رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470996

روزگار ناخوش زنان ایرانی درحوزه اشتغال

نرخ بیکاری زنان ایران دوبرابر ترکیه است

ساعت 24 -باورکردن اینکه یکی از دبایل دورماندن ایران از مدار توسعه یافتگی و چسبیدنبه انتهای جدول درمیان کشورهای جهان این است که زنان ایرانی در حوزه های گوناگون روزگار ناخوشی دارند حتی برای مردان تحصیلکرده نیز سخت است. اما این داستان واقعی است و چون نیمی از جمعیت ایران درحوزه آموزش ، در حوزه مشارکت اشتغال ، درحوزه بودن درمسیر پیشرفت سیا سی همتراز با مردان و باهمان گستردگی در روزگار نامناسب زندگی می کنند ایران نیز از مدار توسعه دور بوده است.

زننان
dir="RTL">نتایج یک پژوهش انجام و منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی زنان ایرانی با کشورهای منتخب تفاوت معناداری دارد.این شاخص در کشورهای پیشرفته بیش از سه برابر و درکشورهای همتراز ایرن حدود دوبرابر میزان آن درایران است. نرخ مشارکت زنان در نروژ60 درصد ، درکانادا 61 درصد ، درمالزی 51 درصد ، درتزکیه 34 درصد و درایران 17 درصد درسال 2018 گزارش شده است.این پژوهش نشان می دهد درحالی که تفاوت نرخ مشارکت زنان و مردان در کشورهای پیشرفته کمتر از 10 درصد است درایران 54 درصد و درکشورهای هم تراز ایران 40 درصد است. از سوی دیگر نرخ بیکاری زنان ایران 5 برابر کشورهای پیشرفته و دوبرابر کشورهای هم تراز مثل ترکیه است. تفاوت نرخ بیکار زنان و مردان درایران نزدیک به 10 درصد است درحالی که در کشورهای پیشرفته تفاوتی دیده نمی شود.

نرخ بالای بیکاری درمیان زنان ایرانی درحالی به نرخ های بالا رسیده است که نرخ تحصیلکردگان ایرانی نسبت به کل زنان با شتاب در حال افزایش است و از نرخ رشد مردان دارای تحصیلات سبقت گرفته است. یک امار دردسترس نشان می دهد درحالی که درفاصله سالهای 1375 تا 1396 شمار دانش آموختگان در سطح دانشگاه 9 برابر شده است شمار تحصیلکردگان زن 12 برابر شده است. با این همه بیکاری درمیان نیروی بیکار دارای تحصیلات عالیه درمیان زنان نسبت به مردان بالاست ، به طوری که نرخ بیکاری زنان درفاصل سال 1385 تا 1395 دوبرابر شده است. .در گزارش یادشده آمده است به دلیل نبود شغل و نیاز زنان به درآمد ثابت و مستقل ماهانه بسیاری از زنان بدون حق بیمه ، مرخصی ، و با ساعت کار طولانی و دست مزد روی اورده اند. نرخ بیکار زنان دارای تحصیلات دانشگاهی درایران ده برابر کشورهای پیش رفته و دوبرابر ترکیه است. کار شناسان باوردارند تا روزگاری که ذهنیت جامعه نسبت به زنان تغییر اساسی نکند و زنان دربازار کار با پذیرش و مقبولیت عمومی از سوی همه نیروهای سیاسی و مدیران همراه نشود و زنان دربازار کار همانند مردان عمل نکنند چنین روزگار ناخوشی ادامه داشته و اصلاحات به جایی نمی رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها