رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471929

رویارویی علنی تندروها و میانه روهای اصولگرا /مراجع و علما از چه لیستی حمایت خواهند کرد؟

جنگ «لیست‌ها» در قم بعد از انصراف لاریجانی از کاندیداتوری

ساعت 24-فضای انتخاباتی قم بعد از انصراف لاریجانی از کاندیداتوری به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ آیا تندروها که با وجود لاریجانی چندان فضایی برای جولان دادن نداشتند، فضای انتخاباتی این پایگاه مهم اصولگرایان را در دست خواهند گرفت یا میانه روها به فکر جایگزینی برای لاریجانی خواهند افتاد؟

خبر
انصراف علی لاریجانی از کاندیداتوری در انتخابات مجلس، بیش از همه معادلات انتخاباتی در قم را برهم خواهد زد.شهری که یکی از مهمترین پایگاه های اصولگرایان است و در روزهای اخیر نیز با انتشار لیستی منتسب به جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان پرحاشیه شده است. لیستی که با دو کاندیدای عضو پایداری و یک کاندیدای قرضی بسته شده بود.

شوک را پایداری ها وارد کردند/ کاندیدای پروازی وارد شد

چند هفته پیش بود که لیستی از سوی جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم منتشر شد که مجتبی ذوالنوری، احمد امیرآبادی و علیرضا زاکانی را کاندیداهای قم در یازدهمین انتخابات مجلس معرفی کرده بود. این لیست به سرعت بلوایی در اردوگاه اصولگرایی برپا کرد. نه تنها برخی اعضای جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم که با حضور شش حزب اصولگرای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی، جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تشکیل شده است از انتشار این لیست بی خبر بودند بلکه جامعه مدرسین قم که قطب اصلی مشورت و تصمیم گیری در تحرکات انتخاباتی این شهر است نیز از بسته شدن چنین لیستی مطلع نبود.

اصولگرایان میانه رو نیز که جایی در این لیست نداشتند و حتی شورای ائتلاف که این روزها سردمدار تحرکات انتخاباتی در جریان اصولگرا شده است هم تاکید می کردند که از چند و چون بسته شدن این لیست بی اطلاعند.

گویی طیف نزدیک به آیت الله مصباح و پایداری ها پیشدستانه لیستی را منتشر کرده بودند تا به زعم خود در گام اول علی لاریجانی، مرد مورد وثوق علما و مراجع را آچمز کنند و در گام دوم شورای ائتلاف را برای حمایت از این شورا در منگنه قرار دهند.

اما نه علی لاریجانی وقعی به این لیست نهاد، نه شورای ائتلاف تاکنون حاضر شده زیربار حمایت از این لیست برود. لیستی که یک علامت سوال بزرگ همراه خود داشت؛ آیا در قم قحط‌الکاندیدا بود که علیرضا زاکانی برای کاندیداتوری به این شهر کوچ کند؟

لاریجانی نیامد، قم بازهم شوک زده شد

اما شوک دوم به بدنه اصولگرایان قم را علی لاریجانی وارد کرد، او که از مدتی قبل زمزمه های نیامدنش جدی تر از آمدنش بود بالاخره تکلیف را مشخص کرد و چند ساعت مانده به آغاز ماراتن انتخابات مجلس یازدهم از انصرافش برای کاندیداتوری روایت کرد. او روز گذشته در جمع خبرنگاران بازهم با تاکید از این تصمیمش سخن گفت و با اشاره به اینکه علما و بزرگان با او برای کاندیداتوری مجدد گفتگو کرده یا نامه نگاری داشته اند، گفت که بنایی برای کاندیداتوری برای چهارمین بار ندارد.

تصمیمی که بدون شک فضای انتخاباتی قم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از یک سو تندروهای اصولگرا که پایگاهی دراین شهر برای خود دست و پا کرده اند با خیالی راحت تر جولان خواهند داد و از سوی دیگر میانه روها در نگرانی و تب و تاب برای جایگزین کردن کاندیدایی هستند که اگر در حد و اندازه لاریجانی نباشد اما توان کسب اعتماد مراجع و علما از یک سو و رای آوری از سوی دیگر را داشته باشد.

فضای انتخاباتی قم بعد از لاریجانی

در همین راستا حجت الاسلام محسن غرویان در تحلیل فضای انتخاباتی قم بعد از انصراف لاریجانی از کاندیداتوری، به خبرآنلاین گفت: در این باره حرف زدن فعلا زود است، باید دید که چه کسانی ثبت نام می کنند تا بتوان درباره آرایش نهایی اظهارنظر کرد.

وی که گویی هنوز هم امیدوار است لاریجانی با رایزنی علما از تصمیمش برای انصراف عقب نشینی کند این را هم به خبرآنلاین گفت که « آقای لاریجانی اعلام کرد برنامه ای برای آمدن ندارم، اما نگفتند که هنوز حرف تصمیم نهایی را برای نیامدن گرفته اند. هنوز هم این احتمال وجود دارد که برخی علما جلساتی با ایشان داشته باشند و او را از این تصمیم منصرف کنند. باید کمی صبور باشیم.»

اما عدم حضور لاریجانی در انتخابات آیا لیست قم را تحت الشعاع قرار خواهد داد و آغازی برای جدال های انتخاباتی بر سر لیست است؟ سوالی که غرویان در پاسخ به آن می گوید« قم دیگر مثل قدیم نیست که فقط یک تشکل حرف اول و آخر را بزند. در طول این سالها گرایش های مختلف سیاسی در قالب تشکل های سیاسی در این شهر شکل گرفته که هرکدام نظرات متفاوتی دارند. و قطعا شرایط ارائه لیست در این شهر متفاوت از گذشته خواهد بود.»

این استاد حوزه علمیه البته پیش بینی می کند که اگر عدم حضور لاریجانی در انتخابات قطعی شود او از لیستی که با میانه روها بسته شود حمایت خواهد کرد. غرویان تاکید می‌کند«لاریجانی فردی بانفوذ در قم است و مراجع و علما به او اعتماد زیادی دارند اگر او پشت لیستی قرار بگیرد می تواند حمایت مراجع را هم جلب کند.

اما حجت الاسلا و المسلمین مسعودی خمینی نگاهی متفاوت دارد. او که با خبرآنلاین گفتگو کرده، معتقد است لاریجانی تصمیم قطعی خود برای نیامدن را گرفته و بعید است از این تصمیم منصرف شود.

این چهره شاخص جامعه مدرسین می گوید«معتقدم آقای لاریجانی حتی در حد حمایت از لیست هم ورودی به انتخابات نخواهد داشت. متاسفانه برخی تندروی ها در سال های اخیر او را دلخور کرده است و بعید نیست که این فضا در تصمیم او برای کناره گیری از انتخابات تاثیرگذار بوده باشد.»

جنگ لیست ها بعد از انصراف لاریجانی

اما ماجرای لیست ها و ائتلاف های انتخاباتی در قم تنها محدود به لیست منتسب به جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم نیست، چه آنکه دومین ائتلاف انتخاباتی در قم طی همین روزهای اخیر اعلام موجودیت کرد. ائتلافی که نامش را «ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی قم (ابناء قم)» گذاشته و گویی قرار است در برابر «جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم» قدعلم کند. در کنار این دو لیست باید به برنامه ریزی جدی شورای ائتلاف برای لیست قم نیز اشاره داشت، چه آنکه بعید به نظر می رسد با وجود مخالفت جدی اصولگرایان سنتی چون موتلفه با لیست جبهه شورای هماهنگی اصولگرایان قم، شورای ائتلاف از ارائه لیست در این شهر عقب نشینی کند.

از سوی دیگر خبرهای جسته و گریخته حکایت از آن دارد که میانه روها نیز برنامه ریزی های خود برای ارائه لیست را از مدت ها پیش آغاز کرده اند. تشکل اساتید و مجمع محققین و مدرسین نیز که از رقبای جامعه مدرسین به حساب می آیند بی میل نیستند که از پتانسیل های خود بهره گرفته و لیست هایی را با حمایت خود وارد عرصه رقابت کنند.

آنچنان که غرویان هم در گفتگویی که پیشتر داشت تاکید کرده بود «این امکان وجود دارد که چند لیست در قم بیرون بیاید. چراکه همه اصولگرایان مانند هم فکر نمی‌کنند و طیفی وجود دارند که حامی افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفداران دولت قطعا لیست دیگری خواهند داد که با لیست تندروها و دلواپسان متفاوت است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها