رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 467188

دلایل ایجاد ترافیک پس از بارش‌های پاییزی

ساعت24 - بارندگی شنبه گذشته سبب آبگرفتگی معابر پایتخت شد که از نظر کارشناسان نبود زیرساخت مناسب و ریختن زباله در نهرها متهمان اصلی متهمان اصلی هستند.

ترافیک سنگین در تعطیلات تابستانی فرانسه
style="text-align:right">بارندگی شنبه گذشته سبب آبگرفتگی معابر پایتخت شد که از نظر کارشناسان نبود زیرساخت مناسب و ریختن زباله در نهرها متهمان اصلی متهمان اصلی هستند.

طی روزهای گذشته بارندگی شدید یکی، دو ساعته بخشی از مسیرهای اصلی پایتخت را بند آورد و مشکلات عدیده‌ای از جمله ترافیک ایجاد کرد. کافی است هنگام بارندگی در میدان هفت تیر تردد کنید، احساس می‌کنید آب باران از بزرگراه مدرس به سمت هفت تیر سرازیر شده است. حتی به عنوان عابر پیاده نمی‌توانید به راحتی عبور و مرور داشته باشید. نگرانی حرکت ماشین‌ها از روی چاله‌ها و خیس شدن عابرین از طرفی، ترافیک و تاخیر در رسیدن به محل کار از سوی دیگر امان شهروندان را برید.

تهران با هر بارندگی قفل می‌شود و تردد در برخی معابر با سختی مواجه است. در پس هر بارش این سوال باقی است که آیا مشکلات زیر ساختی سبب راه بندان‌های پس از باران شده است؟ به نظر می‌رسد معابر اصلی و فرعی پایتخت زهکشی مناسبی نداشته بدین ترتیب آب در همه نقاط روان می‌شود که در پس آن با تاخیرهای سرسام‌آور به مقصد مذکور خواهید رسید چراکه بارندگی مانع تردد می‌شود.

ترافیک سنگین در پس بارندگی

محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، با تائید این نکته که بارندگی سبب راه بندان و ترافیک در برخی نقاط تهران شده طی مصاحبه‌ای عنوان کرد: حدود ۷۸ نقطه در تهران دچار آبگرفتگی شده و ترافیک سنگین در جنوب به شمال بزرگراه آزادگان زیر پل جاده مخصوص، جاده مخصوص محدود کاروان سنگی ایجاد شد. همچنین در زیرگذر شرق میدان آزادی، حلقه داخلی میدان آزادی و آزاد راه تهران کرج به سمت شرق، روی پل جناح نیز با ترافیک سنگین مواجه شدیم.

انتشار برخی تصاویر آبگرفتگی قدیمی برای تخریب مدیریت شهری/ مشکل زیرساختی علت گرفتگی برخی معابر

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، معتقد است که به صورت طبیعی زمانی که باران داریم آبگرفتگی در معابر رخ می‌دهد اما خوشبختانه در شهرداری تهران به خصوص در حوزه فنی عمرانی نقاط مسئله‌دار که موجب آبگرفتگی‌های وسیع می‌شود و یا خطر آفرین است و ایجاد سیلاب می‌کند برطرف شده و سایر موانع رفع خواهد شد.

به گفته او پایتخت در بارندگی‌های اخیر با مشکل جدی مواجه نشده و در برخی فضاها مشکلات زیرساختی سبب آبگرفتگی معابر شده است.

او در پاسخ به این سوال که چندین عکس مبنی بر آبگرفتگی در فضاهای مجازی منتشر شده، گفت: باید ببینیم عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده مربوط به الان است یا خیر. برخی مواردی که انعکاس می‌دهند برای تخریب مدیریت شهری است و واقعا مربوط به زمان حال نیست و به زمان گذشته باز می‌گردد اما باید تصاویر را ببینیم تا پیگیری لازم انجام شود.

طراحی برخی بزرگراه‌ها بر اساس خشکسالی است

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، معتقد است دلایل آبگرفتگی معابر تهران سوءمدیریت نیست چراکه اوایل امسال مشکلات جدی در رابطه با آبگرفتگی ایجاد شده بود اما معضلی ایجاد نکرد.

به گفته امانی بزرگراه‌هایی که ایجاد شده بر اساس خشکسالی ساخته شده و ترسالی برای آنان در نظر گرفته نشده است. توسعه شهری، توسعه همه جانبه نیست. نگاه مدیران به کشیدن هر چه بیشتر اتوبان و عدم توجه به بارش‌های طولانی مشکلات امروز را ایجاد کرده است.

او امیدوار است مدیریت شهری در برنامه سوم اهتمام جدی داشته باشد. امروز نباید دنبال مقصر باشیم.

ریختن زباله در نهرها بزرگترین معضل آبگرفتگی/ چندین تن زباله از نهرها خارج کردیم

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بیان اینکه بیشتر آبگرفتگی‌های اخیر پایتخت ناشی از زیر ساخت‌های ساخته شده در گذشته نبوده، گفت: هنگامی که پروژه‌ای طراحی می‌شود برای بازگشت سیلاب 25 ساله و طبق استاندارد طراحی می‌شود اما هنگامی که بازگشت‌های 300 ساله پس از افتتاح پروژه رخ بدهد نمی‌توان انتظار داشت آبگرفتگی ایجاد نشود.

او می افزاید: اگر حجم بارندگی از مقدار استاندارد بیشتر باشد آب به خیابان می‌رود و زمان برای دفع آن نیاز است که در همه جای دنیا هم این مورد پیش می‌آید. به بارندگی‌های فرانسه هم نگاه کنید نشان می‌دهد ممکن است بارندگی‌ها تا کمر ماشین‌ها را در آب قرار بدهد اما بدین معنا نیست که نهر ندارند بلکه مقدار بارندگی از دوره طراحی بیشتر است.

معاون شهردار تهران در رابطه با بارش شنبه گذشته عنوان کرد: بارانی که شنبه گذشته آمده، باران شدیدی بود برخی از آبگرفتگی‌ها مربوط به بحث زیر ساختی است اما مشکل دیگری که در شهر وجود دارد آبگرفتگی‌ها مربوط به اشکالات فرهنگی در نگهداری شهر است. افراد آشغال‌ها را در نهر می‌ریزند و تصور می‌کنند نهر آن‌ها را می‌برد. نمی‌گویند این نهر در خیابان شرقی غربی مانند همت گیر می‌کند. هفته پیش یکی از نهرهای زیر همت را تمیز کردیم و هیچ مشکلی نداشتیم اما امروز مقدار زیادی زباله پیدا کردیم. این زباله را چه کسی می‌اندازد؟ در جمشیدیه زباله می‌ریزند، از همت سر در می آورد. اینها مسائل فرهنگی است. وقتی از نهر زباله در می‌آوریم چه باید گفت؟ باید رسانه‌ها در این زمینه کار کنند. چند تن چند تن از نهرها زباله در می‌آوریم.

ریختن زباله و نهرهای سرپوشیده عامل گرفتگی معابر پایتخت

علیرضا یعقوبی، کارشناس حوزه شهرسازی، با تائید این نکته که زباله بزرگترین مشکل گرفتگی معابر است، گفت: تهران دو شبکه آب اصلی و فرعی دارد که شبکه آب‌های فرعی یعنی نهرها در اختیار مناطق بوده و شبکه اصلی در اختیار شهرداری مرکز و معاونت فنی و عمرانی انجام می‌شود. تهران به خاطر توسعه، شبکه‌هایش در برخی مناطق مانند 22 و 21 یعنی در غرب تهران هنوز کامل نشده ولی در قسمت‌های مرکزی و شرق و جنوب این شبکه کامل است و نگهداری نیاز دارد. برخی از آب گرفتگی‌ها به خاطر نهرهایی است که سرپوشیده شده است. زباله‌ها در نهرها ریخته می‌شود و مردم رعایت نمی‌کنند و به موقع این نهرها پاکسازی نمی‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آبگرفتگی‌ها تا چه میزان به زیر ساخت‌ها و مهندسی ساخت بزرگراه ایراداتی دارد، گفت: نه این نکته از نظر تخصصی درست نیست. هنگامی که بزرگراه ساخته می‌شود و محاسباتش انجام شده و همه این‌ها دیده می‌شود.

فاضلاب‌های غیر سراسری و ریختن زباله مساوی با آبگرفتگی

علیرضا طاهری، کارشناس حوزه محیط زیست، در این رابطه معتقد است مشکل زیر ساختی و ریختن زباله متهمان اصلی آبگرفتگی هستند؛ او در این رابطه گفت: شیب مسیرهای آب و مقدار آبی که به جوی‌ها می‌ریزد مشخص است و باید به فاضلاب وصل باشد. هر یک فرمول خاصی دارد. متاسفانه فاضلاب‌های ما سراسری نشده و کافی است مقداری آب در ورودی تجمع پیدا کند و یا زباله مانع حرکت آب شود. آن زمان دچار آبگرفتگی می‌شویم.

او اضافه کرد: بدین معنا که مسیل‌های عبور آب و هدایت به سوی فاضلاب استاندارد نیست به علاوه زباله مانع حرکت راحت آب می‌شود. فیلترهای زباله باید به‌گونه‌ای طراحی شود قبل از آن که به دهانه برسد آشغال‌ها جمع شود و مامور شهرداری تنها فیلتر را پاکسازی کند که در برخی موارد با مشکلاتی مواجه هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها