رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466053

علم‌الهدی: اربعین روز تکمیل انقلاب عاشورا است

ساعت 24- امام جمعه مشهد گفت: از نشانه‌های مومن، زیارت اربعین است چراکه این روز، تکمیل‌کننده انقلاب عاشورا است، کسی که پیرو این انقلاب است باید تا آخرین قطره، خون خود را فدا کند.

style="text-align:justify">آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، پیش از ظهر امروز، در مراسم اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی ضمن اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های فرد مومن زیارت اربعین است، اظهار کرد: اربعین روز تکمیل انقلاب عاشورای امام حسین(ع) است و کسی که انقلاب کربلا را با تمام جزئیات مرور کند، حتما در خط انقلاب عاشورا قرار می‌گیرد و این فرد شیعه و مومن کامل می‌شود.

وی افزود: در فرازی از زیارت اربعین، به درگاه خداوند می‌گوییم حسین کسی است که مهجه خود را در راه تو داد تا مردم از جهالت و گمراهی نجات پیدا کنند و این جمله این واقعیت را ساطع می‌کند که مسئله بصیرت‌افزایی برای جامعه ناآگاه، هدف اصلی تمام فعل و انفعالات سیدالشهدا(ع) بوده است.

امام جمعه مشهد در توضیح واژه مهجه، تصریح کرد: خون ساخته شده در کبد وارد قلب می‌شود و به وسیله تلمبه قلب به همه اعضا و جوارج بدن می‌رسد و این کبد با تغذیه‌ای که انسان می‌خورد، مواد مغذی خون را تولید می‌کند و اگر این اتفاق نیفتد، انسان از بین می‌رود. خون بسته‌ای که داخل کبد است و برای ادامه حیات انسان لازم است را مهجه می‌گویند و مسئله بذل مهجه همین نکته را نشان می‌دهد. یعنی مسئولیت بصیرت‌افزایی برای جامعه از طرف انسان‌های آگاه و بابصیرت تا اینجا لازم است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه اگر مردم بصیرت‌ داشتند، یزید مسلط نمی‌شد، اضافه کرد: آن لشکری که در مقابل سیدالشهدا(ع) ایستاد، مردم بودند و نه لشکر نظامی داخل پادگان. این ۱۲۰ هزار نفر از مردم کوفه بودند و برخی مورخین نوشته‌اند که حتی یک شامی هم در بین آن‌ها نبود. به مردم گفته بودند که اگر می‌خواهید زندگی و کاسبی کنید، باید بروید با پسر پیغمبر بجنگید.

وی همچنین گفت: مردم به خاطر جهالت و بی‌بصیرتی این کار را کردند. آنان نسبت به این موضوع بصیرت نداشتند که زندگی خوردن و آشامیدن نیست و گذری است برای سعادت ابدی. اگر جامعه به این صورت درآمد که برایش زندگی کردن اصل شد اما دین و معاد و آخرت اصل نشد، تا اینجا پیش می‌رود که پشر پیغمبر را بکشد.

نماینده ولی فقیه در مشهد مقدس، ضمن بیان اینکه اگر فرد در دنده دنیا پرستی و پول و مقام افتاد، هیچ چیز جلودار او نیست و به هر عملی که برای او تحصیل قدرت می‌کند، دست می‌زند، ابراز کرد: کربلا دو نماد دارد؛ یکی بت‌پرستی سیاسی است که نماد آن شمر است که از خوارج بود. شمر در مقام پیگیری انگیزه سیاسی‌اش تا آنجا ایستاد که پسر پیغمبر را بکشد. یعنی اگر فرد خواست دنبال یک خط جریان سیاسی و به قدرت رسیدن حزب کار کند، تا اینجا جلو می‌رود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: نماد دوم کربلا، رسیدن به پول و زیاده‌خواهی است. فرد به هر وسیله که شده می‌خواهد خود را به پول برساند حتی با کشتن پسر پیامبر. پس در اربعین درس می‌گیریم که اگر پول یا قدرت سیاسی برایمان اصل شد و رضای خدا پیش ما از اصالت افتاد، تا مرتکب شدن به بالاترین جنایت‌ها به دنبالش می‌رویم. اما اگر اصل در زندگی انسان درجات اخروی، قرب خدا و معاد شد، تا آنجا می‌رود که مهجه خود را فدا کند.

وی با اشاره به سخن امام حسین(ع) ابراز کرد: امام حسین(ع) خودشان نیز گفتند که هر کس حاضر است بذل مهجه کند، با ما بیاید. آنجایی که ایشان این سخن را فرمودند، تنها به یاران همراه خود نگفتند، در طول تاریخ به ما هم می‌گویند. شما نیز اگر می‌خواهید حسینی شوید، باید همینگونه باشید. ببینید آیا شما هم در راه دین بذل مهجه می‌کنید یا اگر استکبار روزی جلوی زندگی ما را گرفت و آن را سخت کرد، از راه دین کنار می‌رویم؟ اینجاست که باید به شهدای کربلا بگوییم ای کاش ما نیز با شما بودیم.

امام جمعه مشهد در انتها در خصوص شهادت سیدالشهدا(ع)، گفت: امام حسین(ع) به شکل دیگری نیز بذل مهجه کرد؛ بیرون آمدن خون بسته کبد به راحتی انجام نمی‌شود، برای اینکار باید جگر و کبد تکه تکه شود. وقتی یزید به فرماندهان جایزه می‌داد، عده‌ای آمدند و گفتند که ما استخوان سینه اباعبدالله را شکافتیم و آنقدر زیر سم اسب این استخوان شکسته شد که جگر حسین پاره پاره شد و مهجه او بیرون ریخت.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها