رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469595

پشت پرده تغییر استراتژی رئیس‌جمهور طی روزهای اخیر

ساعت 24- اظهارات این روزهایش آدم را به یاد سال‌های نه چندان دور می‌اندازد. همان سالهایی که چشم انداز روشنی برای آینده ترسیم کرده بود. حسن روحانی رئیس جمهور این چند روز اخیر در سفرهای استانی‌اش، اظهاراتی مطرح می‌کند از جنس همان گفته‌های آتشینی که در پیش از انتخابات 96 بر زبان جاری و ساری می‌کرد، همان نطق‌هایی که سوت و کف داشت و هیجان. همان سخنرانیهایی که رنگ بنفش به خود گرفته و وی را به عنوان محبوبترین نامزد ریاست جمهوری 96 بر سر زبان‌ها می‌انداخت.

خبر

گلایه‌های امروز رئیس جمهور، گفته‌هایش پیرامون فساد، آزادی، انتخابات و تایید صلاحیت‌ها و راجع به خیلی چیزهای دیگر شبیه به ایام اردیبهشت 96 می‌ماند. اما آیا اینبار هم گفته‌های او که سرشار از احساس، هیجان، بعضا خشم و گاهی دلسوزی است مثل سابق سوت و کف مردم رابه همراه دارد؟ از چه روی رئیس جمهوری این روزها به یکباره تغییر رویکرد داده و به قبل از 96 برگشته است و سخنانی را مطرح می‌کند که کمتر در این دوسه سال از او شنیده بودیم؟ از سویی چرا دیگر مثل روزهای قبل از 96 این سخنان دیده نمی‌شود؟
> تغییر رویکرد روحانی
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات درباره این تغییر رویکرد به آفتاب یزد می‌گوید: یکی از مهمترین دلایل آن نگرانی روحانی از مجلس آینده است، اگر مجلس آتی ترکیب تند و علیه دولت داشته باشد، آن وقت خیلی از اتفاقات ممکن است رخ دهد اتفاتی که دولت را تا رسیدن به 1400دچار چالش‌هایی جدی می‌کند. هم اکنون در گوشه و کنار جریاناتی هستند که به مقایسه آنچه برای بنی‌صدر اتفاق افتاد و روحانی می‌پردازند. یعنی فکر این گروه رای به عدم کفایت سیاسی آقای روحانی در مجلس یازدهم است.
این فعال سیاسی اظهار کرد: این نگرانی روحانی را نمی‌شود نادیده گرفت؛ احتمال چنین موضوعی هست که اگر در مجلس آینده خواصی عنان قدرت را دردست بگیرند، حتی دست به عزل روحانی بزنند. اینکه امروز روحانی نگران رد صلاحیت‌ها شده و در اظهارات اخیرش خواسته‌هایی را از شورای نگهبان طلب می‌کند نیز ناشی از
همین است.
صوفی افزود: روحانی با بیان این اظهارات به دنبال جلب نظر دوباره اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات نیز هست تا باری دیگر ائتلافی شکل بگیرد و آن‌ها را به استراتژی سلبی وادارد به این معنا که بازهم اصلاح‌طلبان بپذیرند که به خاطر جلوگیری از شکل‌گیری مجلس تندرو مجددا با اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند و لیست مشترکی را ارائه دهند. باید گفت رئیس جمهور احتمال شکل‌گرفتن مجلسی تند در سال 98 که خواهان رای عدم کفایت سیاسی به او باشند را زیاد می‌داند.
این فعال سیاسی اظهار می‌کند: دلیل دیگر روحانی، حوادثی است که در برخی نهادها رخ داده و او نسبت به آن خشمگین و ناراحت است.
> چرا تا امروز سکوت کرده بود؟
صوفی در پاسخ به این پرسش که چرا روحانی تا به امروز سکوت کرده بود و دراین دوسه سال چنین اظهاراتی مطرح نمی‌کرد؟ گفت: رئیس جمهور از بعد انتخابات 96 تا امروز سکوت را راه حل بهتری می‌دانست تا یکسری حوادث رخ ندهد، اما امروز می‌بیند که این سکوت تاثیر مثبتی نداشته هیچ بلکه نتیجه عکس هم در برخی جاها داده است. رئیس جمهور امروز با بی‌اعتمادی گسترده‌ای در سطح جامعه روبه‌روست. از سویی تهدیداتی متوجه دولت اوست این دو عامل نشان می‌دهد که وی در آستانه انتخابات مجلس باید پرده از یکسری مسائل بردارد، کما اینکه قبلا هم شنیده شده بود که روحانی در محافل خصوصی یکسری مسائل را مطرح کرده است اما امروز آن‌ها را به این شکل. به صورت آشکارا بیان می‌کند و اعلام هم داشته است که این روند را ادامه خواهم داد.
وزیر دولت اصلاحات افزود: قطعا این یک تغییر رویکرد است. البته اگر آقای روحانی از سال 96 روند چند روز اخیر را دنبال می‌کرد می‌توانست از خیلی از آسیب‌ها جلوگیری و خیلی از خطرات را از خود دور کند. با آن شرایط هم خودش را حفظ می‌کرد، هم اعتماد و امید در جامعه را.
صوفی می‌گوید: هرچند اظهارات این روزهای وی در آستانه انتخابات بی‌تاثیر نیست ولی آن تاثیری که او انتظار دارد را بر مردم نمی‌گذارد.
> تردیدهای مردم در قیاس با 96
این فعال سیاسی درخصوص این که چرا امروز تردیدها نسبت به سخنان او در قیاس با سال 96 بیشتر است و کم‌تر باور پذیر شده است؟ گفت: چرخشی که آقای روحانی بعد از پیروزی در انتخابات کرد، چرخش خیلی عجیبی بود و این عمل او تبعات سنگینی برای مردم به ویژه در بعد معیشتی و اقتصادی داشته است، مردم به شدت از آن آسیب دیدند و آن امید فراوانی که در جریان انتخابات 96 ایجاد شده بود نه تنها از بین رفت، بلکه به یاس و نفرت و خشم و دی ماه 96 تبدیل شد. آن زمان اشتباه روحانی آن بود که نگفت ما صدای شما را شنیدیم و مشکلاتتان را درک می‌کنیم. او برنامه خودش را برای رفع مشکلات و بحران‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی و معیشتی بیان نکرد. بی‌اعتنایی آقای روحانی در این دوسال بی‌احترامی به مردم بود و از آن زمان به بعد مردم در یک نقطه بحرانی قرار گرفتند.
صوفی اظهار کرد: روحانی با صحبت‌های اخیرش تلاش دارد تا جو را به نفع خودش تغییر دهد اما اگر رئیس جمهور این گفته‌ها را یکسال پیش مطرح می‌کرد می‌توانست تاثیرگذاری بیشتری برمردم داشته باشد. اما امروز به واسطه تاخیر در بیان این گفته‌ها، مردم دلیل اظهارات چندروزه اخیر روحانی را شخصی می‌دانند.
این فعال سیاسی می‌گوید: اگر می‌بینید مردم بعضا توجهی به صحبت‌های چند روز اخیر آقای روحانی ندارند به این دلیل است که احساس می‌کنند آقای روحانی همان روحانی است که در سال 96 نیز همین اظهارات را مطرح کرد اما بعد از انتخابات فورا نظرش 180 درجه برگشت، برای همین اینبار هم نمی‌توان روی صحبت‌هایش حساب باز کرد. مردم از خود می‌پرسند چه اتفاق‌هایی افتاده که روحانی دست به افشاگری‌هایی از جنس انتخابات96 می زند؛ این برایشان مشکوک است و به آن اعتماد ندارند.
وی اظهار کرد: شاید مردم با هزینه دادن‌های طولانی مدت و متعدد روحانی به خاطر ایستادگی پای سخنان اخیرش، طی یک یا دوسال آتی بتوانند حرف‌های امروز او را تا اندازه‌ای بپذیرند اما قطعا این اظهارات برای انتخابات 98 که سه تا چهارماه دیگر به آن بیشتر نمانده است نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
> تنها فرصت روحانی
جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس هم بابیان اینکه روحانی دیر به این اظهارات دست زده است به آفتاب یزد می‌گوید: رئیس جمهور سعی دارد به نوعی نظر مردم را بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس به سمت خود و طیفش بکشاند. اما حقیقت این است که او به دلیل عملکرد ضعیف و عدم دفاع از حقوق مردم طی دوسه سال گذشته پایگاه خویش را تا حدودی از دست داده است از همین رو سخنان امروزش اثر چندانی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه گفته‌های حسن روحانی در قبل از 96 باور پذیرتر بوده است اما این گفته‌های اخیرش را مردم با شک و تردید نگاه می‌کنند گفت: باید دلیل این موضوع را دراین بدانیم که امروز مردم فکر می‌کنند اظهارات وی جنبه شخصی دارد و به دلیل مشکلات ملی و مردم نیست. اطرافیان روحانی و هم خود آقای روحانی نیز محبوبیت شان را از دست داده‌اند.
جلالی زاده در ادامه به فرصتی اشاره می‌کند که روحانی برای بازستاندن پایگاه اجتماعی خود دارد: اگر بنا باشد تا روحانی این اظهارات را صرفا در سفرهای استانی بزند این موضوع تاثیر چندانی ندارد ولی اگر او در عمل برای حق مردم ایستادگی کند و در ایام انتخابات قاطعانه در برابر قانون شکنی‌ها بایستد شاید وضعیت فرق کند. او یک فرصت دارد و آن اینکه با همین ایستادگی کاری کند تا انتخابات مجلس مناسب جامعه ایرانی شکل بگیرد. یعنی در عمل و نه در زبان در مقابل برخی بایستد، شاید با این کار بتواند اعتماد از دست رفته خود را تا حدی بازستاند چون در آن صورت به یکی از شعارهایی که داده جامه عمل پوشانده است.
دلیل تغییر رویه این روزهای روحانی
داریوش قنبری
حسن روحانی در دوسه سال اخیر امیدوار بود که با تعامل با جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب بر مشکلات کشور فائق بیاید و بخصوص با توجه به پیش آمدن موضوع تحریم‌ها در دوردوم ریاست جمهوری‌اش سعی کرد تا حدودی اختلافات کنار گذاشته شود و دولت بتواند با ایجاد یک فضای آرام به حل مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌ها بپردازد. واقعیت این است که مسئله تحریم‌ها ما را به سمت یک شرایط خاصی برد و رئیس جمهور سعی داشت تا به دلیل وقوع این شرایط، مسائل داخلی را به سمت آرامش پیش ببرد به این معنا که تندروهای داخل کشور اگر با او همراهی نمی‌کنند لااقل سکوت کرده و علیه‌اش نباشند تا او بتواند از این طریق در برابر دشمنان خارجی وحدت و انسجام ایجاد کند. هرچه آقای روحانی تلاش کرد تا این وحدت ایجاد شود طیف مقابل روحانی با این موضوع کنار نیامد و به جای این، اتفاقا همه کاری کرد تا شرایط را ملتهب‌تر کند.آن‌ها سعی کردند از شرایطی که برای کشور پیش آمده بود به عنوان دستمایه‌ای برای تقسیم دولت و نردبان ترقی در انتخابات استفاده کنند.
اما طیف مقابل موجود گویا فراموش کرده که در شرایط فعلی ایران، خود آن‌ها دخیل هستند. شکست برجام دو متغیر دارد؛ یک ترامپ و دیگری دلواپسان داخلی. به هر حال با روی کار آمدن آقای روحانی افق خوبی باز شد، برجام به نتیجه رسید اما برجام دو دشمن جدی داشت که امروز شادند؛ یکی رئیس جمهور آمریکا ودیگری دلواپسان داخل کشور.
دلواپسان در اوضاع و شرایطی که دستپخت خودشان است روزبه روز تخریب دولت را در پیش می‌گیرند. در چنین اوضاعی دولت مجبور است در دو جبهه بجنگد؛ یکی در حوزه بین‌المللی و دیگری با مخالفان داخلی و این دلواپسین.
البته این موضوع قابل پیش‌بینی هم بود. علی رغم این که دولت سعی در مماشات داشت و تلاش می‌کرد که دل این طیف را به دست بیاورد تا در مقابله با فشارهای خارجی توان بیشتری داشته باشد اکنون آن‌ها به جای اینکه به کمک دولت روحانی بیایند به کمک ترامپ و دشمن خارجی رفتند. روحانی در چنین شرایطی چاره دیگری نمی‌بیند و به این نتیجه رسیده است که وحدت و همدلی با این طیف امکانپذیر نیست. از همین رو او این روزها تغییر رویه داده و حملات خودش را به طیف مذکور بعد از گذشت سال‌ها از سر گرفته است. دلیل این تغییر رویه روحانی هم ناامیدی او از همراهی آنها با اوست.

منبع : آفتاب یزد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها