رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469774

شگفتی کارشناسان درباره یک تحلیل عجیب

همتی ؛ شایعه افزایش قیمت بنزین دلار را گران کرد

ساعت 24 -در روزهای منتهی به آخر هفته تازه سپری شده بود که نرخ تبدیل هر دلار آمریکا به ریال ایران با شتابی بیشتر به سوی افزایش حرکت کرد و رکورد تازه ای را ثبت کرد. قیمت هر دلار آمریکا صرافی ها که روز سه شنبه به عدد 11420 تومان رسیده بود، روزچهارشنبه با رشد 0.14 درصدی به 11 هزار و 455 تومان رسید و پس از آن نرخ تبدیل هردلار به ریال در بازار ارز ازاد تهران، به 11760 تومان رسید که نسبت به چند روز روز پیش، افزایش 2.29 درصدی داشته است.

دلار
an dir="RTL">به این ترتیب به نظر می رسد دلار مرز مقاومتی را شکسته است و باید دید آیا در روزهای دیگر همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد یا خیر. یورو هم روز چهارشنبه به 12 هزار و 654 تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش 0.01 درصدی داشته است. در بازار دیگر، پوند با افزایش 1.33 درصدی، از 14 هزار و 878 تومان به 15 هزار و 80 تومان رسید.

درحالی که بازارارز در چند ماه گذشته با آرامش مواجه و ثبات پیدا کرده بود این افزاس 2.5 درصدی در چند روز قابل اعتنا جلوه گر شد و گمانه زنی ها در باره روندهای آتی تحولات قیمت دلار در کانون توجه است. درباره دلایل این نرخ رشد قابل اعتنا تحلیل های چشمگیری از سوی بازار گردانان و اقتصاددانان و فعالان اقتصادی هنوز به طور رسمی در رسانه های آشنا دیده نمی شود اما داوری شگفت انگیز همتی در این باره با شگفتی کارشناسان و تحلیل گران مواجه شده است. همتی که همچنان بدون رویارویی با رسانه ها و با استفاده از فضای آزاد ایستا گرام تحلیل های یک سویه ارایه می کند درباره تحولات نرخ ارز نوشته است: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته باثبات نسبی، معادل ۱۱٫۴۰۰ تومان بوده است از طرف دیگر محاسبات اداره بررسی های اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد تأثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود۴واحد درصد درسال است..دراین چند روز، تحت تأثیر انتظارات ناشی از تقاضای فصلی ارز،عوامل سیاسی و نیز اخبار افزایش قیمت بنزین، درمقایسه بانرخ میانگین سه ماه گذشته،افزایش قیمت دلار در بازارآزاد حدود۳ درصد بوده است.اگر همانطور که قبلاً تأکید کردم، وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی و نیز مازاد عرضه نسبت به تقاضای ارزدربخش اسکناس وحواله را هم درنظر بگیریم، نظریه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ارز، پابرجا خواهد بود. تأکید این نکته نیز ضروری است که نرخ فعلی ارز، تحت تأثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیانی برخوردار نیست. "

اگر چه همتی نمی تواند در یک یادداشت چند سطری در باره " تقاضای فصلی ارز " و اثر آن برافزایش قیمت دلار توضیح دهد که مگر در زمستان قرار است چه اتفاقی بیفتد و آیا این تقاضای افزایش یافته فصلی برای ارز درزمستان نیز ادامه دارد یا تمام شده است توضیح دهد اما این حرف او شگفت انگیز است که شایعه افزایش قیمت بنزین راه را برای افزایش نرخ دلار هموار کرده و شاید از سوی او قابل توضیح باشد. شاید رییس کل بانک مرکزی به دلیل اطلاعاتی که دارد یا گزارش هایی که به اطلاع اورسیده است چنین تحلیلی دارد یا اینکه خودش و یا کارشناسان بانک مرکزی به این نتیجه رسیده اند که میان شایعه افزایش قیمت بنزین و افزایش قیمت دلار نسیت مستقیم وجود دارد. می توان از همتی پرسید آیا قرار است بنزین بیشتری از ایران قاچاق شود که افزایش قیمت 3 برابری بنزین عکس این را اثبات می کند . ایا قرار است بنزین بیشتری وارد شود که تقاضا برای خرید ارز آن به رشد نرخ تبدیل دلار به ریال منجر شده است؟ کاش رییس بانک مرکزی این معمای طرح شده از سوی خودش را حل می کرد یا نشانه هایی می داد تا علاقمندان دنبال راه حل آن باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها