رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470350

در پنجمین مناظره نامزدهای دموکرات‌ چه گذشت؟

ساعت24-پنجمین مناظره انتخاباتی داوطلبان حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که نسبت به وجود فساد سیستماتیک در آمریکا و مراکز تصمیم گیری این کشور، ابراز نگرانی شد.

۱۰ داوطلب حزب دموکرات برای رقابت‌های درون حزبی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در آتلانتای ایالت جورجیا با اجرای شبکه ان بی سی، گرد هم آمدند تا دیدگاه‌های خود را درباره موضوعات سیاست داخلی و خارجی آمریکا مورد بحث قرار دهند.

جو بایدن، برنی سندرز، الیزابت وارن، کاملا هریس، پته بوتیجیج، اندرو یانگ، امی کلوباچر، تام استیر، تولسی گابارد و کوری بوکر بر روی سن حاضر شدند تا برای جلب رای رنگین پوستان به ویژه سیاه پوستان آمریکایی تلاش کنند.

پیشتازی بیمه سلامت

از این رو، همچون چهار مناظره پیشین مساله بیمه سلامت که به اقشار متوسط و ضعیف آمریکا ارتباط مستقیم دارد بیش از سایر موضوعات مورد توجه قرار گرفت و داوطلبان دموکرات تلاش کردند تا طرح خود را به منظور جمع آوری آرای بیشتر، ارائه دهند.

برنی سندرز و الیزابت وارن دیدگاه نزدیک به هم داشتند و سندرز باز هم بر بیمه همگانی تاکید کرد اما جو بایدن یک طرح دیگری ارائه داد و آن واگذاری حق انتخاب برای مردم آمریکا در برگزیدن بیمه عمومی یا بیمه خصوصی بود.

به نظر می رسد بایدن با این طرح، به دنبال دریافت حمایت از سوی شرکت‌های عظیم بیمه خصوصی هم بود ضمن آنکه پایگاه مردمی هم برای وی اهمیت داشت.

استیضاح ترامپ و فساد سیستمی

پس از مساله مهاجرت، موضوع استیضاح ترامپ هم همانگونه که انتظار می رفت از سوی مجریان برنامه مورد سوال قرار گرفت. این سوال با توجه به اینکه نشست‌های علنی بررسی مقدماتی برای استیضاح در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان جریان دارد، داغ بود.

همه داوطلبان دموکرات که ترامپ را یک رقیب انتخاباتی بالقوه برای خود می دانند، ترامپ را یک مجرم معرفی کردند که باید تحت پیگرد قرار گیرد.

در این میان، جو بایدن با توجه به اینکه خود و پسرش "هانتر" یکی از موضوعات مطرح در ماجرای "اوکراین گیت" هستند، گفت ترامپ چه با استیضاح برکنار شود و چه در انتخابات رای نیاورد، باید از سوی دادستان آمریکا تحت پیگرد قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به عملکرد ویلیام بار وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا در ماجرای تحقیقات بازرس مولر که مانع از تحت پیگرد قرار گرفتن رئیس جمهوری در قدرت شده بود، اظهار کرد دادستان کل و وزیر دادگستری نباید دادستان شخص رئیس جمهوری باشد، بلکه باید دادستان آمریکا و بی‌طرف باشد.

‌ سندرز، استیر، هریس، کلوباچر و بوتیجیج هم بر فساد در کاخ سفید تاکید کردند و کوشیدند مساله را فراتر از ترامپ جلوه دهند که باید با آن مبارزه شود.

سندرز گفت ما با رئیس جمهوری مواجه هستیم که به طور بیمارگونه دروغ می گوید و او فاسدترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکای مدرن است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم سیاسی ما فاسد است و در سیطره میلیونرها قرار دارد، افزود: اقتصاد ما در حال فروپاشی است.

تام استیر میلیونر هم در تایید فساد در آمریکا گفت: این کشور با قانونی کردن بی عدالتی و نژادپرستی تاسیس شد. اگر می‌خواهیم به جلو پیش برویم ، باید نژادپرستی را که در همه مناطق جامعه ما وجود دارد، کنار بگذاریم. ما به راه حل‌های واقعی و ملموس نیاز داریم که با جبران خسارت شروع می‌شود.

الیزابت وارن دیگر سناتور داوطلب ریاست جمهوری آمریکا با طرح این سوال که ما طرح‌های خوبی داریم اما چرا تغییری ایجاد نمی کنیم، گفت: به خاطر وجود فساد است. به همین دلیل است که من بزرگترین طرح ضد فساد را از "واترگیت" تا کنون دارم.

وی تاکید کرد: مجبوریم که برای مقابله با منشا فساد و مبارزه برای تغییر بزرگ و ساختاری، شهامت داشته باشیم.

جنگ‌های بی‌پایان

از دیگر نکات مورد توجه در این مناظره، چالش‌هایی بود که بین داوطلبان ایجاد شد. تولسی گابارد که خود را به یک مخالف جنگ‌های مداخله‌جویانه برای تغییر رژیم نشان داده است، هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه را به این سیاست متهم کرد.

او گفت که دموکرات‌ها هم دیدگاه‌های مشابهی با جورج دابلیو بوش و دونالد ترامپ در زمینه جنگ دارند.

این اظهار نظر باعث شد کاملا هریس که در مناظره پیشین هم با گابارد وارد چالش شده بود، در مقام پاسخگویی برآید که گفت: متاسفانه ما افرادی را داریم که برای چهار سال، تمام وقت خود را در فاکس نیوز برای انتقاد از باراک اوباما گذراندند.

اشاره هریس به حضور گابارد در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز به ویژه تاکر کارلسون از مجریان مورد علاقه دونالد ترامپ بود.

گابارد همچنین به پته بوتیجیج هم انتقاد کرد و گفت: فرماندهی کل ارتش (رئیس جمهوری آمریکا) نیاز دارد تا قضاوت درستی داشته باشد و تنها آنچه را که شما اشاره کردید، فقدان شجاعت برای دیدار با دوستان و دشمنان به منظور اطمینان از صلح و امنیت ملی کشورمان است.

بوتیجیج هم این ایده گابارد را که هفت سال در ارتش آمریکا در عراق خدمت کرده است و در کمیته های مختلف مجلس نمایندگان هم حضور داشته و دارد، اینگونه به باد انتقاد گرفت و اظهار کرد به اندازه کافی قضاوت دارد که با کسی چون بشار الاسد که او از واژه "دیکتاتور قاتل" استفاده کرد، دیدار نمی کند.

برنی سندرز هم به سیاست‌های مورد حمایت بایدن در زمان معاون اولی وی در دولت باراک اوباما انتقاد کرد و اینگونه گفت من سردمدار مخالفت با جنگ عراق بودم اما جو بایدن به آن رای مثبت داد.

وی تاکید کرد لازم است ما به جنگ‌های بی پایان خاتمه دهیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها