رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468804

جنگ روانی آمریکا در مورد اتفاقات آژانس

ساعت24-آمریکا در پرونده هسته ای ایران همواره به دنبال فشار آوردن بر آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است و با تبلیغات گسترده کوشیده است نشان دهد که بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران کافی نیست. اکنون هم آمریکا در ماجرای ممانعت از ورود بازرس آژانس به سایت نطنز در پی تخریب مناسبات ایران با آژانس است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شده است اما مقامات این کشور همچنان درباره این توافق اظهار نظر می‌کنند و دورادور اعضای این توافق را امر و نهی می‌کنند. در آخرین دست از این اظهارات مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دیروز -جمعه در بیانیه‌ای از بازداشت یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران انتقاد کرده و گفته است، برخورد با این بازرس اقدامی زننده و غیر قابل توجیه برای ایجاد ارعاب بوده است. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نسبت به عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.

جکی والکوت، نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست اضطراری این شورا در روز پنج‌شنبه گفت: بازداشت یک بازرس آژانس در ایران تحریکی گستاخانه است. امروز تمام اعضای شورا باید آشکارا این نکته را تبیین کنند که چنین اقداماتی به طور کلی پذیرفتنی و مدارا کردنی نیست و باید پیامدهایی برای آن در نظر گرفته شود.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده بود و نه بازداشتی در کار بوده و نه ارعابی از سوی ایران صورت گرفته است. مدیرکل آژانس در این بیانیه گفته است که این اتفاق برای کسی که در حال انجام وظایف پادمانی خود بوده نباید می‌افتاده و افزوده است که آژانس به رایزنی با ایران برای روشن شدن موضوع ادامه می‌دهد.

روایت کمالوندی از ماجرای ممانعت از ورود بازرس آژانس به نطنز

امروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این خصوص گفت: ما اجازه ورود این بازرس را به سایت نطنز ندادیم و همینطور اعتبارنامه اش را نیز لغو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق در نتیجه اعلام سیستم های کنترلی ما مبنی بر این که بازرس مورد بحث آلوده به مواد است رخ داد. حال یا این فرد آغشته به مواد بود، یا موادی همراهش داشت. به هر حال گزارش کاملی را آقای غریب آبادی در شورای حکام مطرح کردند و به نظر ما اعضا هم غیر از آمریکا رژیم صهیونیستی و احتمالا یکی دو کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس متقاعد شدند که گزارش ایران یک گزارش جامع، منطقی و مستدل است.
البته اسنادش هم موجود است و اگر لازم باشد ما اسناد و حتی فیلم هایی مربوطه را می توانیم ارائه دهیم تا ثابت شود حرف ما بر اساس منطق است.

کمالوندی با اشاره به تلاش عده‌ای برای سوء استفاده از این مسئله برای طرح اتهام عدم پایبندی ایران به مصونیت بازرسین آژانس گفت: در یادداشت ارسالی گفته‌ایم که براساس ماده ۲۱ بخش ۶ موافقتنامه پادمانی، اصل مصونیت دارای محدودیت‌هایی است و به عنوان مثال مسائل شخصی و غیرماموریتی را شامل نمی‌شود. همچنین ماده ۲۳ بخش ۸ همین موافقنامه نیز می‌گوید این مصونیت فقط برای انجام ماموریت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر چه ما به مصونیت احترام گذاشتیم، اما اقداماتی که انجام شد بر اساس این مواد موافقتنامه است. چرا که در این موافقتنامه از یک طرف به مصونیت اشاره شده است و از طرف دیگر حقوق کشورها و وظایف آژانس را می‌گوید. نمی شود فقط از کشورهای عضو توقع رعایت مفاد موافقتنامه را داشت و از مامور و آژانس توقعی نداشت.

کمالوندی اضافه کرد: در ماده ۲۶ بخش ۸ آمده است سوء استفاده از مصونیت نباید انجام شود یا ماده ۶ بخش ۲۲ درباره ضرورت همکاری آژانس با کشورهای عضو در تحقیقات سخن گفته می شود. یا براساس الف-۱ ماده ۱۲ منشور یا اساسنامه آژانس، همچنین ماده ۴-ج ماده موافقنامه جامع CSA که مطابق با آن آژانس در مقابل اجرای قواعد ایمنی و سلامت HSE موظف است که همه تدابیر را هم خودش و هم بازرسین آن رعایت کنند.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر تردیدی یا مشکلی وجود داشت که این احتمال را ایجاد می کرد که برای ایمنی افراد و تاسیسات مشکلاتی را ایجاد کند، این حق اعضا هست که جلوگیری بکنند. ما هم در یادداشت خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتیم که این مورد نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و آژانس هم در پاسخی که به یادداشت ما داده است، اعلام کرد حاضر است در این زمینه به ما کمک کند.

سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر همکاری‌های هسته‌ای

در سال‌های اخیر یکی از مهمترین چالش‌های بین ایران و غرب که در پی مذاکرات طولانی به برجام منجر شد برنامه هسته ای ایران بوده است و در این بین به نظر می رسد اصلی ترین قدرتی که در پی مدیریت این بحران بوده اروپاست که تلاش می کند با حل و فصل این پرونده، افزون بر نگهداری یک شریک با ثبات و با نفوذ در منطقه، به اثبات نقش و توانایی خود در مدیریت و حل و فصل صلح آمیز بحران های بین المللی بپردازد.

اکنون هم با توجه به مواضع آمریکا، اروپا که طرف اصلی ایران در گفت و گوهای هسته ای بوده است تلاش کرده این پرونده را به سرانجامی برساند اما در این مسیر بیش از پیش زیر فشارهای آمریکا قرار گرفته است.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به جنگ افزار های هسته ای، پشتیبانی از تروریسم، و مخالفت ایران با روند سازش در خاورمیانه سه محور اصلی سیاست خارجی آمریکا در برابر ایران بوده است و واشنگتن با به راه انداختن جنگ سیاسی و تبلیغاتی گسترده می‌کوشد به اهداف خود در برابر ایران دست یابد و ایران را در انزوای جهانی قرار دهد.

از اقدامات دیگر آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران، فشار آوردن بر آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است همزمان با گسترش همکاری های فنی و علمی آژانس بین المللی انرژی هسته ای با ایران به منظور ایمن سازی نیروگاه‌های ایران فشارهای آمریکا بر آژانس شدت گرفت آمریکا همواره با تبلیغات گسترده کوشیده است نشان دهد که بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران کافی نیست.

هدف آمریکا از وارد کردن فشارها این است که دانش هسته ای در خاورمیانه تنها در اختیار و انحصار رژیم صهیونیستی باشد و هیچ یک از کشورهای دیگر منطقه به این دانش دست پیدا نکنند زیرا آن را برای امنیت اسرائیل خطرناک می‌داند. جنگ روانی نیز ابزاری است که آمریکا برای تحمیل خواسته های خود به دیگر کشور ها از آن سود می‌برد.

در حالی که بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های در ایران حضور دارند و به طور منظم بر سایت های هسته‌ای نظارت می کنند سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخصا در راستای دشمنی با ایران و بهانه ای برای پیشبرد سیاست حداکثری در قبال ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها