رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466373

کشف لاشه ناوِ ژاپنی با استفاده از ربات کاوشگر

ساعت 24- یک کاوشگر "سونار" موفق شد برای اولین بار یک ناو هواپیمابر متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را در اعماق اقیانوس بیابد.

style="text-align:justify">یک کاوشگر "سونار" موفق شد برای اولین بار یک ناو هواپیمابر متعلق به دوران جنگ جهانی دوم را در اعماق اقیانوس بیابد.

به نقل از گیزمگ، ربات‌های زیر آبی شرکت "ولکان"(Vulcan) که توسط پل آلن فقید (همکار بیل گیتس که با همدیگر مایکروسافت را تاسیس کردند) بنیان نهاده شده است، هنوز هم به کشف کشتی‌های جنگی می‌پردازند که مدت‌هاست غرق شده و از دست رفته‌اند.

کشتی تحقیقاتی "پترل"(Petrel) و دو ربات کاوشگر سونار آن به تازگی موفق شده‌اند "کاگا"(Kaga) را که یک ناو هواپیمابر ژاپنی غرق شده در جنگ جهانی دوم است، کشف کنند.

"سونار"(Sonar) یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، دستگاه ردیاب زیردریایی است که طرز کار آن استفاده از انتشار امواج صوتی است. این روش علاوه بر ردیابی معمولاً به منظور ناوبری و ارتباط با دیگر یگان‌های شناور و زیرآبی نیز استفاده می‌شود.

"ولکان" می‌گوید این اولین بار است که کسی یک ناو ژاپنی را پیدا می‌کند و همچنین این جستجو گسترده‌ترین جستجوی تیم ما بود. این تیم چندین هفته را برای جستجوی همه این میدان نبرد با مساحتی بیش از ۵۰۰ مایل مربع دریایی سپری کرد.

یک کاوشگر بدون سرنشین خودران زیر آبی(AUV) با معیارهای از پیش تعیین شده به مدت ۲۰ ساعت زیر آب به جستجو پرداخت و با داده‌هایی که می‌توانست نشان دهنده کشتی‌های غرق شده یا سایر ویژگی‌های غیرمعمول در زیر آب باشد، بازگشت.

پس از آن، یک وسیله نقلیه دریایی که از راه دور کنترل می‌شود برای بررسی نقاط مشکوک فرستاده شد تا از این مناطق تصاویر زنده به کشتی مخابره کند. این یک فرآیند کند و آهسته است، اما به مراتب عملی‌تر از استفاده از یک وسیله نقلیه کنترل از راه دور آن هم در چنین شرایطی است.

این کشف نشان می‌دهد که تکنیک‌هایی از این دست می‌توانند برای پر کردن شکاف‌های تاریخی در تاریخ نبردهای دریایی بسیار مهم باشند.

تا زمانی که از این ناوها و کشتی‌های غرق شده و مرموز وجود داشته باشد باید زمان لازم برای جستجوی مناطق مختلف و حل رمز و راز آنها به کاشفان رباتیک داده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها