکه هنوز بین آمریکا و ترکیه درخصوص عمق منطقه امن در شمال خاک سوریه اختلاف دارند، افزود: «منطقه‌ای که ما به عنوان منطقه امن اعلام خواهیم کرد، به گفته ترامپ 22 کیلومتر است اما ما خواستار 32 کیلومتر هستیم... مذاکرات هیأت‌های ما ادامه خواهد داشت و در تماس دائم با [آمریکایی‌ها] هستیم».

آنکارا عملیات نظامی در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» را به بهانه مقابله با شبه نظامیان کرد و ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، از هفدهم مهر آغاز کرده است. دولت سوریه از این تجاوز نظامی ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

روز گذشته هیأتی عالی‌رتبه از مقامات آمریکایی شامل «مایک‌پنس» معاون رئیس‌جمهور، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی ایالات متحده به ترکیه سفر کرده و با مقامات آنکارا به توافقی جهت برقراری آتش‌بس در مناطق عملیات چشمه صلح رسیدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها