رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469685

بازنشر نوشته 1394 با عنوان ایران تنها کشوری نیست که نفت دارد

گزارش ناراحت کننده اوپک از سقوط نفت ایران

ساعت 24 - -گزارش ناراحت کننده اوپک از سقوط تولید نفت ایران در روز پنجشنبه 23 آذرماه 1398 باردیگر این فرضیه را که یکی از دلایل اصلی تحریم ایران از سوی آمریکا اخراج کامل ایران از بازار جهانی نفت و جایگزین کردن نفت خود به جای نفت ایران و حتی ونزوئلا است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ماه در گزارشی اعلام کرد ، در ۱۰ ماه اول سال جاری نه تنها تولید نفت ایران به شدت سقوط کرده، بلکه ارزش نفت ایران نیز کاهش یافته است.

ننن
dir="RTL">در گزارش اوپک آمده است: تولید روزانه نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر ۱۸ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار بشکه رسیده است.تولید نفت ایران قبل از تحریم‌های آمریکا بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود؛ بدین ترتیب تحریم‌ها، تولید ایران را حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه کاهش داده‌است.با توجه به اینکه مصرف داخلی نفت خام ایران حدود ۱.۸ میلیون بشکه است، هم‌اکنون جمهوری اسلامی حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت مازاد بر مصرف داخلی تولید می‌کند که بخشی از آن در تاسیسات ذخیره‌سازی نفتی و نفتکش‌ها انبار می‌شود از سوی دیگر این ادعای نزدیک به حقیقت یک رسانه آمریکایی که "اوج‌گیری تولید نفت آمریکا عرصه را بر دیگر تولید کننده‌ها، خصوصا اوپک تنگ کرده است." میهن دوستان ایرانی را اندوهگین می کند. یک بخش دیگر ناراحت کننده گزارش اوپک این است که متوسط قیمت نفت سنگین ایران (نوعی از نفت ایران که بیشترین سهم را در صادرات دارد) در ۱۰ ماه ابتدایی سال حدود ۶۱ دلار و ۷۷ سنت بوده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد." درصورتی که یادمان باشد "کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه اکتبر به ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسید که نسبت به سپتامبر، حدود ۹۴۳ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. علت این امر افزایش دوباره تولید نفت عربستان بعد از حملات به تجهیزات نفتی این کشور در نیمه ماه سپتامبر است که آمریکا، قدرت‌های اروپایی و عربستان آن را به ایران نسبت دادند.اوپک می‌گوید تقاضا برای نفت این سازمان در سال جاری میلادی نسبت به پارسال حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد رسید و سال آینده هم دوباره این رقم ۱.۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت" داستان خارج شدن ایران از بازار جهانی نفت بیشتر نمو پیدا می کند.

نگارنده در دهه اول آذرماه 1394 ( روزنامه ایران 8آذر1394- محمد صادق جنان صفت ) یاد آور شده بودم ایران تنها کشوری نیست که نفت وگازدارد و کشورهای دارای نفت خام روند فزاینده را تجربه می کنند و برخی از این کشورها با استفاده از تکنولوژی روزآمد که ایران از فقدان آن رنج می برد می توانند جای ایران را بگیرند. درنوشته یادشده آمده بود:" واقعیت این است که ایران در همین لحظه و در این مقطع از زمان دارایی‌های مالی، تکنولوژیک اندکی برای رسیدن به نقطه‌ای مناسب در بهره‌برداری دارد و چاره‌ای جز استفاده از ثروت و تکنولوژی جهان ندارد. اما دنیای امروز با دنیایی که در آن ویلیام ناکس دارسی به ایران آمد و با رنج و مرارت نفت ایران را به بازار عرضه کرد تفاوت‌های قابل اعتنایی دارد. مهم‌ترین تفاوت دنیای امروز با سال‌های 1290 هجری شمسی این است که کشورها یی که نفت و گاز دارند و می‌خواهند آنها را از ژرفای آب‌های سرزمینی خود یا چاه‌های نهفته در پهنه و دشت‌های خود بیرون آورده و به بازار عرضه کنند پرشمار شده‌اند حضور سران 18 کشور جهان که هر کدام در اندازه‌های گوناگون گاز دارند نشانه‌ای از همین ادعاست.ایران تنها کشوری نیست که نفت و گاز دارد و تنها جایی نیست که سرمایه‌گذاران جهانی را به سوی خویش می‌خواند. همین عراق در نزدیکی ایران در سال‌های اخیر توانسته‌ است بخش قابل توجهی از سرمایه‌های بین‌المللی را به سوی خاک خود بکشاند و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را عرضه کند. ترکمنستان در مرزهای شمالی ایران یکی از کشورهای پیشگام در حوزه صادرات گاز طبیعی شده است و کار تا جایی پیش رفته که شاید حتی جایگزین ایران در رساندن گاز به هند باشد. روسیه به مثابه رقیب قدرتمند ایران چندین سال است بازار بزرگ اروپا را در انحصار خود دارد. عربستان سعودی غول بزرگ نفت جهان، امریکای دارای نفت و گاز شیل و... رقبای سرسختی برای ایران شده‌اند.ایران تنها کشوری نیست که نفت و گاز دارد و تنها سرزمینی نیست که نیاز به سرمایه دارد. یادمان باشد که نفت و گاز ایران در زیر زمین و در آب‌های بی‌انتهای دریاها تا روزی که به روی زمین نیاید فایده‌ای نخواهد داشت."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها