رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468090

مجلس از بودجه بدون نفت استقبال میکند

ساعت24 - یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «دو سالانه شدن بودجه با قانون اساسی مغایرت دارد» درباره‌ جایگزینی درآمدهای نفتی گفت که مجلس شورای اسلامی از بودجه بدون نفت استقبال می‌کند.

ننفتتت
علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره ارائه‌ لایحه بودجه به صورت دوسالانه اظهار کرد: ما باید مبنا و مصداق قانونی را برای دو سالانه بودن بودجه پیدا کنیم آن طور که از قانون اساسی و قوانین عادی بر می‌آید بودجه عملکرد سالانه است و براساس عملکرد، رفتار مالی و سیاست‌های اقتصادی از ابتدای سال تا انتهای سال تنظیم می‌شود. بنابراین ما بودجه را سالانه می‌دانیم.

وی ادامه داد: بالاتر از بودجه ما یک برنامه توسعه پنج ساله داریم و آنچه تا الان گفته می‌شد این بود که بودجه سالانه برشی از برنامه پنج ساله است و سایه قوانین بالادستی مثل قانون برنامه و سیاست‌های کلی باید بر بودجه سالانه حاکم باشد و تجمیع پنج سال بودجه، یک قانون برنامه را تایید کند وقتی از بودجه دو سالانه حرف می‌زنیم اولین سوال این است که تکلیف قانون برنامه پنج ساله چیست؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «تسلط، ارزیابی و علمکرد بودجه سالانه بر بودجه سال‌های آتی اثر می‌گذارد»، ادامه داد: ما عملکرد سال‌های گذشته را داریم و براساس آن بودجه سال آینده را می‌نویسیم که آن‌هم سالانه است حتی عملکرد سال جاری و سال گذشته هم به سختی بررسی می‌شود و اگر بخواهد بودجه دو سالانه باشد به نظر من کار بودجه‌نویسی و ارزیابی آن سخت‌تر می‌شود ضمن این‌که با قانون اساسی هم مغایرت دارد، زیرا قانون اساسی بودجه را سالانه دیده است.

یوسف‌نژاد با بیان این‌که «پیش‌بینی بودجه دو سالانه باید راندمان و اثربخشی آن را بالا ببرد»، تاکید کرد: باید ببینیم این کار چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند و دولت چه توضیح و توجیهی برای دو سالانه شدن بودجه دارد یعنی در مقابل آنچه از دست می‌دهیم چه چیزی را به دست می‌آوریم.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات محمدباقر نوبخت مبنی بر قطع وابستگی هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی اظهار کرد: این جزو آمال و آرزوهای دولت‌ها بوده که بودجه را بدون نفت ببندند و هر دولتی این کار را بکند قطعا از افتخارات آن است. البته سال‌ها این شعار داده شده ولی عملی نشده است قطعا هم کار سختی است و جایگزین آن باید مشخص شود. آیا مالیات جایگزین درآمد نفتی می‌شود یا صرفه‌جویی و یا واگذاری خدمات دولت. نباید از یاد ببریم که ۸۰ درصد درآمدهای ما هزینه‌های جاری است و کمتر از ۲۰ درصد درآمدها صرف امور غیرجاری می‌شود که این یک خطر است. از طرفی بودجه سال جاری نوعی چسبندگی دارد و نیازمند تخصیص ۱۰۰ درصدی است و نمی‌توان از آن گذشت.

وی ادامه داد: اگر دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی بتواند این کار را انجام دهد قطعا افتخاری برای دولت و مجلس شورای اسلامی خواهد بود. مهم این است که چه‌طور می‌خواهیم جایگزین منابع نفتی را مشخص کنیم و از کدام محل بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جاری تامین می‌شود در حال حاضر ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی است مابقی آن قرار است از کجا تامین شود. آن هم در شرایطی که گردش مالی در تولید آنقدر زیاد نیست که بخواهیم مالیات زیاد ببندیم.

یوسف نژاد در پایان با تاکید بر ضرورت بودجه نوسی بر مبنای عملکرد تصریح کرد: اگر وابستگی بودجه به نفت وجود نداشته باشد و بودجه بدون نفت بسته شود کار پسندیده‌ای است که مجلس شورای اسلامی هم از آن حمایت می‌کند ولی دولت باید بگوید جایگزین درآمد نفتی باید از کجا تامین شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها