رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471075

دولت از کجا باید پول تهیه کند؟

نیاز دهها هزارمیلیارد تومانی برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشتگان

ساعت 24 - منتقدان دولت روحانی هر روز با یک بهانه تازه تصمصم های اورا زیر تیغ تیز نقد و اعتراض های عجیب قرار می دهند و مردان دولت نیز با سادگی تمام به منتقدان فرصت می دهند به این کار ادامه دهند. به طور مثال و درحالی که هنوز درآمدی از فروش بنزین به قیمت تازه به دست نیامده است دولت زیر فشار قرار می گیرد که باید یارانه معیشتی شهروندان تمام و کمال پرداخت شود و دولت نیز بازی را قبول می کند و از محلی نامعلوم هزاران میلیارد تومان به حساب میلیونها ایرانی واریز می شود.

مردم
dir="RTL">وزیر جوان صنعت معدن و تجارت بدون اینکه بداند چه می گوید زیر بار فشار سیاسی منتقدان دولت وعده می دهد نمی گذاریم به دلیل افزایش قیمت بنزین قیمت سایر کالاها افزایش یابد و برای دولت تعهدایجاد کرده و بهانه به دست منتقدان سرسخت می دهد. حالا اما یک پرسش بزرگ در جامعه کارشناسی کشور درحال طرح فزاینده است : دولت از کجا باید منابع مالی تازه تامین کند؟ دولت تا پایان امسال باید 4 ماه مزد و حقوق میلیونها کارمند و بازنشسته لشکری و کشور ی و بازنشستگان تامین اجتماعی را پرداخت کند و نیز برای عیدی آنها نیز باید پول تهیه شود؟ دولت از کجا پول بیاورد و رقم موردنیاز تا پایان امسال چقدر است؟ محمود جام‌ساز، اقتصاددان ایرانی در این باره می گوید:"در مقطع کنونی تا حدودی می‌توانیم بگوییم دولت هزینه‌های عمرانی را به فراموشی سپرده و اکنون بیشتر بر تامین حقوق کارمندان و بازنشتگان کشور که بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان می‌شود، متمرکز شده است. افزون بر این‌ها بسیاری از هزینه‌های اضافی از سوی نهادهای غیر دولتی، بر دولت تحمیل شده ؛ بنابراین، راه‌های درآمد دولت، یکی مالیات است که آن‌هم امیدی به وصول میزان تعیین شده آن در بودجه نیست؛ زیرا طیف نهادهای مالیات دهنده به دلیل وضعیت بد اقتصادی، شاهد کاهش درآمدهای خود هستند. در ضمن دولت نمی‌تواند مانع فرارهای مالیاتی شود و نهادها و موسسات فرادولتی که معاف از مالیات هستند یا راههای فرار مالیاتی را به خوبی می‌دانند، موجب شده که دولت از وصول مالیات از آن‌ها ناتوان است. در نتیجه، دولت یا باید دست به دامان بانک مرکزی شود و استقراض کند یا از خود مردم پول بگیرد. بنابراین، راحت‌ترین اقدام برای دولت افزایش قیمت بنزین به‌گونه‌ای بود که حتی نمایندگان مجلس نیز اطلاعاتی نسبت به این اقدام عجولانه نداشتند." درصورتی که رقم 200 هزار میلیارد تومان را برای کل سال درنظر بگیریم و آن را تقسیم بر12 ماه کنیم به عدد 16000 میلیارد تومان برای هرماه می رسیم و با توجه به اینکه دولت باید 4 ماه این رقم را پرداخت کند به اضافه عیدی و پاداش کارمندان به عدد دست کم 50 هزار میلیارد تومانی می رسیم. حالا باید پرسید دولت چه راهی برای تامین منابع مورد نیاز دارد و از کجا باید این ارقام را تعیین کند.

واقعیت این است که در اثر ادامه تحریم های کمرشکن آمریکا، دولت از نظر مالی در تنگنای بسیار شدیدی قرار گرفته است. ارز خارجی به سختی وارد کشور می‌شود و صادارات به شدت محدود شده است. از سوی دیگر، فروش نفت کشور کاهش شدیدی به خود گرفته و برخی از نفت‌کش‌های ایرانی آواره وار در آب‌های بین‌المللی در پی پیدا کردن مشتری هستند. در یکی از آخرین موارد نفت‌کش ایرانی که به مقصد چین رهسپار بود، در آب‌های سنگاپور توقیف شد. مجموع این شرایط، درآمدهای دولت را به شدت کاهش داده و همین امر درآمدهای ریالی را نیز کاسته است. بنابراین، دولت ناچار است که هزینه‌های خود را تامین کند. ولی نمی داند چگونه این درآمدها را تأمین کند.

دولت و نظام اسلامی برای تأمین هزینه های خود با افزایش قیمت بنزین نخستین گام را برداشتند که به هرحال بازتاب اجتماعی و سیاسی خوبی نداشتو نشان داد بر بد جایی انگشت گذاشته اند، همانگونه که اشاره شد، بنزین یک کالای استراتژیک و فراگیر است. با توجه به تنگناهایی که در بالا اشاره شد، دولت برای تأمین بیش از نیمی از هزینه های خود دچار مشکل بسیار جدی است. در شرایطی که اقتصادی ایران تقریباً در محاصره تحریم های گسترده آمریکا قرارست، دولت چه راهکارهایی برای تأمین حداقل درآمدهای مورد نیاز خود دارد؟

خوب است منتقدان دولت راههای مورد نظر خود را برای تامین نیاز های دولت حتی برای پرداخت های ماهانه کارمندان را برای شهروندان ارایه و نشان دهند تنها حرف نمی زنند؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها