رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466067

شایع‌ترین سرطان در میان زنان که زمینه ژنتیکی دارد

ساعت 24- دبیرانجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران گفت: ۵ تا ۱۰درصد علل ابتلا به سرطان سینه ناشی از عوامل ارثی و ژنتیکی است.

style="text-align:justify">حسین فودازی، دبیرانجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران اظهارکرد: به بدخیمی بافت اصلی سلول‌های سینه که رشد آن‌ها از کنترل خارج می‌شود سرطان سینه گفته می‌شود. سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان در میان زنان است، به طوریکه از هر ۱۲ زن یک نفر به این بیماری دچار می‌شود.

او افزود: سابقه خانوادگی و همچنین عوامل تحریک پذیر از جمله مصرف فرآورده‌های گوشتی، نوشابه، عدم تحرک، شانس ابتلا به سرطان سینه را در افراد افزایش می‌دهد به طوریکه ۵ تا ۱۰ درصد سرطان سینه زمینه ژنتیک دارد. اما عوامل دیگری در بروز سرطان سینه نقش دارند، افرادی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری زیاد استفاده می‌کنند؛ احتمال درگیری بالاتری دارند.
دبیرانجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران بیان کرد: زندگی شهرنشینی و مدرنیته و عدم رعایت سبک زندگی مناسب باعث عادات غلط و اشتباه در جامعه شده است به طوریکه شانس بروز بیماری سرطان را در افراد بالا شهرنشینی به نسبت سایر افراد بالاتر است.
به گفته او اضافه وزن و چاقی شیوع سرطان را در زنان افزایش می‌دهد سرطان‌هایی از جمله: رحم و سینه بیشتر است و همچنین مصرف دخانیات، الکل شانس ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.
فودازی تصریح کرد: شیوع این بیماری در میان زنان بسیار دیده می‌شود، اما میزان ابتلای آن در میان آقایان کم‌تر از ۱/۰ است.ازعلائم این بیماری می‌توان به لمس یک توده‌ سفت در داخل سینه که در داخل قسمتی از نسج سینه،ترشحات خونی،قرمزی،فرو رفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل، کاهش وزن بی دلیل، بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی در زیر بغل اشاره کرد.

او تصریح کرد: بروزتوده‌های متعدد درسینه افراد همیشه مشکوک به سرطان بوده است، به طوریکه یک توده سفت و گاهاً غیرمتحرک و بدون درد در سینه فرد بیمار مشاهده می‌شود و اندازه آن به قطر یک بادام است.
فودازی در ادامه بیان کرد: ترشح یا خونریزی از نوک سینه عموماً ترشحاتی به صورت خونابه و بی‌رنگ است، این ترشحات خونی یا آبکی از یک مجرا خارج می‌شود و همچنین احتمال ابتلاء به سرطان سینه در این موارد افزایش می‌یابد.افراد مبتلا به سرطان سینه تغییراتی از قبیل فرورفتگی یا کشیدگی پوست سینه رخ می‌دهد، فرورفتگی‌های ناشی از پوست سینه علامت مهمی برای پیگیری است، اما دلیل عمده ابتلاء به سرطان سینه نیست.

او در پایان گفت: سرطان سینه را باید هر چه سریع‌تر درمان کرد، اگر تومورها از نوع بدخیم باشد و همه قسمت‌های بدن درگیر شود، مسیر سلول‌های سرطانی در بدن افزایش یافته و به دیگر اندام‌های بدن افراد سرایت می‌کند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود؛ روند درمان آن موفقیت آمیزتر خواهد بود.
باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها