رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470124

صدور حکم بازداشت و احضار برای شمار جدیدی از مقامات عراقی

ساعت24-دستگاه قضایی عراق، حکم بازداشت و احضار شمار جدیدی از مقامات متهم به فساد در این کشور را صادر کرد.

دستگاه قضایی عراق در سایه تداوم تظاهرات‌های مردمی عراق در اعتراض به فساد، بیکاری و فقدان خدمات‌رسانی، طی دیروز و امروز، حکم بازداشت و احضار شمار دیگری از مقامات متهم به فساد این کشور را صادر کرد که جزئیات آن در ادامه می‌آید:

* هیأت شفاف‌سازی عراق، امروز (سه‌شنبه ۱۹ نوامبر)، از صدور دو احضاریه جدید برای رئیس سابق شورای اداری فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف خبر داد.

بر اساس بیانیه اداره تحقیقات در هیأت شفاف‌سازی، بر اساس ماده ۳۴۰ قانون مجازات عراق، دادگاه تحقیق در نجف اشرف، به دلیل تخلفات صورت گرفته در قرارداد امضاء شده میان فرودگاه نجف و یک شرکت بازرگانی مسئول تهیه تجهیزات تخصصی برای گودبرداری در فرودگاه ، رئیس سابق شورای اداری فرودگاه نجف احضار کرده است.

احضاریه دوم به دلیل دستکاری‌های صورت گرفته در بخش تعمیر و نگهداری فرودگاه صادر شده است. تیم مخصوص از هیأت شفاف‌سازی پس از بررسی‌های لازم متوجه دستکاری‌هایی بدون اسم و امضاء و مهر شده‌اند.

پیش از این در پنجم نوامبر نیز دادگاه تحقیق نجف اشرف، رئیس و اعضای سابق شورای اداری فرودگاه نجف را به اتهام تضییع بیت‌المال احضار کرده بود.

* هیأت شفاف‌سازی عراق امروز همچنین حکم احضار «عبدالامیر الحمدانی» وزیر فرهنگ و شماری از مقامات مسئول در استان «ذی‌قار» را به دلیل پرونده‌های فساد و سوء استفاده از سواحل فرات را صادر کرد.

* هیأت شفاف‌سازی عراق، دوشنبه (دیروز)، از خنثی شدن تلاش برخی برای از بین بردن پرونده‌های فساد موجود در دفاتر یکی از بازرسان کل برکنار شده، خبر داد و اعلام کرد که عاملان این اقدام به دستگاه قضایی ارجاع داده شدند.

هیأت شفاف‌سازی طی بیانیه‌ای که در روزنامه «الصباح الجدید» عراق منتشر شد، اعلام کرد که از طریق برخی منابع در جریان تلاش برخی برای از بین بردن پرونده‌های فساد مشتمل بر اسناد و گزارش‌های کمیته‌های حقیقت‌یاب ونامه‌ها و توصیه‌های مکتوب و... قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، برخی از این مدارک پس از پاره شدن و از بین رفتن به زباله‌دان انداخته شده‌اند اما هیأت شفاف‌سازی فورا وارد عمل شده و مانع از بین رفتن کلیه مدارک و اسناد شده است و تا جایی که امکانش وجود داشت، مدارک مورد نظر احیاء شده‌اند. عاملان این اقدام نیز به دستگاه قضایی ارجاع داده شدند.

* دیروز، هیأت شفاف سازی، «بشار الکیکی» نماینده پارلمان عراق را به اتهام امضای قراردادهای صوری در دورانی که رئیس شورای استانداری نینوی بوده، احضار کرد.

اداره تحقیقات این هیأت اعلام کرد که وی به اتهام داشتن بیش از ۶۰ قرارداد صوری و استفاده از آنها برای انجام تبلیغات انتخاباتی و راه‌یابی به پارلمان احضار شده است.

بر اساس این گزارش، این حکم بر اساس ماده ۳۴۰ قانون مجازات عراق صادر شده است.

* علاوه بر این بر اساس ماده ۳۴۰ قانون مجازات عراق، رئیس و کلیه اعضای شورای استانداری کرکوک احضار شدند..

* بنا بر این گزارش، وزیر علوم و فنآوری اسبق عراق نیز به دلیل برخی پرونده‌ها در استان صلاح‌الدین احضار شد.

* دادگاه تحقیق «بعقوبه» نیز رئیس و اعضای شورای استانداری دیالی را به اتهام استفاده از بیت‌المال برای اغراض شخصی احضار کرد.

* دادگاه تحقیق «الکرخ» عراق، نیز دستور بازداشت «طلال الزوبعی» نماینده پارلمان عراق را صادر و وی را ممنوع السفر اعلام کرد. این دادگاه همچنین دستور توقیف کلیه اموال منقول و غیرمنقول الزوبعی را صادر کرد.

* یکشنبه نیز ۲۵ احضاریه برای مقامات مسئول در استان ذی‌قار از جمله استاندار سابق و رئیس هیأت سرمایه‌گذاری این استان صادر شده بود.

«سعد الحدیثی» سخنگوی رسمی نخست‌وزیر عراق نیز دیروز از صدور حکم‌های بازداشت و احضار بیشتر در حق متهمان فساد در عراق، خبر داده و گفته بود که : ده‌ها حکم در حق شماری از وزراء، نمایندگان، مدیران کل کنونی و سابق صادر شده است و این امر در هیأت‌های تحقیق مرتبط با دادگاه کیفری مرکزی فساد همچنان در حال پیگیری است.

از آغاز تظاهرات‌های مردمی عراق در اعتراض به فساد و ضعف خدمات‌رسانی در کشور از اول اکتبر گذشته تاکنون، حکم‌ بازداشت و احضار و ممنوع الخروجی شمار زیادی از مقامات مسئول عراقی صادر شده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها