رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469476

کمیته انضباطی و باشگاه‌ها؛یک تقابل باخت-باخت در فوتبال ایران

ساعت24-اعتراضات باشگاه ها به آرای کمیته انضباطی و از طرفی دیگر برخوردهای شدید انضباطی این کمیته با تخلفات بروز یافته در فوتبال ایران طی این مدت به اوج خود رسیده است.

معمولا در فوتبال این تیم های حاضر در یک رقابت خاص هستند که به عنوان رقیب نسبت به یک دیگر مطرح می شوند. بعضی تیم ها با بعضی دیگر برای قهرمان شدن رقابت می کنند و بعضی های دیگر در هفته های پایانی تلاش می کنند تا بالاتر از رقیب خود بایستند بلکه یا بتوانند سهمیه آسیایی بگیرند و یا به دسته پایین تر سقوط نکنند.

طی سالیان اخیر اما گویا باشگاه های فوتبال در ایران یک رقیب جدید را برای خود متصور شده اند که بیرون زمین مسابقه با آن ها در رقابت است و آن هم نهادی نیست جز کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال. نهادی که طی سالیان اخیر به همراه کمیته اخلاق نظارت دقیقی بر فعل و انفعالات رخ داده در فوتبال ایران داشت و بلافاصله با هر به زعم خود ناهنجاری و اقدام خلاف عرف و قانون برخورد می کرد. البته منتقدین این دو کمیته معتقد بودند که کمیته اخلاق و کمیته انضباطی آن جا که باید در نقش نهادی که باید از کیان فوتبال صیانت کند و آن را از خطر فساد و زدوبند و تبانی نجات دهد،وارد میدان شود،ساکت است و صرفا به احضار و توبیخ و محکومیت فلان بازیکن،مربی یا هواداران تیم ها بسنده می کند.

امسال اما داستان تقابل کمیته انضباطی و باشگاه ها با هم متفاوت بود. پس از اتفاقات شوم فصل قبل که در لیگ برتر و جام حذفی رخ داد و چهره ای کریه از فوتبال ایران را نمایان کرد،کمیته انضباطی پیش از شروع لیگ برتر رسما اعلام کرد که این فصل در برخورد با متخلفان شوخی ندارد و در اسرع وقت با هرگونه تخلفی که منجر به بروز تنش و درگیری شود و اوضاع را ملتهب کند به شدیدترین وجه برخورد می کند و الحق هم که وعده اش را عملی کرد. به طور مثال پس از پایان بازی استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم،در حالی که احتمالا بازیکنان دو تیم هنوز به منازل خود نرسیده بودند دستور موقت کمیته انضباطی دال بر محرومیت فرشاد احمدزاده و همچنین احضار سایر بازیکنان دو تیم که در درگیری ها و تنش های این مسابقه نقش داشتند صادر شد و یک هفته بعد هم احکام سنگین کمیته انضباطی با محرومیت هواداران استقلال و پرسپولیس از یک بازی خانگی به اوج خود رسید.

سایر تیم ها هم از برخوردهای کمیته انضباطی در امان نبوده اند.تیم های شهرخودرو،نساجی و تراکتور تیم هایی بوده اند که تا به حال به دلیل تخلفات هواداران شان با جریمه های مالی مواجه شده اند. جریمه هایی که البته خود یکی از مسائل مناقشه برانگیز در خصوص کمیته انضباطی است و بعضی ها معتقدند این کمیته از طریق صدور احکام سنگین مالی برای متخلفان،عملا برای فدراسیون فوتبال درآمدزایی می کند!

همچنین یکی دیگر از جنجالی ترین پرونده هایی که کمیته انضباطی در این فصل با آن مواجه بود،درگیری اینستاگرامی بازیکن کرد تیم صنعت نفت آبادان با یکی از بازیکنان ترک تیم تراکتور بود که با دستور موقت کمیته انضباطی برای جلوگیری از فعالیت های فوتبالی آنان همراه شد.

اخیرا هم ماجرای جنجالی هواداران پرسپولیس با رسول خطیبی و همچنین صحبت های گابریل کالدرون در مورد شیوه رقم خوردن نتایج در فوتبال ایران، واکنش های فوری این کمیته را به دنبال داشت که در نهایت منجر به محرومیت یک جلسه ای برای سرمربی ماشین سازی تبریز و همچنین سرمربی پرسپولیس شد.

از اعتراض به احکام تا بررسی فایده آن ها

تا به حال دیده اید که یک تیم،یک بازیکن یا یک مربی از صدور رای کمیته انضباطی درباره خود تشکر کند و آن را عادلانه بداند و به خطای خود معترف باشد؟ تا به حال چنین موردی مشاهده نشده است. اعتراض یکی از ارکان اساسی در بحث اعلام آرای انضباطی از سوی رکن قضایی فدراسیون فوتبال است. یعنی بلافاصله پس از انشا و ابلاغ رای، باید منتظر موضع گیری محکوم شدگان در شبکه های اجتماعی یا کنفرانس های خبری بود تا به رای صادره علیه خود معمولا با شدیدترین لحن اعتراض کنند. اعتراضاتی که البته رویه نشان داده است تاثیری در اراده کمیته انضباطی ندارد و آن ها در نهایت تصمیم خود را به مرحله اجرا درخواهند آورد.

اما بد نیست حالا که آقای حسن زاده از کمیته انضباطی رفته است،چند سوال را با ایشان مطرح کنیم و از رییس سابق این کمیته بپرسیم که چگونه می شود در طی فقط 10 هفته از شروع لیگ برتر این گونه تمام تیم ها را علیه خود بسیج کرد و داد همگان را درآورد؟ آیا فقط باشگاه هایی که بر فرض مرتکب تخلف شده اند مقصرند و هیچ خدشه ای به احکام صادره از سوی کمیته انضباطی و طرز برخورد این رکن قضایی با اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران وارد نیست؟ و یا اینکه اگر چنین برخوردهای سلبی و قهری ای در طی این سال ها جوابگو بود،پس چرا ناهنجاری های حاکم بر فضای فوتبال ایران نه تنها بهبود نیافته بلکه از مواردی مثل کندن صندلی های ورزشگاه یا شکاندن شیشه های اتوبوس به شعارهای تجزیه طلبانه و فحاشی های سازمان یافته در استادیوم ها ارتقا یافته است؟

پاسخ این سوالات با رویکرد آسیب شناسانه و انتقادی،می تواند چراغ راه کمیته انضباطی در آینده و رییس جدید آن باشد که البته هنوز از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب نشده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها