رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469088

ادعاهای ترامپ علیه غنیسازی ایران و پرونده «لوینسون»

ساعت24-رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری همزمان درباره پرونده کارمند سابق و ناپدید شده «اف‌بی‌آی» و غنی‌سازی اورانیوم ایران اظهارنظر و ادعاهایی مطرح کرد.

ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهارنظرهای آمریکایی‌ها درباره ادعای مفقود شدن «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در ایران، در پیامی توئیتری گفت، اگر ایران بتواند لوینسون را برگرداند، «گامی بسیار مثبت خواهد بود».

رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری نوشته است: «اگر ایران بتواند رابرت اِی لوینسون مامور آمریکایی ربوده شده سابق اف‌بی‌آی را که ۱۲ سال قبل در ایران مفقود شده است برگرداند، اقدامی مثبت خواهد بود. در عین حال، با توجه به اطلاعات و باور موجود، ایران در حال غنی سازی بوده و هست که این یک اقدام خیلی بد خواهد بود».

اظهارنظر همزمان دونالد ترامپ درباره پرونده رابرت لوینسون و غنی سازی اورانیوم در ایران در شریطی صورت گرفته که مقام‌های ایرانی بارها ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن را رد کرده‌اند.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه (دیروز) درخصوص ادعاها درباره اینکه لوینسون تبعه ‌آمریکایی در ایران پرونده‌ای در دادگاه انقلاب دارد، گفت: آقای لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچ یک از محاکم ایران ندارد. بحث مفقود شدن ایشان است که جمهوری اسلامی برای کمک انسانی پرونده یک مفقود را برای او باز کرده است. براساس درخواستی که از ایران شد ایران با حسن نیت این موضوع را پیگیری می‌کند. ما اطلاعی از سرنوشت ایشان نداریم اما هرکاری از دست ما بر بیاید انجام می‌دهیم».

طبق برخی گزارش‌ها، رابرت لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) راهی ایران شده بود.

مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی منتشر شد، در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت.

هرچند مقام‌های ایران بارها اعلام کردند که اطلاعی از سرنوشت رابرت لوینسون ندارند، اما طی سال‌های گذشته ادعاهای ضد ایرانی آمریکایی‌ها در این باره همچنان ادامه داشته است.

چندی قبل وزارت امور خارجه آمریکا از پاداش جدید تا ۲۰ میلیون دلار برای اطلاعات معتبری که به مکان و بازگشت رابرت لوینسون اشاره کند، خبر داد (جزئیات بیشتر).

اظهارنظر توئیتری ترامپ درباره غنی سازی اورانیوم در ایران هم چند روز بعد از اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و بعد از فرصت‌سوزی دیگر طرف‌های این توافق برای عمل به تعهداتشان و و بی‌توجهی آنها به وعده‌های پیاپی‌شان، اجرای گام‌های اول، دوم، سوم و چهارم کاهش تعهدات برجامی را آغاز کرده است.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور اسلامی ایران چهاردهم آبان ماه با اعلام گام چهارم برجامی ایران اظهار داشت: «گامی که از فردا آغاز می‌کنیم در فردو خواهد بود و می‌دانید که طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می‌دانیم، حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.»

«علی‌اکبر صالحی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد که ایران از روز چهارشنبه (پانزدهم آبان) در فردو و با حضور بازرسان آژانس دست به غنی‌سازی تا سقف ۵ درصد خواهد زد. اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی ذیل سازوکار بندهای ۳۶ و ۳۷ توافق برجام صورت می‌گیرند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها