رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468625

تحقیق جدید:

دویدن زیاد و کم به یک اندازه برای طول عمر مفید است

ساعت 24-برای عمر طولانی‌تر، فقط بدوید، فرقی نمی‌کند چند بار در هفته و با چه سرعتی. این نتیجه یک تحقیق جدید علمی است که در «نشریه بریتانیایی پزشکی ورزشی» به انتشار رسیده است.

دویدن
بر پایه این پژوهش تازه، دویدن به طرز قابل توجهی از مرگ زودرس جلوگیری می‌کند، و ظاهراً تنها نفس عمل دویدن مهم است و نه سرعت، مسافت و تواتر آن.محققانی از استرالیا، تایلند و فنلاند به این نتیجه رسیده‌اند که اگر تعداد بیشتری از افراد حتی گهگاه همتی بکنند و بدوند، مزایای سلامتی «قابل توجهی» در سطح جمعیت مشاهده خواهد شد.

این تیم از محققان نتایج به‌دست آمده از ۱۴ مطالعه از ۲۳۳ هزار و ۱۴۹ نفر را تجزیه و تحلیل کرده‌اند که وضعیت تندرستی آنها بین ۵٫۵ تا ۳۵ سال پیگیری شده است. در این مدت ۲۵٬۹۵۱ از این افراد درگذشتند. هنگامی که داده‌های مطالعه جمع‌آوری شد، معلوم شد که ریسک مرگ افراد دونده، از هر علت و مرضی، ۲۷ درصد کمتر از افراد غیر دونده بوده است.در این پژوهش، دونده‌ها به‌طور کل ۳۰ درصد کمتر با مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی روبه‌رو بودند و خطر ابتلای آنها به سرطان‌های مرگبار نیز ۲۳ درصد کمتر بود.

محققان این پژوهش کسانی را که حتی ماهی یک بار می‌دوند به عنوان «دونده» در نظر گرفتند.این تیم سپس به عنوان زیرمجموعه‌ای از مطالعات، سه گروه از شرکت‌کنندگان را مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا بسامد، مدت یا سرعت دویدن تفاوتی در نتایج به‌دست می‌دهد یا نه؛ و آنها نشانی از چنین تفاوتی نیافتند.مزایای قابل توجه دویدن برای سلامت و طول عمر حتی در میان افرادی که یک بار در هفته یا کمتر، کمتر از ۵۰ دقیقه در هفته یا با سرعت ۹ و نیم کیلومتر در ساعت یا کمتر می‌دوند هم به همان اندازه بقیه مشاهده شد.

بررسی نشان داد کسانی که بیشتر از یک بار در هفته می‌دوند یا با سرعت و مدت بیشتر می‌دوند به همان اندازه «کم‌دونده‌ها» ریسک مرگ زودرس خود را کاهش می‌دهند و تلاش مضاعف آنها فرقی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.نتیجه این تحقیقات و درصدهای به‌دست آمده برای زنان و مردان یکسان بوده و تفاوتی در آن بر اساس جنسیت مشاهده نشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها