رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470165

واردات آمریکا از مکزیک 7 برابر واردات از کل کشورهای اوپک

آمریکا به این دلیل به خاورمیانه اهمیت نمی دهد

ساعت 24 -چرا دونالد ترامپ دراوج جنگ نفت کش ها درخلیج فارس که منطقه ای بسیار با اهمیت در منطقه خاورمیانه است تصریح کرد آمریکا به این منطقه نیازی ندارد و کشورهایی که نیاز دارند منابع انرژی فسیلی از این منطقه وارد کنند باید هزینه های امنیت کشتی رانی را پرداخت کنند؟ واقعیت این است که آمریکا مسیری را سپری کرده که میزان تجارتش با کشورهای دارنده و صادرکننده نفت که در اوپک و به ویژه درخاورمیانه متمرکز شده اند به کمترین میزان درمقایسه با سایر کشورها رسیده است.

سازمان تجارت جهاني
dir="RTL">همانطور که سیاست خارجی هرکشور دنباله سیات داخلی ان است می توان گفت حتی با شدت بیشتری تجارت خارجی کشورها برپایه توانایی ها و ناتوانی های تجارت داخلی کشورها شکل می گیرد . آمریکا به همان میزانی که سطح تجارتش با خاورمیانه کاهش می یابد نگاهش را از این منطقه به منطقه دیگری که حالا برایش منطقه اول و حیاتی است می دوزد. تازه ترین امارهای ارایه شده از تجارت سه فصل گذشته سال 2019 نشان می دهد سه کشور چین مکزیک و کانادا به ترتیب 350 میلیارد دلار ، 271 میلیارددلار و 238 میلیارددلار کالا به آمریکا صادرکرده اند. این سه کشور عمده ترین مبادی وارداتی امریکادر نه ماهه نخست سال 2019 به ترتیب با سهم حدود 15درصد، 12درصد و 10درصد از کل واردات این کشوربوده اند. درحالی که در این مدت کشور کره جنوبی و تایوان به ترتیب 58 میلیارددلارو 41 میلیارددلار کالا به امریکا وارد کرده اند کل کشورهای عضو اوپک فقط 36 میلیارددلار کالا به آمریکا صادرکرده اند که 30 درصد کاهش نسبت به سه فصل اول سال 2018 را تجربه کرده است. یک محاسبه ساده نشان می دهد واردات آمریکا از مکزیک 7برابر واردات این کشور از کل کشورهای عضو اوپک است. واردات آمریکا از کانادا درسه فصل اول سال جاری میلادی 24 برابر واردات آن از عربستان گزارش شده است. عمده ترین مقاصد صادرات کالایی امریکادر نه ماهه نخست سال 2019شامل کشورهای کانادا، مکزیک و چین به ترتیب با سهم حدود 14.5درصد، 13درصد و 5.4درصد از کل صادرات این کشوربوده است. . در نه ماهه نخست سال 2018نیز سه کشور مذکور عمده ترین مقاصد صادراتی این کشور بودهاند با این تفاوت که میزان صادرات امریکا به چین در نه ماهه نخست سال 2019نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 15درصد و صادرات به کشورهای کانادا و مکزیک به ترتیب حدود2.1درصد و2.2درصد کاهش یافته است . میزان صادرات آمریکا به کره جنوبی و تایوان دراین مدت برابر با 42 و 23 میلیارددلار گزارش شده است. در این مدت ارزش صادرات آمریکا به کشورهای عضو اوپک نیز 38 میلیارددلار بوده است. با کنارهم قراردادن تجارت خارجی آمریکا با کشورهای عضو اوپک معلوم می شود چرا ایران ، عربستان ، وسایرکشورهای عضو اوپک مستقر درخاورمیانه دیگر ان اهمیت سابق را برای این کشور ندارند تا برای صیانت از آنها سرمایه گذاری بالایی به لحاظ نظامی انجام دهد. حال وبا کناره گذاشتن این ارقام می توان به این نتیجه رسید که آمریکا تا جایی که بتواند تلاش می کند نیروی بازدارنده اقتصادی و سیاسی خو را برای تضعیف رابطه تجاری با چین قراردهد . وقتی کشوری مثل کره جنوبی به تنهایی بیش از همه کشورهای عضو اوپک با آمریکا تجارت دارد و به این کشور سود می رساند و از بازار بزرگ آمریکا استفاده می کند معلوم است که آمریکا برای نگهداری کره جنوبی در صف دوستان راهبردی اش نسبت به عربستان اهمیت بیشتری می دهد.

آمریکا در سال 2018حدود 5.6هزارمیلیارد دلار تجارت کالا و خدمات انجام داده که حدود 2.5هزارمیلیارددلار آن مربوط به صادرات کالا و خدمات و حدود 3.1هزارمیلیارد دلار آن نیز به واردات کالا و خدمات این کشور اختصاص داشته است . صادرات و واردات کالا و خدمات آمریکا در نه ماهه نخست سال 2019به ترتیب با رشد منفی 0.37درصدی ومثبت 0.76درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2018،به حدود 1.87هزارمیلیارد دلار و2.35هزارمیلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری آمریکا در تمامی فصول سال 2018و 9ماهه سال 2019همواره منفی بوده و تغییرات اعمال شده در رابطه با افزایش نرخ تعرفه برای برخی مبادی وارداتی، تغییر قابل توجهی در کسری تراز تجاری این کشور، ایجاد نکرده است . میزان صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا در نه ماهه نخست سال 2019نسبت به نه ماهه نخست سال 2018حدود 6 درصد افزایش یافته و به حدود253میلیارد دلار رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها