رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471049

شروط دریافت اجرت‌المثل کار زن در خانه چیست؟

ساعت 24- رئیس دادگاه خانواده قم گفت:در فقه اسلامی،باب مستقلی برای دریافت اجرت‌المثل وجود ندارد،ضمن اینکه در تصویب قانون نمی‌توان تنها بر اساس فقه عمل کرد و گاهی عرف نیز نقش مهمی ایفاء می‌کند.

style="text-align:justify">حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا بزاز بنایی در نشست واکاوی مسئله اجرت‌المثل کار زن در خانه با محوریت نقد آراء قضائی در سلسله نشست‌های فراتر از محکمه که در پژوهشگاه قوه قضائیه در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) قم برگزار شد اظهار داشت:بر اساس فقه اهل تسنن،زن برای انجام امور منزل دارای وظیفه است و حق و اجرتی ندارد.

رئیس دادگاه خانواده قم افزود:حنفی‌ها از این فراتر رفته و گرفتن حق اجرت زن در کار منزل را مصداق ارتشاء می‌دانند،دراین‌باره آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد با توجه به عرف مردم ایران مجانیت کار زن، وقتی در شرط نکاح آمده باشد، زن مستحق گرفتن اجرت‌المثل نیست، یعنی طبق عرف، زنان کارهای زیادی را در منزل انجام می‌دهند.

وی بیان کرد:دراین‌باره قانون‌گذار راهی بینابین در نظر گرفته است و در مواردی نظر می‌دهد کار زن در منزل اگر منجر به سودی شود مستحق دریافت اجرت‌المثل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بزاز بنایی خاطرنشان کرد:اگر مبنا بر این قائده باشد، اجرت‌المثل برقرار است، منابعی در مورد اجرت‌المثل وجود دارد که باید قانون‌گذار به آن توجه داشته باشد.

وی تصریح کرد:مسئله اجرت‌المثل زن از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی مورد تأکید مجلس شورای اسلامی بود و در 7 ماده‌قانونی مربوط به طلاق به تصویب رسید و حتی ماده 29 قانون خانواده موارد مشخصی را در مورد برای اجرت‌المثل در حمایت از زنان پیش‌بینی کرد.

معاون قضائی رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب گفت:در هنگام ثبت طلاق،قاضی وضعیت اجرت‌المثل و یا چشم‌پوشی زوجه از حق خود را مشخص می‌کند،البته در بررسی سه پرونده درباره اجرت‌المثل به نظر می‌رسد محاکم قضائی باید توجه ویژه‌ای به حل پرونده‌ها داشته باشند،چراکه ازنظر مبنایی و رسیدگی و ثباتی دارای اشکال است و این رویه باید در محاکم ما اصلاح شود.

وی افزود: زنی که در منزل کار می‌کند، قصد یا عدم قصدش از گرفتن اجرت‌المثل مشخص نیست اما قانون‌گذار تمهیداتی برای آن نظر گرفته است تا در زمان اختلاف بتوانند،مشکلات موجود در تعیین اجرت‌المثل را حل کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بزاز بنایی عنوان کرد: البته اگر زن در امور منزل و انجام وظایف خود،قصدی برای دریافت اجرت نداشته،نمی‌تواند طلب اجرت‌المثل کند.

وی بیان کرد:در فقه اسلامی،باب مستقلی برای دریافت اجرت‌المثل وجود ندارد،ضمن اینکه در تصویب قانون نمی‌توان تنها بر اساس فقه عمل کرد و گاهی عرف نیز نقش مهمی ایفاء می‌کند.

رئیس دادگاه خانواده قم اظهار کرد:اگر اجیر قصد دریافت اجرت نداشته باشد نمی‌تواند بعدها نسبت به دریافت اجرت اقدام کند، از طرفی اگر اجیر قصد مشخصی برای دریافت اجرت نداشته باشد اجرت به اجیر تعلق می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر هیچ شرطی در قانون مدنی پیرامون مطالبه اجرت‌المثل وجود ندارد و اگر وظایف زن به‌گونه‌ای است که قصدی برای دریافت اجرت نداشته است،نمی‌تواند اقدام کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بزاز بنایی عنوان کرد:قسم زوجه مبنی بر اینکه زمانی که کار منزل را انجام می‌دادم قصد دریافت مزد را داشتم می‌تواند موجب دریافت اجرت‌المثل شود اما باید قانون‌گذار راهکاری مناسب برای اثبات آن در نظر بگیرد.

رئیس دادگاه خانواده قم گفت:در فقه اسلامی،باب مستقلی برای دریافت اجرت‌المثل وجود ندارد،ضمن اینکه در تصویب قانون نمی‌توان تنها بر اساس فقه عمل کرد و گاهی عرف نیز نقش مهمی ایفاء می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها