رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470466

رابطه ای با رشد قاچاق دارد؟

معمای 200 کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی حبس شده درگمرک

ساعت 24 - معلوم نیست در اقتصاد ایران چه می گذرد و کدام تصمیم با کدام راهبرد در خدمت کدام گروه اجتماعی و اقتصادی است و نقش نهادها و سازمانهای دولتی در صدور یک بخشنامه یا دستورعمل در لابه لای کدام منافع انجام می شود. به طور مثال ناگهان اعلام می شود برای اینکه یک کالا صادر شود باید فلان ویژگی را داشته باشد و برای واردات یک کالای دیگر باید چند مجوز گرفته شود. اینگونه شده است که صدای محمود نجفی‌عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران دریک نشست دایمی ماهانه اتاق بازرگانی تهران در می آید و اعتراض می کند.

گمرک
dir="RTL"> اینگونه شده است که صدای محمود نجفی‌عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران دریک نشست دایمی ماهانه اتاق بازرگانی تهران در می آید و اعتراض می کند. او که به عنوان به عنوان تنها سخنران پیش از دستوردر نشست نهم هیات نمایندگان اتاق تهران سخن می گفت با طرح موضوع رسوب دست‌کم 200 کانتینر لوازم آرایشی و بهداشتی در گمرکات کشور و عدم ترخیص این حجم از محصولات وارداتی به‌ رغم پرداخت‌های ارزی آن، از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت می خواهد نسبت به رفع مشکلات ترخیص این محموله‌ها اقدامی فوری انجام دهند. نجفی عرب گفته است : وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستوری بر عدم عطف به ماسبق شدن بخشنامه مرتبط با پرونده کانتینرهای معطل مانده در گمرکات تاکید و تمامی این کالاها، ثبت‌سفارش شده و بدهی ارزی نیز ندارند اما به‌رغم تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از نزدیک به یک سال، این کالاها هم‌چنان اجازه ترخیص از گمرک را پیدا نکرده‌اند.

وی با اشاره به ریسک بالای آسیب‌پذیری این حجم از مواد آرایشی و بهداشتی در انبار گمرکات، افزود: این در حالی است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تشدید قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل عدم ترخیص محموله‌های وارداتی هشدار داده و وزارت بهداشت نیز اعلام کرده ‌است که خطر ورود محصولات غیربهداشتی به چرخه مصرف کشور جدی است. به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، این در حالی است که کسب‌وکار حدود 250 شرکت داخلی در حوزه آرایشی و بهداشتی در معرض تهدید قرار گرفته و نزدیک به 30 هزار نفر نیز در آستانه تعدیل و بیکاری قرار دارند.

پس از این سخنان و بنا به درخواست رئیس اتاق تهران، مهدی صادقی نیارکی، معاون صنایع وزارت صنعت، مدن و تجارت که از ماه گذشته به عضویت هیات نمایندگان اتاق تهران درآمده است، با اشاره به اینکه عدم ترخیص این 200 کانتینر به یکی از بخشنامه‌های دفتر مقررات صادرات و واردات بازمی‌گردد و اینکه انتقال وجوه مربوط به این محموله‌ها نه از طریق سیستم بانکی بلکه به روش اوپن اکانت بوده است، وعده داد که ظرف یک هفته پاسخ مناسبی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع حل مشکل ترحیص این کالاها ارائه و به اتاق تهران ارسال شود. دولت به نظام تعرفه‌ای روی بیاورد.عباسعلی قصاعی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه اکثر نهادها و سازمان‌ها، قوانین را به نفع خود تفسیر و اجرا می‌کنند و این رویکرد، مشکلاتی را برای کشور به همواره به همراه داشته است، گفت: در خصوص موضوع عدم واردات، گمرک باید به نظام تعرفه‌ای رو بیاورد و از اعمال سیاست‌هایی که خلاف قانون است، باید جلوگیری کرد. سرمایه ملی در گمرکات از بین نرود .در ادامه مهدی فنایی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز خواستار رفع مشکلات کالاهای متوقف شده در گمرک شد و گفت: انتظار ‌می‌رود این مشکل به زودی برطرف شود زیرا بخشی از سرمایه و پول ملی برای آن صرف شده است و خوشایند نیست که این سرمایه در گمرک از بین برود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها