رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 467570

خبرهای جعلی رسانه‌های روسیه علیه تهران

ساعت 24- خبرگزاری لنتای روسیه که مواضع ضد ایرانی دارد به تازگی به نقل از یک مقام اسرائیلی مدعی شده که مسکو در پاسخ به عدم فروش سلاح از سوی اسرائیل به اوکراین، فروش سلاح به ایران را متوقف کرده است.

style="text-align:justify">خبرگزاری لنتای روسیه که مواضع ضد ایرانی دارد به تازگی به نقل از یک مقام اسرائیلی مدعی شده که مسکو در پاسخ به عدم فروش سلاح از سوی اسرائیل به اوکراین، فروش سلاح به ایران را متوقف کرده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که «آریل بولشتاین» مشاور نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با ایزوستیا ادعا کرد: روسیه به درخواست اسرائیل برخی از فنون نظامی را به ایران تحویل نداد و اسرائیل هم بخاطر حساسیت روسیه، از صادرات مجدد سلاح برای نمونه به اوکراین خودداری کرد، مسکو نیز در پاسخ، به کشورهای دشمن اسرائیل بویژه ایران که هدف محو اسرائیل از روی زمین را در سر می‌پروراند، تسلیحات صادر نکرد.

در ادامه این مطلب به خبر جعلی چند ماه پیش پایگاه خبرپراکنی «مایکل بلومبرگ» یکی از ثروتمندترین یهودیان در عرصه رسانه‌ای جهان استناد شده است که در آن به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس در دولت روسیه مدعی شده بود مسکو از فروش اس۴۰۰ به ایران خودداری کرده است.

خبری که در آن زمان به سرعت واکنش سناتورها و حتی «دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه را در پی داشت و مقامات روسیه یک صدا اعلام کردند که ایران نه تنها تاکنون درخواستی برای خرید اس ۴۰۰ به مسکو نداده است بلکه حتی در این باره نیز با مسکو مذاکره نشده است حال آنکه ما برخلاف خبر کذب بلومبرگ، آماده فروش اس۴۰۰ به ایرانی‌ها هستیم.

«لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته دومای (پارلمان) روسیه نیز از دولت این کشور خواست تا به کشورهای دیگر خاورمیانه نیز سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ بفروشد.

«یوری بوریسوف» معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه هم به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: مسکو از تهران درخواستی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ دریافت نکرده است و خبر درخواست ایران از روسیه برای خرید اس۴۰۰ شایعه است.

معاون نخست وزیر روسیه در پاسخ به این سوال که در مورد ادعاهای برخی رسانه‌ها در این مورد و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه چه دیدگاهی دارد، اظهار داشت: آنها می‌توانند شایعه پراکنی کنند، همکاری‌ها در مسیر خود جریان دارد.

چند روز بعد، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای شرکت در نشست مقامات امنیتی جهان راهی اوفای روسیه شد و در گفت وگو با ایرنا و سایر رسانه‌های روسیه اعلام کرد که ایران همواره با روس‌ها همکاری‌های گسترده‌ در حوزه‌های دفاعی و امنیتی داشته است.

وی افزود: در صورتی که برآورد بخش دفاعی ایران در برگیرنده نیاز یگان‌های پدافندی ما به سامانه "اس ۴۰۰ " باشد، همانطور که در مورد اس ۳۰۰ اقدام کردیم، حتماً با دوستان خود در فدراسیون روسیه گفت‌وگو و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

شمخانی افزود: «برآورد ما از شرایط کنونی این نیست که تهدیدات جدی و جدیدی در برابر کشور قرار دارد. فعلاً با نمایش تهدید مواجه هستیم. ولی به هر حال ما در موضوع ارتقاء قابلیت‌های پدافندی کشورمان علاوه بر مقدورات ملی به فکر بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراملی نیز هستیم.

«مهدی سنایی» سفیر تام الاختیار ایران در فدراسیون روسیه نیز به ایرنا در خصوص احتمال خرید اس۴۰۰ گفت: خرید این سامانه در دستور کار ایران قرار ندارد و ما بر توان داخلی تمرکز کرده‌ایم.

مدت زمان چندانی از تکذیب خبرهای جعلی رسانه‌های زنجیره‌ای علیه ایران نگذشته بود که تهران با سامانه پدافند موشکی سوم خرداد پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی را منهدم کرد و اندکی بعد از آن نیز باور۳۷۳ ایران که غربی‌ها آن را سامانه‌ای قدرتمند مانند اس ۴۰۰ می‌دانند به صورت رسمی به پدافند هوایی ایران اضافه شد تا در صورت نیاز پرنده‌های قوی‌تر و پیشرفته‌تر از گلوبال هاوک آمریکا را منهدم کند.

با وجود این واقعیت‌ها، پایگاه خبری لنتا بار دیگر خبر جعلی چند ماه پیش بلومبرگ را تازه کرد و با حذف بخشی از واقعیت به نقل از مسکو (بدون اسم بردن از سازمان یا مقامی) مدعی شد که برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه، روسیه از دادن اس۴۰۰ به ایران خودداری کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها