رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468841

صالحی: کاهش تعهدات ایران، توازن در برجام ایجاد کرد

ساعت 24- رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با عملیاتی شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران، توازن در برجام ایجاد شده است.

style="text-align:justify">علی‌اکبر صالحی امشب در بدو ورود به استان بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تقارن این ایام مبارک با بتن‌ریزی واحد دو نیروگاه اتمی بوشهر و در آینده نزدیک واحد سه را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سال 1395 بعد از برجام توانستیم یک قرارداد در ارتباط با نیروگاه‌های جدید با روس‌ها ببندیم، افزود: دو نیروگاه جدید که واحد دو و سه خواهد بود، هرکدام هزار و 50 مگاوات قدرت دارند.

وی ادامه داد: از همان دو سال پیش که قرارداد را بستیم و قسط اول را پرداخت کردیم، کار کارگاهی شروع و قریب به سه میلیون مترمکعب خاکبرداری و امکانات وسیعی بسیج شد.در سایت بوشهر فردا شاهد خواهید بود در این دو سال کار بسیار عمده‌ای انجام گرفت و شمع‌کوبی‌های لازم هم در حد وسیع انجام گرفت.

صالحی بیان کرد: فردا عملیات بتن‌ریزی به صورت نمادین انجام خواهد شد چون که قبلا شروع شده بود و کار ادامه یافت و جا دارد از پیمانکاران ایرانی تشکر کنیم، بالاخره ما بدهی قابل توجهی به آنها داریم و از دولت می‌خواهیم توجه ویژه‌ای برای تأمین مالی این پروژه داشته باشند. از پیمانکار روس هم تشکر می‌کنیم، به آنها هم بدهی داریم ولی شرایط ما را درک می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم فردا با بتن‌ریزی شاهد عملیات بالا رفتن قسمت ساختمان اصلی راکتور دو باشیم بعد از این با یک فاصله زمانی مرحله وارد عملیات انجام ساختمان راکتور سه خواهیم بود و انتظار داریم در سال 1404 طبق برنامه بتوانیم از راکتور دو بهره‌برداری کنیم و دو سال بعد راکتور سه بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تاکنون طبق برنامه جلو رفته‌ایم و عقب نیستیم، بیان کرد: بزرگترین پروژه صنعتی کشور چه از حیث مالی و چه گسترش کاری همین نیروگاه دو و سه است و ما هیچ پروژه‌ای نداریم که از نظر مالی رقمی معادل 10 میلیارد دلار را در بر بگیرد و الان بزرگترین پروژه کشور هست و به خوبی پیش می‌رود.

وی در رابطه با واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: چه اندیشکده‌های فکری و چه سیاستمداران آنها نسبت به اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران انجام داه است از منظر خیلی نگران هستند. این توانمندی بالقوه جمهوری اسلامی بالفعل شد و اراده‌ای که مسؤولین ارشد نظام داشتند، عزیزان ما در سازمان انرژی اتمی توانستند در زمانی بسیار کوتاه محقق کنند و این چالش بسیار بزرگی برای سازمان انرژی اتمی بود که در فاصله کوتاهی قریب به سه هزار و 500 سو به ظرفیت غنی‌سازی کشور اضافه کند و این رقم بسیار بالایی در این فاصله کوتاه است.

صالحی اضافه کرد: عمده این سوهای ایجاد شده یعنی قریب به دو هزار و 660 سوی عملیاتی توسط سانتریفیوژهای نسل جدید بوده است و 15 نوع سانتریفیوژ نسل جدید در نظنر الان مشغول به کار هست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در یک حالت تحیر و غیرباوری زندگی می‌کنند و فکر می‌کردند ما همچین ظرفیت و توانی نداریم، عنوان کرد: بحث فردو را هم که دیدید، درست از فردای زمان ابلاغ رئیس جمهور کار را شروع کردیم و کپسول دو هزار و 800 کیلوگرم که دوهزار کیلوگرم اورانیوم UF6 داشت از پسماندهای قبلی اورانیوم که احیا کرده بودیم، استفاده و به فردو منتقل کردیم و الان غنی‌سازی در فردو انجام می‌شود، فردا هم بازرسان آژانس نمونه‌برداری کرده و بعد رسما اعلام می‌کنند که هم غنی‌سازی انجام گرفته و هم اینکه میزان آن چقدر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی سازمان انرژی اتمی و پرسنل آن اراده مسؤولین را عملیاتی کرد و این آمادگی ما، شتاب، نشاط، شور و علاقه‌مندی پرسنل‌مان به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در کشورمان نشان می‌دهد و دیگر چیزی نمانده است. می‌گویند این برجام در ازای پذیرش یک سری محدویت‌ها بوده است و قرار بوده تحریم را رفع کنند، خب آنها تحریم‌ را رفع نکردند ولی ما دیگر محدودیتی هم نداریم.

صالحی افزود: مهم این است که ما 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از طریق برجام کنار گذاشته شده است و امیدواریم تا اکتبر آینده تحریم‌های تسلیحاتی تسلحیاتی هم برداشته شود. ما شروع کننده عدم‌تعهد نسبت به تعهداتی که داشتیم، نبودیم بلکه آنها به تعهداتشان ملتزم نبودند و آنها آغاز کردند و جمهوری اسلامی ایران هم طبیعتا نمی‌توانست شاهد این باشد که این برجام به عنوان جاده یک طرفه تلقی شود.

وی گفت: هر دو طرف برجام متعهد و ملتزم به عمل به تعهداتشان در برجام هستند، ما عمل کرده بودیم و الان هم ما در چارچوب برجام داریم عمل می‌کنیم و خارج از برجام عمل نکرده‌ایم. بند 26 و 36 برجام این اقداماتی که ما داریم انجام می‌دهیم را قبلا در نظر گرفته بوده که اگر آنها نسبت به تعهداتشان عمل نکردند ما هم متناسب با رفتار آنها می‌توانیم از تعهداتمان بکاهیم که توازنی در این برجام ایجاد شود. به نظر ما این توازن الان ایجاد شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز کرد: ما امیدوار بودیم اصلا گام چهارمی برنداریم. واقعا ما این جوری نیست که بخواهیم مشتاقانه گامی برداریم. ما رفتار آنها را رصد می‌کنیم و متناسب با آن در چارچوب حاکمیت و منافع ملی عمل می‌کنیم. امیدواریم آنها سر عقل بیایند و برگردند به تعهداتشان عمل کنند و ما هم خیلی از اقداماتی که انجام دادیم قابل برگشت خواهد بود به شرطی که آنها برگردند و به تعهداتشان عمل کنند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها