رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468488

سرویس مدارس، بلای جان دانش آموزان!

ساعت24 - سرویس مدارس دانش‌آموزان حالا دیگر قصه پر غصه‌ای شده است. در همین دوماهی که از آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان گذشته است بارها و بارها خبرهای ناگواری از واژگونی سرویس مدارس خوانده‌ایم. وانت؛ پراید و مینی بوس، حالا دیگر بلای جان دانش‌آموزان شده است.

مشق دانش‌آموزان
style="text-align:right">سرویس مدارس دانش‌آموزان حالا دیگر قصه پر غصه‌ای شده است. در همین دوماهی که از آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان گذشته است بارها و بارها خبرهای ناگواری از واژگونی سرویس مدارس خوانده‌ایم. وانت؛ پراید و مینی بوس، حالا دیگر بلای جان دانش‌آموزان شده است.

سه‌شنبه صبح، خبر تلخی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. سخنگوی سازمان اورژانس کشور از واژگونی وانت حامل دانش‌آموزان خبر داد و اعلام کرد: در این حادثه ۲ نفر کشته شدند. مجتبی خالدی درباره واژگونی نیسان وانت سرویس مدرسه دانش‌آموزان مقطع راهنمایی اعلام کرد: این حادثه حدود ساعت ۸:۱۰ صبح سه‌شنبه در کیلومتر بشاگرد – ۵۰ کیلومتری شهر سردشت استان هرمزگان رخ داد.

متأسفانه در این حادثه دو دانش‌آموز جان باختند و ۵ دانش‌آموز مصدوم شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنسین‌های اورژانس به نزدیکترین مراکز درمانی انتقال یافتند. این البته اولین حادثه ناگوار برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید نیست. چندی پیش هم خبر آمد که خودرو وانت زامیاد در ایرانشهر واژگون شد و یک دانش‌آموز جان باخت و 5 دانش‌آموز دیگر هم زخمی شدند یا در شیراز که دو دستگاه خودروی سرویس مدرسه، نزدیک چهارراه تخت جمشید شیراز، با هم برخورد کردند که این اتفاق منجر به مصدومیت چهار دانش‌آموز شد. سرویس مدارس دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستایی نیز حکایت خاص خود را دارد.

مسیر طولانی خانه تا مدرسه و خودروهای غیراستاندارد که عمدتاً نیسان اهالی محل بوده یا پرایدی که بیش از ظرفیت دانش‌آموز سوار کرده است این روزها حوادث تلخ دانش‌آموزی را رقم می‌زنند. این البته فقط مخصوص دانش‌آموزان نیست معلمانی که محل زندگی و مدرسه آنها کیلومترها از هم فاصله دارد و برای رفتن به مدرسه ناگزیر به اجاره سرویس با هزینه شخصی خود هستند بنابراین در اغلب موارد با همکاری یکدیگر با یک راننده به توافق می‌رسند، رانندگانی که گاه استانداردهای لازم برای این کار را ندارند و موجب مرگ دانش‌آموز یا معلم می‌شوند.

عبید ملک رئیسی معلمی که در سیستان و بلوچستان مشغول تدریس است در این باره می‌گوید: دانش‌آموزان و معلمان در برخی مناطق باید هر روز مسافت 30 کیلومتری را طی کنند در این مناطق سرویس استانداردی وجود ندارد و خانواده‌ها با افرادی حرف می‌زنند که وانت یا نیسان دارند چند خانواده با هم توافق می‌کنند و نیسان و وانت را به‌عنوان سرویس انتخاب می‌کنند در برخی از جاده‌ها راه خطرناک است و رانندگان هم توجهی به امنیت دانش‌آموزان ندارند و متأسفانه حالا شاهد هستیم که در این ماه چند دانش‌آموز به خاطر غیراستاندارد بودن سرویس جان خودشان را از دست دادند. وی تأکید می‌کند: برخی از خانواده‌ها نمی‌توانند ماهانه 20 هزار تومان پول سرویس همین نیسان یا وانت را بدهند دانش‌آموزان این خانواده‌ها یا پیاده چند ساعتی را برای رسیدن به مدرسه طی می‌کنند یا پشت خودروهای سوخت کش می‌روند تا به مدرسه برسند.

عبید ملک رئیسی با اشاره به اینکه برخی از دخترها به خاطر نبود سرویس ترک تحصیل می‌کنند اظهار می‌کند:آموزش و پرورش باید مدارس شبانه روزی در مناطق محروم راه‌اندازی کند متأسفانه آمار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان بیشتر از سال قبل شده است. برخی از دانش‌آموزان پول سرویس ندارند که به مدرسه بروند و برخی‌های دیگر هم مدرسه در روستاهایشان وجود ندارد. رفت و آمد هر روز برای دختران سخت است.
آموزش و پرورش: ما مسئول نیستیم

بر اساس دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مسئولیت سرویس‌های مدارس برعهده وزارت کشور است. این را مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش می‌گوید. نورعلی عباسپور درباره اتفاقات اخیر سرویس مدارس این چنین توضیح می‌دهد: طبق آیین نامه حمل و نقل دانش‌آموزان مصوبه هیأت دولت سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش متولی اصلی حمل‌و‌نقل دانش‌آموزان هستند که وزارت آموزش و پرورش به نیابت از اولیا و به‌عنوان عامل اجرایی و واسطه فرآیند‌ها فعالیت می‌کند.

وی می‌افزاید: بر اساس قانون در کارگروه، شهرداری‌ها در شهرها مسئولیت خودرو مدارس را دارند و در روستاها وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مستقیم دارد اما در این چند سال گذشته وزارت راه با وزارت آموزش و پرورش همکاری لازم را نداشت و در برخی از شهرستان‌ها و استان‌ها شاهد استفاده از خودروهای بدون استاندارد به‌عنوان سرویس مدارس هستیم.

ما یک لیستی را به وزارت راه اعلام کردیم که این مناطق نیاز به سرویس مدارس دارند و باید خودرو استاندارد برای این مناطق تهیه شود که در این زمینه وزارت راه باید ورود کند.

عباسپور با تأکید بر اینکه ما بودجه لازم را نداریم می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش با کمبود بودجه مواجه است و برای همین سعی کرده‌ایم با وزارت راه و شهر‌سازی رایزنی کنیم تا آنها طبق آیین نامه عمل کنند البته جان باختن دانش‌آموزان بسیار غم انگیز بود و ما پیگیر می‌شویم تا سروسامانی به سرویس مدارس مناطق محروم داشته باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها